Airbus Story, czyli jak technologia druku 3D systematycznie rewolucjonizuje przemysł lotniczy

0

Wielkie stalowe ptaki – tak na początku ich istnienia postrzegano samoloty, uważając je za niebezpieczne i ryzykowne. Na przestrzeni lat stosunek ludzi do nich jako środka transportu uległ całkowitej zmianie -chociaż wciąż nie brakuje na ich temat pewnych nie do końca prawdziwych stereotypów (np. że podróż samolotem jest bardziej niebezpieczna od jazy autem). Przemysł lotniczy to równocześnie jeden z najnowocześniejszych sektorów, gdzie wciąż pojawiają się kolejne nowinki technologiczne. Francuski Airbus, jest jednym z absolutnych liderów na tym polu. Od zeszłego roku firma wprowadza np. do swoich maszyn elementy w całości produkowane w technologii druku 3D.

Obecnie w samolotach marki Airbus jest testowanych kilka technologii opartych o druk 3D. Są to np. „bioniczne” ścianki umieszczone pomiędzy częściami pasażerską i kuchenną. Ścianki zbudowane są ze 122 wydrukowanych elementów. Dzięki temu rozwiązaniu doszło do redukcji masy maszyny, a co za tym idzie, zredukowania spalania paliwa i mniejszej produkcji dwutlenku węgla. Oprócz tego, że twórcom ścianek udało się zmniejszyć masę tego typu komponentów o 25 kg, to materiał z którego są one wykonane („scallmaloy”) jest bardzo wytrzymały i odporny na pękanie.

Utrata 25 kg przy tak dużej masie maszyny może się wydawać niewielka, ale nie jest to jedyny element w samolotach, który został zastąpiony przez komponent wydrukowany na drukarce 3D. W taki sposób wykonane są np. części silników Rolls Royce’a, a konkretniej mówiąc obudowy łożyska. Wyprodukowane są z tytanu, który jest bardzo lekki, a jego właściwości wytrzymałościowe także są bardzo wysokie. Co ważne, tytan jest odporny na korozję, dzięki czemu żywotność części jest dłuższa.

airbus-a320-to-feature-3d-printed-bionic-partition-3

W samolotach drukowane są także podłokietniki i wsporniki. W Airbusie A350 wszystkie aplikacje, przy których istnieje możliwość wydrukowania ich na drukarkach 3D mogą sprawić, że latające maszyny stracą łącznie około tony, co generuje zmniejszenie wydzielania dwutlenku węgla o kilkaset ton rocznie.

airbus-a320-to-feature-3d-printed-bionic-partition-4

Obecnie Airbus oraz producent oprogramowania SAP opracowują strategię dotyczącą usprawnienia produkcji części drukowanych. Ich pomysłem jest drukowanie 3D części zamiennych na żądanie. Drukowano by wówczas tylko te komponenty, które są aktualnie potrzebne. Takie rozwiązanie przyniesie oszczędności związane z wynajmowaniem lub utrzymywaniem magazynów, powinien także zmniejszyć ilość nieplanowanych opóźnień.

Źródło: www.wikipedia.org

Źródło: www.wikipedia.org

Jeżeli system opracowany przez firmę SAP i Airbus faktycznie pomoże usprawnić proces produkcji części zamiennych oraz uprości logistykę, może być to przełomem w przemyśle lotniczym. Oprócz oszczędności jakie przyniesie to producentom oraz liniom lotniczym, projekt przyniesie także korzyści zwykłym konsumentom.

Źródło: www.tctmagazine.com

Udostępnij.

O autorze

Justyna Kałuża

Studentka Inżynierii Biomedycznej. Jej żywiołem jest muzyka i wszystko co z nią związane. Taniec, śpiew i górskie wędrówki - to właśnie kocha. Idealne połączenie ścisłego umysłu i artystycznej duszy. Dopiero od niedawna interesuje się drukiem 3D.

Rozmowa
z Cedrykiem
?