Dzień druku 3D – podsumowanie i komentarz

16

II edycja Dnia Druku 3D w Kielcach za nami, mamy już za sobą dwie relacje fotograficzne i tekstowe, teraz czas na głębszą analizę i podsumowanie tego wydarzenia. Event stał się najważniejszym wydarzeniem w krajowej branży druku 3D i wszystko wskazuje na to, że na stałe zagości w kalendarzu tego typu imprez. Wielka i nieoceniona jest tutaj zasługa jego organizatorów – Pawła Rokity i Janusza Wójcika, którym udało się zaangażować w projekt najważniejsze ośrodki i media branżowe oraz sprowadzić do siebie wszystkie najważniejsze firmy i osoby związane z branżą. I chociaż event ledwo co się zakończył, myślę że warto spróbować zastanowić się, co dalej…?

Paweł Rokita i Janusz Wójcik

Paweł Rokita i Janusz Wójcik

Event był niesamowitym wydarzeniem i fantastycznym doświadczeniem. „Było epicko” – jak napisał o tym Kamil Dziadkiewicz na naszym FB w komentarzu do relacji zdjęciowej. Na temat tytanicznej pracy Pawła i Janusza pisałem już w poprzednim artykule, tutaj chciałbym tylko jeszcze raz podziękować za możliwość udziału w tak świetnym miejscu i wśród tak niezwykłych ludzi. Poniżej pragnę przedstawić kilka swoich uwag i przemyśleń związanych z tym wydarzeniem.

Jeden dzień to stanowczo za mało…

Chyba większość uczestników była zgodna co do jednej rzeczy: formuła jednodniowego spotkania raczej się już wyczerpała. I nie chodzi tu o to, że jeśli ktoś chce, może przyjechać dzień wcześniej i/lub zostać dzień dłużej, tylko o rozłożenie programu wydarzeń na dwa dni. Myślę, że ciekawym rozwiązaniem byłoby poświęcenie pierwszego dnia na prezentacje drukarek 3D, rozmowy z innymi uczestnikami eventu oraz odwiedzającymi, a drugi na panele dyskusyjne, wykłady i bardziej kameralne rozmowy branżowe. Sobota była tak intensywnym wydarzeniem, w auli pojawiło się tak wiele osób, że wykłady, które stały na bardzo wysokim poziomie (szczególnie Przemka Jaworskiego), zaginęły nieco w ogólnym zgiełki i zamieszaniu. Pamiętam jak na pierwszym Dniu Druku 3D wykłady odbyły się w ciszy i skupieniu, a publiczność siedziała na krzesłach. Ale tamten event był kameralny…

Dlatego aby nie tracić tego co najciekawsze, sugestia aby część merytoryczną, wykładową przenieść na kolejny dzień. Wiem, że doś łatwo o tym pisać / mówić, ale na temat ewentualnej pomocy w organizacji kolejnego eventu piszę poniżej…

SONY DSC

No commerce – No logo

Podczas jednej z rozmów Paweł Rokita wspomniał o kwestii promocji poszczególnych marek, w postaci roll-upów reklamowych. Podobno władze Uczelni patrzyły na to nieprzychylnym okiem w obliczu niekomercyjnego charakteru całego przedsięwzięcia. Uważam to za bardzo dobry kierunek i jestem orędownikiem pozostawienia eventu w obecnej formie. W innym przypadku ten spontaniczny ruch zamieni się w typowe targi branżowe, gdzie wszyscy będą wystawiać swój towar na stoiskowej ladzie.

RepRap wywodzi się z ruchu open-source`owego i hakerskiego. Jest zaprzeczeniem komercjalizacji i marketingu bezpośredniego. I chociaż każdy z twórców drukarek 3D chce na tym najzwyczajniej w świecie zarobić, to jestem przekonany, iż z biegiem czasu w Polsce pojawi się na tyle dużo imprez targowych, że nie ma sensu psuć tej unikalnej atmosfery na ten ważny, choć przyziemny cel. Poza tym obawiam się, że w momencie gdy Paweł będzie zmuszony rywalizować z innymi, nowymi podmiotami o uczestników, zatracona zostanie idea spotkań oraz główny powód, dla którego została powołana do życia. A jest nią integracja społeczności, a nie rywalizacja biznesowo – handlowa.

A może by tak oficjalnie…?

