Stworzenie modelu 3D z kilku zdjęć 2D nie jest niczym nadzwyczajnym, ale dokonanie tego samego z jednego tylko zdjęcia, to coś naprawdę niesamowitego. Tematu tego podjęli się brytyjscy naukowcy, tworząc inteligentny, samouczący się algorytm.

Znamy co najmniej dwa proste sposoby na wykonanie skanu 3D ludzkiej twarzy. Możemy posłużyć się ręcznym skanerem 3D lub korzystając z technologii fotogrametrii, wykonać kilka zdjęć pod różnymi kątami, a resztę pracy wykona za nas oprogramowanie lub aplikacja na smartfonie.

Sprawa wygląda zgoła inaczej jeśli chodzi o pojedynczy obraz 3D. Wprawdzie istnieje kilka programów, które potrafią wyciągnąć z nich głębię, ale jest to proces działający automatycznie i nie nadaję się do wykonywania modeli twarzy. Rozwiązanie tego problemu znaleźli naukowcy z Uniwersytetu w Nothingam oraz Kingston.

Opracowany przez nich inteligentny algorytm potrafi się uczyć, a następnie wykorzystywać tę wiedzę do tworzenia modeli 3D. Cel ten osiągnięto poprzez wprowadzenie do programu dużej ilości danych zawierających skany 3D postaci oraz zdjęć odpowiadających zeskanowanym twarzom. Umożliwiło to algorytmowi poznanie zasady konstruowania modeli 3D z płaskich obrazów.

Podobnego rodzaju testy przeprowadzane są również równolegle w innych ośrodkach naukowych, ale skupiają się one głównie na tworzeniu modeli 3D z prostych, kolorowych obrazów, korzystając z metody tak zwanego hierarchicznego przewidywania powierzchni, polegającego na określeniu granic kształtów łącznie z ich prawdopodobnymi wymiarami. Metoda ta jest jednak o wiele mniej skomplikowana i nie nadaje się do tworzenia modeli twarzy.

Opracowany przez Brytyjczyków algorytm wymaga wyłączenie jednego, w miarę czytelnego zdjęcia twarzy i może być wykorzystywany na przykład dla potrzeb wirtualnej rzeczywistości, jak również do tworzenia awatarów 3D, wykorzystywanych w przemyśle kosmetycznym do praktycznego testowania makijażu.

Oprogramowania możemy przetestować na specjalnie uruchomionej w tym celu stronie. Dla zobrazowania jego działania posłużyłem się dwoma, losowo znalezionymi w Internecie zdjęciami.  Efekt prezentuje się następująco:Źródło: www.3ders.org

Łukasz Długosz
Redaktor Naczelny 3D w praktyce. Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, fan gier komputerowych oraz właściciel sklepu filaments4U.com.

2 Comments

  1. Nie daje może rewelacyjnych efektów, ale jest całkiem nieźle. Jako baza pod dalsze prace fajna sprawa.

  2. Chyba zrobie kilka fotek osobnika z ostatniego zdjecia i porownamy je do efektów programu.

Comments are closed.

You may also like