Jelwek drukuje elementy do bolidu wyścigowego startującego w konkursie Formuła Student

4

W tym tygodniu miałem okazję już dwukrotnie opisywać projekty realizowane przez polskie firmy z branży druku 3D, które dotyczyły motoryzacji. Najpierw był to model Bugatti Veyron autorstwa Arka Śpiewaka z 3D Printers, a dzień później zjawiskowy concept model Mazdy Soup Box – zwycięzcy tegorocznego konkursu Mazda Design, wykonany przez Solveere. Dziś ponownie temat motoryzacji, ale tym razem w zupełnie innym, bardzo praktycznym wydaniu. Rzeszowska firma Jelwek wydrukowała komplet uszczelek z NinjaFlex na potrzeby stworzenia układu dolotowego w bolidzie wyścigowym, startującym w konkursie Formuła Student.

Konkurs Formuła Student to prestiżowe zawody organizowane przez Institution of Mechanical Engineers oraz SAE International. Każdego roku biorą w nim udział zespoły z największych uczelni technicznych z całego świata. Cieszy się on rosnącym zainteresowaniem również w Polsce gdzie powstało już 9 zespołów FS. Zadaniem startujących zespołów jest zaprojektowanie oraz skonstruowanie bolidu, który weźmie udział w wyścigach na torach Formuły 1.

Specyfikacja konkursu pozwala studentom na dużą dowolność, czego rezultatem jest wyzwolenie kreatywności, skutkujące przedstawianiem nowych rozwiązań inżynierskich. Elementem zawodów jest poddanie bolidu testom Statycznym i Dynamicznym.

Jelwek 1

Ważną rolę podczas testów odgrywają koszty wykonania bolidu, cenione są ekonomiczne rozwiązania: jakość – cena, ilość wykorzystywanego paliwa i wydajność pojazdu. Najważniejsze w całym konkursie są testy dynamiczne gdzie sprawdzane są: przyśpieszenie, zużycie paliwa oraz wytrzymałość.

Zespół PRz Racing Team, działający na Politechnice Rzeszowskiej, już w tym roku startuje w zawodach Formuły Student, w lipcu na brytyjskim torze Silverstone oraz we wrześniu we Włoszech.

Ze względu na wymagające wymogi regulaminowe, studenci zdecydowali się na zaprojektowanie nowego, kompletnego układu dolotowego, który został wydrukowany z ABS w technologii FDM, wraz z którym dzięki Jelwek zostały wydrukowane uszczelki z materiału NinjaFlex, posiadającego właściwości gumy. Temperatura płynięcia NinjFlex to ok. 235°C, dzięki czemu mogą one być zastosowane w układach silnika spalinowego. Uszczelki, które zostały zaprojektowane w 3D, tak aby oddać powierzchnie łączonych elementów, pozwalają na zniwelowanie niedokładności pozostałych elementów drukowanych. Pozwoliło to na zachowanie szczelności układu dolotowego, w którym podczas pracy silnika panuje podciśnienie nawet do 200 MPa.

Uszczelki zostały wydrukowane na drukarce Jelwek Prusa i3, a użyty rodzaj materiału NinjaFlex to NinjaFlex Midnight.

Udostępnij.

O autorze

Informacje Prasowe

Centrum Druku 3D - największy portal poświęcony technologiom przyrostowym w Polsce. Funkcjonujemy od stycznia 2013 r.

  • B.O.

    „panuje podciśnienie nawet do 200 MPa” – to oksymoron
    inna sprawa, że ciśnienie 2000 atmosfer wy*****o by każdy plastikowy element w kosmos razem z użytkownikiem, to metalowe butle z gazem mają zazwyczaj do 200 bar…dobicie takiej do 2000 byłoby niezłą metodą wyburzania budynków 😛

    • Nie ukrywam, iż w tym konkretnym przypadku posiłkowaliśmy się informacją zawartą w materiale prasowym nadesłanymi przez firmę Jelwek, nie mniej jednak z drugiej strony… może po prostu nie doceniasz potęgi wydruków z NinjaFlexu na Jelwek Prusie ? 🙂 🙂 🙂

      • B.O.

        błąd na 99% polega na tym, że jest MPa zamiast mPa(ot taki szczegół) skoro mowa o podciśnieniu w tekście, a to tylko miliard krotna różnica ciśnienia 😛

    • Mateusz Brodowski

      Te informacje pochodzą od samego Team’u – nie jest to nasza branża i tylko podajemy dalej informacje. Szczerze kibicujemy chłopakom, by ta konstrukcja się sprawdziła 😉