Event jest w całości organizowany społecznie, a jego organizatorzy nie pobierają za to żadnego wynagrodzenia (przynajmniej nie posiadam wiedzy jakoby było inaczej?). Biorąc pod uwagę ogrom pracy i poświęcenia jakie muszą w to włożyć, uważam to za dość słabe. Za udział w MakeCampie uczestnicy płacili organizatorom po kilkaset złotych. CN Kopernik jest jednostką budżetową, więc wynagrodzenie organizatorów za przeprowadzenie Festiwalu Przemiany było sprawą oczywistą, regulowaną instytucjonalnie. Paweł i Janusz robią to z pasji do druku 3D i chęci wsparcia całej społeczności. Pomijając kwestie tzw. „zwykłej przyzwoitości” obawiam się po prostu, że pewnego dnia tego zapału może im po prostu nie starczyć, co byłoby w pełni zrozumiałe! Wraz z kolejnymi imprezami będą rosły oczekiwania, poprzeczka będzie stawiana coraz wyżej, prędzej czy później pojawią się jacyś „pierwsi niezadowoleni„, a uczestnicy przyzwyczajeni do wysokiego standardu z przeszłości będą oczekiwać coraz to nowych atrakcji. Robiąc to wszystko za darmo i mierząc się z tymi wszystkimi problemami, prędzej czy później zniechęcasz się i masz tego zwyczajnie dość. Zastanawiałem się, czy i jak można to zmienić…?

O komercjalizacji imprezy i płacenia za udział pisałem już powyżej. Nie jest to dobre rozwiązanie, ponieważ prędzej czy później zatraci się ideę całego przedsięwzięcia, a sam event stanie się zwykłym eventem targowym. Może zatem spróbować to zinstytucjonalizować i nadać oficjalny charakter? Może najwyższy czas na rozpoczęcie rozmów dotyczących powołania instytucji lub zrzeszenia firm i osób tworzących branżę? Chcąc przejść na wyższy poziom rozwoju – zarówno pod kątem technologii jak i biznesu, zorganizowanie się w oficjalną, strukturalną społeczność dałoby mandat do reprezentowania interesów grupy w najróżniejszych sytuacjach i projektach. W tej chwili cała społeczność to pojedyncze osoby lub firmy, próbujące przebić się samodzielnie na jak największy rynek. Tego typu próby – choć bywa, że zakończone incydentalnymi sukcesami, są z góry skazane na porażkę w dłuższej perspektywie czasu. Prowadząc te same działania jako zjednoczona grupa, szanse na osiągnięcie sukcesu są bez porównania większe!

W dniu wczorajszym opublikowałem dość gorzki tekst na temat (braku) działań rządu polskiego w dziedzinie druku 3D. Aktualnie możemy jedynie ponarzekać na tego typu sytuację, wiedząc że i tak nie jesteśmy w stanie nic w tej sprawie zrobić. Jako oficjalna organizacja, możemy przynajmniej spróbować…

SONY DSC

Dlaczego o tym piszę w kontekście Dnia Druku 3D? Ponieważ naturalnymi kandydatami do objęcia przewodnictwa nad tego typu organizacją lub zrzeszeniem byliby właśnie Paweł i Janusz, którzy dowiedli już niejednokrotnie swoich zdolności organizacyjnych i zaangażowania. Powołując tego typu organizację, jej członkowie byliby zobowiązani do opłacania składek, które mogłyby być przeznaczone chociażby na organizację tego typu eventów. Temat jest w gruncie rzeczy rozległy i traktowałbym to jedynie jako wstępną zajawkę do głębszej dyskusji. Jestem przekonany, że tego typu działania i tak są nieuniknione. Aby móc próbować polepszyć konkurencyjność podmiotów tworzących branżę druku 3D na rynku usług lub produktów, tylko wspólne i zorganizowane działanie ma realną szansę powodzenia.

Zapomnijmy o USA i ruchu start-upowym – to jest Polska. Tutaj szanse powodzenia mają tylko te projekty i inicjatywy, które są odpowiednio lobbowane. I nie mam na myśli wyłącznie rządu lub administracji publicznej, ale każdą inną organizację w rodzaju sieci handlowej lub dystrybucyjnej. Na dzień dzisiejszy żaden z uczestników Dnia Druku 3D w Kielcach nie jest w stanie samodzielnie wprowadzić drukarki 3D do oferty AB lub TechDaty. Występując jako zorganizowana społeczność, ma przynajmniej mandat aby spróbować rozpocząć jakiekolwiek rozmowy na ten temat.

