Jachty drukowane w 3D – czyli jak technologia MJF zmienia żeglarstwo

0

Technologia druku 3D bezustannie zaskakuje mnogością innowacji w zakresie zastosowań – firma Elmec 3D, rewolucjonizuje teraz dzięki niej przemysł stoczniowy. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że rok 2019 to rok łodzi drukowanych w 3D! Technologie przyrostowe pomagają bowiem tworzyć elementy zarówno w małych jednokadłubowych łódkach jak i transatlantyckich żaglówkach wyścigowych.

Łodzie produkowane z zastosowaniem technologii przyrostowych mają wiele zalet. Są przede wszystkim lżejsze i powstają bez strat materialnych – produkcja addytywna wykorzystuje bowiem wyłącznie ilość materiału potrzebną do zbudowania łodzi bez nadmiaru surowca, który zostanie zmarnowany, jak to ma miejsce w tradycyjnych metodach produkcji. Czyni to produkcję przyrostową bardziej zrównoważoną i mniej kosztowną.

Elmec 3D i Pboats

Podczas tegorocznych zawodów w Malcesine nad Jeziorem Garda we Włoszech, firma Elmec 3D zaprezentowała po raz pierwszy żaglówkę wyprodukowaną w technologii 3D MJF od HP.

Jednoosobowa łódź żaglowa z elementami wydrukowanymi w 3D MJF

Współpraca Elmec 3D i PBOATS dała początek stworzeniu niektórych elementów jednomiejscowej łodzi żaglowej, które pozwalają „stać” na wodzie dzięki obecności dwóch lub jednej płetwy, zwanej folią. Kadłuby żaglówek ze skrzydłami wodnymi rewolucjonizują obecnie oceaniczną klasę IMOCA i już teraz, wymyślone przez nowozelandzkiego konstruktora Hugha Welbourna, mają powodować wynurzanie się kadłuba z wody i wzrost prędkości. Dopuszczenie systemu DSS rozpętało wyścig technologiczny w przemyśle żeglarskim. Wysiłki projektantów zmierzają do zmniejszenia masy jachtów, co ma ułatwić wychodzenie kadłuba powyżej linii wodnej. Dzięki zastosowaniu druku 3D możliwe jest lepsze dostosowanie i obniżenie zarówno wagi jak i kosztów produkcji różnych elementów jachtów.

Elementy wymagające indywidualnego dostosowania, drukowane w technologii HP MJF 3D

Podstawa głowicy rewolwerowej wydrukowana w technologii HP MJF 3D

Dzięki Elmec 3D niektóre części, takie jak głowica rewolwerowa, górne i dolne łożyska do „folii” (zwykle bardzo skomplikowanych części do produkcji tradycyjnymi systemami) oraz specyficzna podstawa podpory wału, zostały już wykonane w ubiegłym roku, następnym krokiem była realizacja steru i samej „folii”, przy użyciu technologii Multi Jet Fusion, oferującej precyzję wymiarową i kontrolę koloru dla każdego woksela, dostęp do szerokiej gamy obecnych i przyszłych materiałów oraz największej prędkości wytwarzania.

Siedzisko wioślarskie dla mistrzyni

Elmec 3D przy pomocy technologii druku 3D od HP stworzył również ergonomiczne siedzisko dla mistrzyni wioślarskiej Sary Bertolasi, podejmując wyzwanie, aby w jak największym stopniu zmniejszyć problemy i bóle, które normalne siedziska powodowały w jej plecach podczas wielu godzin treningu. Dzięki zastosowaniu technologii druku 3D możliwe było wykonanie całkowicie niestandardowego fotela dla Sary. Pierwsza wersja fotela została wykonana, aby sportsmenka mogła przetestować wygodę i funkcjonalność. Po zamontowaniu go na wózku przeprowadzono testy w wodzie podczas trzykilometrowego treningu. Po uwagach Sary, dokonano dalszych modyfikacji geometrii siedziska, zanim powstała ostateczna wersja, która odciążyła projekt o około 20%, dzięki zastosowaniu struktury lateksowej, co gwarantuje sportowcowi większy komfort podczas użytkowania.

Siedzisko dla Sary Bertolasi wydrukowane w technologii MJF

Zastosowanie druku 3D w żeglarstwie, podobnie jak w motoryzacji i branży lotniczej, pozwala na większą swobodę projektowania, umożliwia tworzenie form o skomplikowanej geometrii i niskiej wadze, dlatego jest coraz częściej wykorzystywane wszędzie tam gdzie potrzebne jest obniżenie wagi, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.

Polski dystrybutor technologii HP MJFHP3D.pl zwraca uwagę na fakt, że technologia ta pozwala na uzyskanie części klasy inżynieryjnej, wytrzymałe i odporne na pękanie, co potwierdza choćby zespół AGH Racing współpracujący na co dzień i drukujący w labie HP3D.pl między innymi części układu dolotowego w swoim bolidzie spalinowym, który zajął na zawodach Formuła Student Michigan 2019 3 miejsce na 139 zespołów z całego świata.

DODAJ KOMENTARZ:

Komentowanie niedostępne.