Inżynierowie Jaguar Land Rover wykorzystują druk 3D w optymalizacji modelu XE SV Project 8

0

Jaguar Land Rower, brytyjski producent ekskluzywnych aut (będący częścią indyjskiego koncernu samochodowego Tata Motors) śmiało korzysta z możliwości jakie otwierają nowoczesne technologie. W swoim raporcie nt. wykorzystania  technologii przyrostowych w branży automotive SmarTech Analysis wymieniał Jaguar jako jedną z firm, która korzysta z druku 3D tworząc swoje pojazdy. Wśród modeli Jaguara, do których stworzenia wykorzystał technologię druku 3D znalazł się XE SV Project 8, będący najszybszym z samochodów brytyjskiego producenta.

Inżynierowie Jaguar są jednymi z liderów branży samochodów luksusowych w wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań produkcyjnych w celu redukcji czasu i kosztów wytwarzania. Ich Additive Manufacturing Center (AMC) umożliwia szukanie nowych, bardziej wydajnych rozwiązań w dziedzinie druku 3D. Jednym z opracowanych przez nich aplikacji są drukowane 3D rękawice ochronne, które mogą być noszone przez osoby pracujące na liniach produkcyjnych firmy. Rękawice mogą pomóc w zapobieganiu zaburzeniom układu mięśniowo-szkieletowego spowodowanym przez typowe, codzienne obciążenia jakiemu poddawani są pracownicy.

Początkowo, w laboratoriach Jaguar Land Rover przy użyciu drukarek 3D wykonywane były przede wszystkim niefunkcjonalne prototypy czy modele projektowe, które z czasem ewoluowały w pokazowe, funkcjonalne prototypy. Po latach oswajania technologii druku 3D inżynierowie obecnie korzystają z metody również do produkcji części konstrukcyjnych.

W centrum technologii addytywnych inżynierowie Jaguar Land Rover maja styczność z szeregiem przemysłowych technologii przyrostowych, m.in. SLS, MJF, SLA, CLIP czy Polyjet. W swojej pracy kładą szczególny nacisk na najwyższą jakość wykonywanych elementów, która musi iść w parze z powtarzalnością aby spełnić restrykcyjne normy stawiane przedstawicielom branży automotive.

Ulepszenia technologiczne przełożyły się również na osiągi modelu XE SV Project 8. Samochód zasilany silnikiem o pojemności 5 litrów i mocy 600 KM w 2017 roku pobił rekord prędkości na Nürburgring, czyli jednym z najniebezpieczniejszych torów wyścigowych na świecie. Specjaliści nie zaprzestali jednak prac i ciągle kontynuowali ulepszanie pojazdu, wykorzystując m.in. technologie przyrostowe.

Szczególnie pomocna okazała się metoda HP Multi Jet Fusion, dzięki której wykonano specjalnie zaprojektowane elementy siedzeń o szczególnie skomplikowanej geometrii. Elementy zostały poddane testom wytrzymałościowym (zupełnie jak tradycyjnie produkowane części), które udało się przejść z powodzeniem.

Jak mówi Christopher Noble, inżynier z Jaguar Land Rover, wykorzystanie technologii druku 3D w produkcji XE SV Project 8 pozwoliło na obniżenie wagi elementów, co bezpośrednio wpłynęło na wydajność samochodu. Przyspiesza to również czas przygotowywania kolejnych iteracji projektów oraz wdrażania ich.

Każdego roku w AMC  planowana jest produkcja około 80 tysięcy elementów w technologii druku 3D – zarówno zarówno prototypów jak i części funkcjonalnych. Klienci oczekują od pojazdów marki Jaguar najwyższej jakości i niezawodności, a technologie przyrostowe stanowią świetne narzędzie do dynamicznego ulepszania projektów. Mimo, że w AMC głównym materiałem eksploatacyjnym są polimery, to forma współpracuje z instytucjami pracującymi nad drukiem 3D z metalu i planują wdrożenie tak produkowanych części w kolejnych wersjach pojazdów.

Źródło: 3dprint.com

DODAJ KOMENTARZ:

Komentowanie niedostępne.