Wielcy nieobecni

Po raz kolejny zabrakło Materialination – firmy kreującej się na główny podmiot spajający społeczność druku 3D w kraju. Wielka szkoda, ponieważ wiele osób chciałoby się z nimi w końcu spotkać osobiście i poprosić np. aby koledzy z Krakowa podzielili się swoją bogatą wiedzą o druku 3D, o którym wiedzą – jak twierdzą, wszystko. Jeszcze lepiej byłoby, gdyby wraz z Materialination na event przybyła chociaż część z ich 2714 fanów na Facebooku. Niestety po raz drugi się nie udało. Obawiam się, że nawet jeśli pojawią się za trzecim razem, mało kogo będzie to już interesowało… Dzień Druku 3D w Kielcach był wydarzeniem realnym, nie faktem medialnym sprokurowanym na własnej stronie internetowej lub fan page`u na FB. Przyjechała tam prawdziwa społeczność druku 3D, a nie Lajki na Fejsbóku.

Szkoda również, że na evencie nie pojawił się żaden przedstawiciel CB Printer i Zortraxa. O ile ci drudzy zasadniczo w ogóle nie odpowiadają na zaproszenia mailowe (chyba, że jest ono kierowane od przedstawicieli mainstreamu – vide wywiad dla Antyweb) i nie mają czasu na pierdoły w rodzaju spotkań społeczności RepRapowej, realizując swój wielki projekt z Kickstartera, o tyle brak CB Printer dziwi…? Co prawda większa ilość internetowego hejtu jest skierowana w kierunku Omni3D, to druga część oryginalnego składu RapCrafta również obrywa niejednokrotnie jego odłamkami. Przyjazd do Kielc mógł być jedyną w swoim rodzaju okazją, aby oczyścić atmosferę wokół siebie. Brak udziału w tego typu eventach stopniowo marginalizuje firmę i w gruncie rzeczy nikt w Kielcach o CB Printer nie pamiętał, ani nie wspominał. Nie jest moją rolą doradzać komuś w biznesie, ale wydaje mi się, że z punktu widzenia PR, nieobecność w Kielcach nie była najlepszym rozwiązaniem dla tej firmy…

Omni 3D i świat rzeczywisty kontra świat z internetu

Na koniec temat, który przed eventem elektryzował wszystkich najbardziej. Gdy na MakeCampie Paweł Rokita powiedział mi po raz pierwszy, że Omni3D przyjedzie do Kielc, nie mogłem wyjść ze zdumienia? Gdy tydzień później Kamil Dziadkiewicz mi to potwierdzał w Warszawie na Festiwalu Przemiany, nie mógł wyjść ze zdumienia, że tak dużo osób nie może w to uwierzyć…? W ciągu kilku (kilkunastu?) miesięcy wokół firmy narosła tak gęsta atmosfera, że można ją było ciąć nożem. W konsekwencji przyjazd Kamila i Bartka Barłowskiego był postrzegany niczym wejście w paszczę lwa. I gdy w końcu nadszedł ten dzień i ta godzina i Kamil z Bartkiem wkroczyli do wnętrza Klubu Studenckiego WSPAK niosąc niesławne RapCrafty… nic się nie stało…

Okazało się, że ci goście z Omni3D są całkiem spoko, a ich drukarki nie są ani gorsze ani lepsze od większości zgromadzonych. Działały, drukowały i chyba ani razu się nie popsuły.

Centrum Druku 3D_8

Dużo ciekawsza była reakcja osób, które do tej pory tak krytycznie odnosiły się w internecie do Omni3D. Odniosłem wrażenie, że były… skonfudowane faktem, że Omni3D to zwykli goście, w sumie dokładnie tacy sami jak oni? Że zamiast przybyć na miejsce na złotym cielcu odziani w futra z diamentami, przyjechali starym BMW w zwykłych, codziennych ciuchach. Osoby te wyrażały szczere zaskoczenie faktem, iż są postrzegane jako hejterzy, próbując przekuć swoje wcześniejsze komentarze w dowcip i żart. Możliwe, że kiedyś gdy dorosną, zrozumieją, że im większe pieniądze zaangażowane są w dany biznes, tym mniejsze jest pole do dowcipów i żartów, a z naszych słów możemy być szybko i skutecznie rozliczeni. Tak jak doświadczył tego niedawno pewien blogger, dowcipkując i żartując z tatara marki Sokołów.

