Koncern BMW obchodzi właśnie swoje setne urodziny. Z tej okazji zaprezentował wizję auta koncepcyjnego, które może wykorzystywać rozszerzoną rzeczywistość oraz „zostanie” wykonane przy udziale technologii druku 4D.

Auta koncepcyjne to coś, co projektanci lubią najbardziej. Mogą oni bowiem bez żadnych zahamowań puścić wodze fantazji i stworzyć projekt, który i tak nigdy nie trafi do seryjnej produkcji. Samochody takie powstają przede wszystkim dla prestiżu zarówno ich twórców, jak i koncernów, dla których są tworzone. Stojąc w korku, nie widziałem nigdy obok samochodu koncepcyjnego z „historyjek” z gumy Turbo, które zbierałem w latach 90-tych, więc faktycznie coś w tym jest.

Vision Next 100 oferuje dwa tryby jazdy. Pierwszym jest tryb „boost”, czyli tradycyjne, manualne prowadzenie pojazdu, tak jak mamy to w zwyczaju robić teraz. Drugi natomiast, to „ease”, czyli tryb kompletnie autonomiczny. Kierownica zostaje schowana, deska rozdzielcza przesunięta, a fotele skierowane ku sobie, tak aby ułatwić konwersację ze współpasażerem.

Jak przystało na każdy, szanujący się samochód przyszłości, Visone Next 100, posiada wbudowaną sztuczną inteligencję (The Companion). Z czasem uczy się ona nawyków i stylu jazdy kierowcy. W trybie „boost” wspomaga go w prowadzeniu auta, a w trybie „ease”… nawiązuje rozmowę z kierowcą i pasażerem oraz „markuje” pieszych, na dowód, że są oni dla niej widoczni.

Jak wspomniałem we wstępie, auto będzie w całości drukowane w technologii 4D. Powstanie między innymi z takich materiałów jak krzem i metal. Dzięki wykorzystaniu druku 4D (zamiast 3D), poszczególne elementy auta będą mogły zmieniać kształt w trakcie jego użytkowania. I tak na przykład zewnętrzna powłoka pojazdu może dostosowywać się do uzyskania jak najlepszego przepływu powietrza, polepszając parametry aerodynamiczne, a sam samochód wraz ze swoimi krzywiznami, może „pochylać” się na zakręcie, wraz z kierunkiem ruchów kierownicy.

Czy takie auto może kiedyś trafić do produkcji seryjnej? Być może na 200-lecie firmy…?

Źródło: www.3dprintingindustry.com

Łukasz Długosz
Redaktor Naczelny 3D w praktyce. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, fan gier komputerowych oraz właściciel sklepu filaments4U.com.

Comments are closed.

You may also like

More in Projekty 3D