Przedwczoraj na łamach portalu informowaliśmy o współpracy zawartej pomiędzy McLarenem a Stratasysem, dotyczącej dostaw maszyn drukujących w technologiach FDM i PolyJet oraz wsparcia w zakresie implementacji druku 3D przy prototypowaniu oraz produkcji bolidów Formuły 1. Jak się okazje, tak ścisła współpraca pomiędzy producentami aut a producentami drukarek 3D nie jest odosobnionym przypadkiem. Dosłownie dzień później Audi ogłosiło rozpoczęcie kooperacji z EOS’em w praktycznie identycznym zakresie co McLaren ze Stratasysem.

EOS to jedna z największych firm w branży druku 3D, znana przede wszystkim z druku przestrzennego w technologiach SLS i DMLS na skalę przemysłową. Jednak dostarczenie elementów wykorzystywanych w procesie produkcyjnym nie jest w kwestii współpracy z Audi kluczową kwestią – prawdziwą wartością jest oferowane doświadczenie i wsparcie podczas dalszych wdrożeń druku 3D w procesach produkcyjnych.

Według Stefana Bindla – specjalisty ds. wdrożeń technologii przyrostowych w EOS, Audi od dawna poszukiwało rzetelnego partnera, który umożliwiłby firmie stosunkowo łatwe wejście w obszar technologii addatywnych. Ścisła współpraca dotycząca nie tylko produkcji może w niedługim czasie zaowocować istotnymi zmianami związanymi m.in. z rozszerzaniem udziału druku 3D w procesie wytwarzania.

Współpraca oparta o przekazywanie wiedzy i szkolenie inżynierów otwiera nowe perspektywy zwiększania możliwości produkcyjnych. Technologia addytywna pozwala na wykonywanie elementów o skomplikowanych geometriach, często nieosiągalnych dla klasycznych technik wytwarzania. Mowa tu m.in. o elementach z siatką kanałów chłodzących, których wyprodukowanie metodą druku 3D pozwala na blisko 20% oszczędność czasu trwania cyklu produkcyjnego (co przekłada się na oczywistą redukcję kosztów).

Technologie przyrostowe nie są jednak nowością w zakładach produkcyjnych Audi. Firma regularnie wykorzystuje tę metodę przy produkcji narzędzi czy form odlewniczych jak i elementów finalnych. Technika druku 3D została przez nich wykorzystana również m.in. w projekcie łazika marsjańskiego ALINA, przystosowanego do pracy w ekstremalnie trudnych warunkach.

Audi poprzez współpracę z EOS koncentruje się na tzw. zrównoważonym rozwoju. Technologia addytywna jest bardziej ekologiczna, niż klasyczne metody wytwarzania. Ponadto partnerstwo z EOS przyczyni się do automatyzacji i digitalizacji procesu produkcyjnego. W nieodległej przyszłości będzie on przebiegał sprawniej i wydajniej – zgodnie z założeniami filozofii Przemysłu 4.0.

Jak przyznają przedstawiciele Audi – produkcja samochodów jaką znamy dziś, niedługo stanie się reliktem przeszłości. Ich wizja fabryk przyszłości to inteligentne fabryki, zespolone gęstą siecią połączeń – tzw. Smart Factories.

Grafika: [1] [2] Źródło: 3dprintingindustry.com

Magdalena Przychodniak
Inżynier biomedyczny śledzący najnowsze doniesienia dotyczące biodruku oraz zastosowań druku przestrzennego w nowoczesnej medycynie.

    Comments are closed.

    You may also like

    More in News