Żałuję bardzo, że na event nie dotarł inny użytkownik pewnego forum o drukarkach 3D, który zarzucał publicznie przedstawicielom Omni3D kradzież, i który nawet pokusił się o śledztwo dziennikarskie wysyłając do pewnej holenderskiej firmy prośbę o ustosunkowanie się do konstrukcji RapCrafta 1.3. Otrzymałem wiarygodnie brzmiącą informację, że nie przyjechał – bo nie mógł. Mimo to chciałbym zobaczyć ten sam wyraz rozczarowania na jego twarzy, jaki widziałem u kilku opisanych powyżej osób. Chciałbym aby skonfrontował swoje internetowe obserwacje z rzeczywistością i porozmawiał z autorami drukarki 3D o swoich podejrzeniach. Trudno, tym razem się nie udało.

Mimo to, chciałbym zadedykować mu bardzo mądre słowa jakie wypowiedział Michał Kosiński z Solveere, dystrybutora Up!2 Plus: „nigdy nie oceniam drukarek 3D, których nie widziałem.

Dlaczego o tym poświęcam tyle miejsca? Ponieważ lada dzień swoją drukarkę 3D wypuści Zortrax i znowu znajdzie się masa osób, które uznają ją za wyjątkowo słabą i przereklamowaną. Na forach pojawią się tematy krytykujące olsztynian i naigrywające się z wprowadzonych przez nich rozwiązań. Możliwe, że ktoś ponownie pokusi się o jakieś dziennikarskie śledztwo? I po tych wszystkich tekstach i komentarzach, pewnego dnia ci ludzie zobaczą Zortraxa i jego twórców na żywo… i stwierdzą, że w sumie to znowu tylko żartowali…

Dlatego tak jak Michał Kosiński ogląda drukarki 3D przed ich ocenianiem, tak ja jeżdżę i rozmawiam z ludźmi, którzy je tworzą lub sprzedają. To jest jedyny sposób na to, aby móc autorytatywnie wypowiadać się na czyiś temat. A nic tego nie umożliwia lepiej, jak tego typu event co w Kielcach.

I dlatego tak ważnym wydarzeniem jest Dzień Druku 3D.

Udostępnij.

O autorze

Paweł Ślusarczyk

Prezes zarządu CD3D Sp. z o.o. oraz Business Development Manager. Posiada ponad 12-letnie doświadczenie w biznesie, zdobyte w branży IT, reklamowej i poligraficznej. Od stycznia 2013 roku związany z drukiem 3D.

  • Materialination

    Żałujemy, że nas nie było, ale po prostu i najzwyczajniej nie daliśmy rady. Bardo dużo podróżujemy i spotykamy się z wieloma ludźmi i nigdy nikomu nie odmawiamy dzielenia się wiedzą.

    Przez ostatnie kilka dni gościliśmy na InternetBeta gdzie opowiadaliśmy o budowaniu społeczności w okół druku 3D. Wcześniej można było nas spotkać na Festiwalu Przemiany.

    W Najbliższym czasie zapraszamy do Krakowa na A+Camp: http://apluscamp2.evenea.pl/

    niedługo potem będziemy w Warszawie gdzie zaprosił nas Google: http://www.think2014.com/ i na kolejnym świetnym evencie: http://meetup.makerland.org

    Do tego dochodzi jeszcze zaangażowanie w Tedx Kraków i kilka innych projektów, o których póki co nie możemy jeszcze napisać.

    W Materialination szykują się duże zmiany, o wszystkim w swoim czasie na Pewno Was poinformujemy. Pracujemy bardzo ciężko i fizycznie nie starcza nam czasu żeby wszędzie się pojawiać, choć bardzo się staramy.

