Jak technologia HP Multi Jet Fusion 3D pomaga wygrywać w sportach samochodowych

0

Kibice Roberta Kubicy otrzymali wspaniały prezent noworoczny – Polak został oficjalnie ogłoszony trzecim kierowcą zespołu Alfa Romeo Racing, który to zespół w Formule 1 startuje od samego początku istnienia wyścigów, czyli od 1950 roku. To właśnie w samochodzie włoskiej produkcji pierwszym mistrzem świata został Giuseppe Farina, a nasz Robert ma szansę powtórzyć ten sukces.

W napędzanym technologią i ciągle zmieniającym się świecie Formuły 1 stale badane są metody umożliwiające ultraszybkie prototypowanie, wysoką precyzję wytwarzania, niskonakładową produkcję, tworzenie części z różnego rodzaju materiałów, często o skomplikowanych kształtach. Wraz z postępem technologii druku 3D widzimy coraz większe wykorzystanie produkcji przyrostowej przez zespoły Formuły 1.

Triple Eight Race Engineering

Zespół wyścigowy Triple Eight Race Engineering na co dzień korzysta z dobrodziejstw technologii przyrostowych

Oprócz Formuły 1, także w innych sportach motorowych istnieje zainteresowanie wykorzystywaniem technologii przyrostowych w konstruowaniu lekkich i wytrzymałych pojazdów. Inżynierowie Triple Eight Race Engineering, znani również jako Red Bull Holden Racing Team, którzy startują w Virgin Australian Supercars Championship, najlepszej w Australii lidze sportów motorowych, zastosowali we współpracy z EVOK 3D, technologię HP Multi Jet Fusion (MJF) w produkcji zmodyfikowanego wlewu paliwa, który pozwala przyspieszyć tankowanie auta na pit-stopie. Zmodyfikowano także kierownicę samochodu, dostosowując ją do indywidualnych potrzeb każdego kierowcy.

Zmodyfikowany wlew paliwa, oraz kierownica bolidu – elementy wytworzone z wykorzystaniem technologii HP 3D

Dotychczas jedynymi opcjami wytwarzania takiej kierownicy było wykorzystanie obróbki CNC w produkcji aluminiowego oprzyrządowania służącego do wytwarzania form wtryskowych lub ich druk 3D w technologii FDM. Pierwsze rozwiązanie okazało się za drogie i zbyt czasochłonne, a drugie nie spełniało standardów jakości i wymagało skomplikowanego post-processingu.

Według Marka Duttona, kierownika zespołu wyścigowego w Triple Eight Race Engineering, prototypowanie modelu kierownicy w technologii HP pozwala na szybkie iteracje bez zbędnych kosztów. We współpracy z partnerem HP w Australii – EVOK3D, konstruktorzy wyprodukowali trzy główne elementy kierownicy wyścigowej: dwuczęściową formę do odlewu miękkiej poliuretanowej powłoki zewnętrznej, która otacza i amortyzuje kierownicę; lekki rdzeń, tworzący większość obręczy kierownicy i obudowę do montażu manetek zmiany biegów i kontrolek LED.

Gotowa kierownica bolidu dostosowana do fizjonomii zawodnika

Swoboda projektowania związana z użyciem technologii HP MJF pozwoliła Triple Eight zmniejszyć ciężar części i dopasować uchwyt kierownicy do anatomii kierowcy, dostosowując chwyt do indywidualnych potrzeb kierowcy, można w ten sposób osiągnąć lepszą kontrolę nad pojazdem i precyzyjniej nim sterować.

Kierownica zamontowana w bolidzie

W innych technologiach, takich jak choćby stosowana przez Triple Eight obróbka CNC, koszty produkcji form wynosiły ponad 3000 USD bez uwzględnienia post-produkcji. W przypadku HP MJF koszt dwóch połówek formy drukowanej w 3D wynosi tylko 650 USD, co oznacza oszczędność o prawie 80%.

Proces projektowania i druku 3D w technologii HP MJF elementów bolidu

Technologia HP MJF pomogła znacznie przyspieszyć cykl projektowania i rozwoju produktu – zamiast 3-4 tygodni, jak przy użyciu tradycyjnej produkcji CNC – są to 3-4 dni.

Test kolejnej iteracji projektu, poprawionego przez designerów

Przyszłość druku 3D w sportach motorowych

Druk 3D był kiedyś używany tylko do szybkiego prototypowania, ale wraz z rozwojem technologii, widzimy, jak sprawdza się również w finalnej produkcji. Zespoły wyścigowe wykorzystują techniki przyrostowe nie tylko w procesie projektowania części i testowania w tunelu aerodynamicznym, ale także w produkcji gotowych elementów, które są faktycznie instalowane w pojazdach.

Dalszy rozwój tej technologii jest ściśle związany z postępami w zakresie materiałów wysokotemperaturowych zaprojektowanych tak, aby wytrzymywać ekstremalne temperatury, co zapewni możliwość prototypowania dużo większego zakresu elementów z tego samego materiału, który następnie będzie wykorzystywany do produkcji finalnych części.

Dystrybutor technologii HP MJF w Polsce – HP3D.pl również wykorzystuje ją m.in. do optymalizacji konstrukcji bolidów wyścigowych AGH Racing, startujących z sukcesami w zawodach rangi międzynarodowej.

DODAJ KOMENTARZ:

Komentowanie niedostępne.