FedEx vs UPS – walka na arenie druku 3D

0

FedEx to prężnie rozwijająca się, jedna z największych firm kurierskich, prowadząca swoją działalność na kilku kontynentach. W najnowszych wiadomościach z branży logistycznej możemy przeczytać o tym, że FedEx uruchamia nową spółkę FedEx Forward Depots ukierunkowaną na działalność w obszarze druku 3D. Jest to wynik przeprowadzanej reorganizacji strukturalnej firmy w celu poprawienia jakości świadczonych usług.

Według Słownika Języka Polskiego konkurencja to „rywalizacja między osobami lub grupami zainteresowanymi w osiągnięciu tego samego celu”. Zjawisko to można zauważyć szczególnie w przypadku „walki” pomiędzy najbardziej popularnymi firmami działającymi w określonej branży. Inwestują one ogromne sumy pieniędzy w reklamy swoich produktów. Walka pomiędzy markami prowadzona jest niemal w każdej branży. Jako przykład można podać branże spożywczą (rywalizacja Coca-Coli i Pespi) czy branżę motoryzacyjną (Audi kontra BMW).

Wojnę pomiędzy markami można także zauważyć w branży kurierskiej. Największe firmy kurierskie takie, jak FedEx, DHL czy UPS od lat rywalizują między sobą i coraz chętniej reklamują swoje usługi. DHL w sprytny sposób wykorzystał do tego konkurencję i tworząc specjalny system opakowań dostarczali oni paczki z napisem „DHL IS FASTER”.

FedEx z kolei w ciekawy sposób wykorzystuje powierzchnię na swoich samochodach dostawczych w celu pogrążenia konkurencji. Jednak poza samą reklamą swoich usług rywalizacja odbywa się także w obszarze wprowadzania ich nowych rodzajów poprzez zastosowanie nowoczesnych technologii. UPS jako pierwszy wykonał ruch w kierunku wykorzystania technologii przyrostowych. Ogłosił uruchomienie usług wytwarzania produktów na żądanie w ramach The UPS Store® rozproszonych w ponad 60 lokalizacjach będących połączeniem globalnej sieci logistycznej z technologią drukowania 3D. Klienci mogą składać zamówienia w ramach portalu Fast Radius, które następnie kierowane są do odpowiedniej lokalizacji optymalnej pod względem odległości od miejsca, z którego złożono zamówienie.

Próbę wprowadzenia technologii addytywnych do swojej działalności podjął również FedEx. Dyrektor generalny usług spedycyjnych nowej jednostki FedEx Trade Networks (Richard W. Smith) ogłosił wprowadzenie zmian w strukturach firmy, w wyniku których zorganizowane zostaną określone jednostki działające w zakresie od usług kurierskich do międzynarodowej logistyki: FedEx Custom Critical, FedEx Cross Border, FedEx Supply Chain, FedEx Trade Networks Transport & Brokerage oraz nowo utworzony FedEx Forward Depots.

Celem wprowadzanych zmian jest ulepszenie efektywności oferowanych usług oraz możliwość dostosowania do indywidualnych potrzeb klienta. FedEx Forward Depots jako nowy segment wykorzystujący druk 3D będzie obejmował wykonywanie określonych zadań w ramach magazynowania oraz logistyki usług zamiennych, centrum napraw obecnie pracującym nad innowacyjnymi rozwiązaniami w obszarze produkcji addytywnej i robotyki oraz centrum badawczym opracowującymi nowe rozwiązania w zakresie pakowania produktów.

Jednak jak dotąd FedEx nie podał jeszcze szczegółów odnośnie zastosowania technologii przyrostowych. Doświadczenie w druku 3D firma zbierała podczas współpracy z University of Memphis przy tworzeniu specjalistycznych wydrukowanych w technologii 3D części zamiennych dla kurierów-samolotów.

Pozostaje zadać sobie pytanie dlaczego firmy logistyczne rozszerzają zakres swoich usług o technologie przyrostowe? Przede wszystkim możliwe będzie obniżenie kosztów transportów. Produkcja może odbywać się w ramach jednostek zlokalizowanych w różnych państwach. Decyzja, gdzie zostanie wyprodukowana dana część będzie zależała od kosztów dostawy z tego miejsca do zamawiającego. Poza tym mogą zostać obniżone koszty magazynowania.

Wynika to z faktu, że poszczególne elementy nie będą musiały być produkowane z dużym wyprzedzeniem tylko w momencie złożenia zamówienia. Tyczy się to również produkcji części zamiennych, które mają być wytwarzane jedynie w ramach potrzeby – plany wdrożenia takiej strategii zapowiadał m.in. Electrolux. Kiedy jednak drukowanie produktów „on-demand” stanie się bardziej opłacalne niż sprowadzanie ich z magazynów, zlokalizowanych w odległych częściach świata?

Grafika przewodnia: [1]

 Źródło: 3ders.com

Udostępnij.

O autorze

Karolina Przybyszewska

Inżynier z inżynierii biomedycznej i przyszła inżynier z inżynierii materiałowej. Przewodnicząca Studenckiego Koła Naukowego BioMed-Spec, w ramach którego realizuje projekt budowy biodrukarki.