    • Bardzo mi miło, że wykorzystaliście to miejsce żeby pochwalić się jakim jesteście świetnym teamem i w jakich niezwykłych eventach uczestniczycie. Chciałbym móc napisać jak bardzo mnie to interesuje, ale tak jak wy byliście zajęci promowaniem wszystkiego co wiecie nt. druku 3D na imprezie start-upowej, tak ja publikowałem na żywo wydarzenia z eventu poświęconemu samemu drukowi 3D i w sumie niewiele obchodzą mnie przyszłe eventy Google czy branży IT. Całkiem możliwe, że gdybym zabiegał o lans, to też bym tam podjechał?

      Ciekawe również jest to, że pojawiacie się zawsze tam, gdzie nikt nic nie wie o druku 3D, a nigdy tam gdzie ktoś mógłby waszą wiedzę zweryfikować…?

      • BlazakoV

        I to niby ja jestem haterem? 😀

        • Tak jak napisałem w artykule: „Dlatego tak jak Michał Kosiński ogląda drukarki 3D przed ich ocenianiem, tak jak jeżdżę i rozmawiam z ludźmi, którzy je tworzą lub sprzedają. To jest jedyny sposób na to, aby móc autorytatywnie wypowiadać się na czyiś temat”

          Byłem, widziałem, komentuję. Był czas gdy wzorowałem się na Materialination w kwestii podejścia do tematu druku 3D i sposobu jego prezentacji. To zmieniło się po pierwszym (jedynym) PrintMeetUpie. Od tamtej pory obserwuję jak wielka przepaść dzieli stronę www i fanpage Materialination od rzeczywistości. Nawet w Kielcach spotkałem klientów Materialination, którzy narzekali na jakość świadczonych usług.

          Omni3D samo na początku wytworzyło niezdrową atmosferę wokół siebie, która przerodziła się w hejt. Ale gdy przyszło co do czego potrafili stawić temu czoła i – nie tylko moim zdaniem, świetnie sobie z tym poradzili.

          Materialination unika jakiejkolwiek konfrontacji. A przecież jak sam widziałeś to w Kielcach – nikt nie zrobiłby im krzywdy. Ludzie chcieli po prostu pogadać. Po takich postach jak ten powyżej, powodów do rozmowy jest jednak coraz mniej…

          Są jeszcze inne sprawy między nami, ale załatwialiśmy je mailowo i nie będę o tym pisał.

          • Materialination

            Paweł,

            nie wiem czemu piszesz o nas w kontekście konfrontacji albo weryfikowania wiedzy? Myślę, że unikanie konfrontacji zupełnie do nas nie pasuje. Znamy się (i mam wrażenie, że lubimy) ze sporą częścią osób, które były w Kielcach. Widywaliśmy się kilkukrotnie podczas innych imprez.

            Jasne, że nikt nie zrobiłby nam krzywdy, w ogóle się tego nie obawialiśmy.

            Który fragment wcześniejszego wpisu sprawia, że jak piszesz „powodów do rozmowy jest coraz mniej”?

            „Inne sprawy” o których piszesz, to zdjęcia, które umieściliśmy na naszej stronie bez Waszej zgody. Nie mieliśmy pojęcia, że są Wasze, a jak tylko napisałeś od razu je zdjąłem i przeprosiłem. Przepraszam jeszcze raz – serio nie miałem pojęcia, że to Wasza robota.

          • BlazakoV

            „Try walking in my shoes” – łatkę hejtera nawet niesłusznie łatwo przypiąć, zdjąć trudniej – a skomentowałeś to w mojej ocenie trochę zbyt zgryźliwie, nie uważasz?

            Nie bierz proszę tego do siebie. Peace. 🙂

      • Materialination

        Paweł,

        nie za bardzo rozumiem atak w naszą stronę. Nigdzie nie chwalimy się, że jesteśmy świetną ekipą, tylko wspominamy gdzie ostatnio było nas spotkać.

        Praktycznie od samego początku w Materialination zależy nam na dotarciu do osób, które wcześniej nie miały szansy dowiedzieć się o druku 3D i są spoza „branży”. Lans nie ma tu nic do rzeczy. W ogóle nie widzę sensu, żeby wartościować różne imprezy, kierowane do różnej społeczności.

        Prowadzisz portal o druku 3D, pojechałeś na imprezę branżową, zrobiłeś super materiał, w którym wywołałeś nas do tablicy, więc piszemy.

