Druk 3D wpasował się na stałe w przemysł lotniczy. W przedsięwzięciach tych uczestniczą zarówno mniejsze przedsiębiorstwa powiązane z drukiem 3D, jak i prawdziwi tytani branży, tacy jak: Boeing, Airbus czy też Lockheed Martin.

Skanowanie 3D ma naprawdę szeroki zakres. Pozyskana chmura punktów może zostać dowolnie przetworzona w odpowiednim oprogramowaniu. Dzięki inżynierii odwrotnej, przy zastosowaniu skanera 3D, można uzyskać pełną dokumentację techniczną obiektu, poprzez kompleksową kontrolę jakości, gdzie chmurę punktów możemy porównać z modelem CAD.

Silnik odrzutowy to naprawdę zaawansowana i złożona część samolotu. Skanowanie jej wymaga maksymalnej precyzji pomiaru, gdyż uzyskany wynik waży na działaniu całego mechanizmu. Skaner musiał posiadać ważny certyfikat dokładności wystawiony przez akredytowane laboratorium pomiarowe – aby wyniki pozyskane podczas skanowania były referencyjne jak podczas pomiaru z użyciem maszyny CMM.

SMARTTECH in Aerospace indsutry pic1

Złożoność części , głębokość otworów, ostre krawędzie, a także sam gabaryt obiektu, powodowały iż pomiar za pomocą tradycyjnych metod trwałby nie tylko niezwykle długo, ale również wymagałby zastosowania bardzo drogich i dużych maszyn pomiarowych. Wiązało się to  z ryzykownym i kosztownym transportem silnika do miejsca pomiaru. Firma SMARTTECH – producent optycznych skanerów 3D, wdrożyła technologię skanowania do największego dostawcy silników odrzutowych – firmy MTU.

Skanowanie silnika samolotu pozwoliło nam na rozwój naszej technologii pod kątem ustawień parametrów tak zwanej triangulacji. Czyli dostosowania odpowiedniego kąta pomiędzy układem projekcyjnym oraz detektorem. Po dostosowaniu głowicy skanującej oraz nadaniu odpowiednich parametrów w oprogramowaniu, jesteśmy wstanie zajrzeć wystarczająco głęboko w skanowany obiekt by pozyskać wymagane wyniki.

Mr. Darek Jasiński – szef działu R&D firmy SMARTTECH

Pozyskana chmura punktów została następnie przetworzona na siatkę trójkątów która posłużyła do modelowania CAD w programie Geomagic Design X – którego SMARTTECH jest również dystrybutorem.  Dane które trafiają ze skanera są kompatybilne z każdym powierzchnie stosowanym oprogramowaniem do modelowania CAD i przeprowadzania wirtualnych symulacji.

SAMSUNG

Polski oddział MTU po otrzymaniu wyników w postaci modelu CAD wyraził swoją chęć do dalszej współpracy i wykorzystaniu technologii skanowania 3D w przyszłości oraz wystawił list referencyjny potwierdzający skuteczność skanerów 3D oraz oprogramowania.

Paulina Winczewska
Germanistka, pasjonatka nawet najdziwniejszych i najtrudniejszych języków obcych oraz podróży i eksperymentów kulinarnych. Tłumaczka, która nie boi się nowych technologii i gadżetów. Wolny czas spędza zazwyczaj na pływalni.

    Comments are closed.

    You may also like

    More in Skanery 3D