        Jak słusznie zauważasz, staramy trafiać do osób, które nic nie wiedzą o druku 3D i jestem przekonany, że będziemy robić to nadal. Kręci nas inspirowanie ludzi do świetnych rzeczy, a nie weryfikowanie wiedzy 🙂

        • Odpowiem zbiorczo do obydwu komentarzy: nie jestem zwolennikiem prowadzenia tego typu dyskusji i polemik w internecie. W całym artykule poświęciłem sporo miejsca bardzo ważnym moim zdaniem rzeczom i inicjatywom – wam tylko jeden akapit. Tymczasem 8 komentarzy dotyczy wyłącznie tego…

          Dlatego proponuję co następuje: prędzej czy później spotkamy się w prawdziwym świecie i porozmawiamy. Z chęcią opowiem co mi się nie podoba, wyjaśnię motywy dla których napisałem te i inne słowa, wysłucham również waszych racji i obiecuję że jeśli mnie do nich przekonacie, nie będę tego skrywał. Jestem ze starej szkoły, która ceni sobie kontakt osobisty i bezpośrednią rozmowę, a nie pisanie postów i komentarzy w sieci. Ci co mnie znają i/lub niedawno poznali wiedzą, że kontakt ze mną jest bardzo bezpośredni i nie waham się wyrażać kontrowersyjnych poglądów pod warunkiem że są prawdziwe.

          Zatem, jeśli czujecie potrzebę ustosunkowania się jeszcze do czegokolwiek co zostało tu opublikowane – proszę serdecznie… Ewentualny komentarz i polemikę pozwolę sobie jednak zachować na czas osobistego spotkania.

          • Materialination

            Paweł: bardzo chętnie spotkamy się w realnym świecie i na spokojnie wszystko obgadamy. Jak będziesz przejazdem w Krakowie, zawsze możesz do nas wpaść – zapraszamy serdecznie! (zapraszamy nie tylko Pawła, ale wszystkich, którzy mają ochotę) Mam nadzieję, że niedługo, a potem coraz częściej będziemy spotykać się na różnych eventach .

  • BlazakoV

    Uwaga tasiemiec poniżej. 🙂


    Pomysł z założeniem jakiegoś stowarzyszenia jest bardzo dobry i w sumie jest to ostatni dzwonek przed tym, jak w grę wejdzie grubsza kasa i grubsi gracze co moim zdaniem położy kres tej idei. Pytanie kto się tego podejmie i zaproponuje konkretne działania.


    „Im większe pieniądze zaangażowane są w dany biznes, tym mniejsze jest pole do dowcipów i żartów, a z naszych słów możemy być szybko i skutecznie rozliczeni.”

    I tym gęstsza atmosfera, więcej półsłówek, luźne gadanie ustępuje miejsca myśleniu co powiedzieć można, czego nie, na jaki temat sprowadzić rozmowę aby dowiedzieć się jak najwięcej a powiedzieć jak najmniej. Spotkania z kolegami po fachu/ze wspólnym hobby zamieniają się w festiwale podpatrywania, obłudy i szukania haków aż do – pardon – porzygu. Jak w Każdej Innej Poważnej Branży – serious business i kasa jest najważniejsza. Jak to Przemek Jaworski powiedział – demoscena drukarkowa jest w apogeum i może nie dziś i nie jutro, ale będzie chylić się ku końcowi…

    W sumie gdyby nie to co działo się po części oficjalnej można by odnieść wrażenie, że pojawiły się już pierwsze tego symptomy, choć na szczęście nie więcej niż symptomy. Cóż, osobiście zdecydowanie nie bawią mnie takie zagrywki, dlatego usuwam się w cień i zostawiam pole do popisu lepszym ode mnie w tym grząskim temacie. Obawiam się, że to było ostatnie spotkanie w takim stylu, i bardzo, ale to bardzo chciałbym się mylić.


    Nie wiem, czy w takim wypadku formuła zaproponowana przez Ciebie Pawle wypaliła. Pytanie, czy będzie to w ogóle możliwe, i czy właściciele firm wywodzący się przecież z tego środowiska będą w ogóle tym zainteresowani, czy oleją jako jak to ująłeś „pierdołę” dla hobbystów której bilans netto może wyjść na minus. Może zostawmy tą decyzję organizatorom. Zgadzam się natomiast do jednego – jeden dzień to mało.


    Chłopaki z Omni wybrnęli z gęstej atmosfery (która przecież nie wzięła się znikąd) ze stylem, klasą i jajami. Chwała im za to. Gdyby jednak nie solidarna krytyka społeczności raczej nie uświadczylibyśmy pozytywnych zmian które zachodzą nie tylko w odbiorze ale i samych działaniach tej firmy, co w OGROMNYM stopniu rzutuje na cały rynek. Bo jednak to, kto ma najpełniejszy portfel pod koniec dnia nie dla wszystkich jest synonimem sukcesu… Fajnie być młodym i naiwnym, nie? 🙂 Na szczęście takich ludzi spotkałem w Kielcach więcej.


    A na koniec mała dygresja – oficjalnym sponsorem powinna być firma PlastSpaw, gdyby nie ich najtańszy na świecie drut spawalniczy po 30zł/kg w hurcie o którym wszyscy się tak barwnie wypowiadają to w Polsce byłoby teraz może z 10 RepRapów. 🙂

    • Fajne, ciekawe, ale dopiero jutro odpiszę, ok? Stay tuned…

    • dziadzie

      BlazakoV – gdyby nie to co działo się po oficjalnej części, to nie bolała by tak głowa w niedziele! 🙂 Całkowicie się zgadzam, że każdego gracza na rynku i każdego hejtera trzeba pilnować, żeby jego akcje nie były niejasne, albo żeby jego krytyka nie była zbyt krzywdząca. Dlatego w przypadku hejtu pierwszy się zgłoszę, żeby go słuchać, bo czasami „In hejt veritas” – parafrazując 🙂

    • Let`s go…

      Ad. stowarzyszenie) Uważam ten projekt za jak najbardziej słuszny i zasadny. Swoje stowarzyszenia mają zarówno wykonawcy posadzek przemysłowych jak i producenci stron internetowych. Ma je każda branża i biznes. Nie będzie to proste do przeprowadzenia i po drodze wiele osób odpadnie lub stwierdzi, że to bez sensu odgrażając się, że zaraz wszystkim pokaże!, ale nie można się na nich oglądać tylko konsekwentnie robić swoje. Należy pamiętać o jednej bardzo ważnej rzeczy: to jest dopiero początek branży i ci, którzy są dziś postrzegani za jej liderów, za 3-5 lat mogą być zupełnie zapomniani lub zmarginalizowani. Stowarzyszenie jest szansą dla wszystkich. Jeżeli chcesz coś zmienić w branży lub w jakiś sposób na nią oddziaływać, dąż do jego powstania. Ja zamierzam…

      Ad. gęsta atmosfera) Pogódź się z tym lub odejdź. Jeżeli zostaniesz, staraj się oddziaływać na branżę tworząc określone wzorce zachowań i zmieniać to co jest twoim zdaniem wadliwe. Jeśli nie – podziękuj wszystkim i odejdź. Najgorsze co możesz zrobić, to wycofać się do tylnych rzędów i od czasu do czasu pokrzykiwać, że to czy tamto jest słabe. Nie rób tego, bo sprowadzisz na siebie tylko niechęć i pogardę.

      Ad. podpatrywanie innych konstrukcji) Po to jest ten event żeby zobaczyć inne drukarki 3D i sprawdzić „jak to jest zrobione?” Ponownie zacytuję Michała Kosińskiego: „Drukarka sama się obroni”. Lub nie, jeśli jest słaba…

      Ad. Omni3D) Wydaje mi się, że wszystko zostało w tej kwestii napisane. Spróbuję tylko wyjaśnić jedną rzecz: oni nie są bogaci – oni żyją bardzo intensywnie na kredyt…

  • Druk3.de

    W 3 edycji na 99% się pojawię, chyba ze mnie śnieg zasypie

  • Jakub Niespolański

    A w czym sobie Rapcraft zasłużyli na gęstą atmosferę?

    Mam pewne domysły, ale wydają mi się zbyt małostkowe żeby brać je pod uwagę, dlatego pytam bywalców „sceny”.

    • Jacel

      Chłopaki na poczatku działalności okrzykneli się Polskimi wynalazcami druku 3d i popchneli to w media. To ich troche gryzie do dziś. Ale już zweryfikowali marketing i nawet powoli dołączają do społecznośći za rok już nie będziemy pamiętać o tym marketingowym błędzie 😉

Rozmowa
z Cedrykiem
?