Kolejny raport 3D Hubs dot. popularności drukarek 3D

0

Na początku października pisałem o raporcie holenderskiej firmy 3D Hubs, przedstawiającym trendy używalności niskobudżetowych drukarek 3D w usługowym druku 3D. Chociaż raport dotyczy głównie Europy (co w naszym przypadku jest raczej zaletą), to prezentował bardzo ciekawe wyniki i wnioski. Dwa miesiące później firma zaprezentowała kolejny raport, wyniki którego również pozwolę sobie zaprezentować. Choć jego wyniki nie zmieniły się w jakiś dramatyczny sposób od października, o tyle publikując go firma przedstawiła mimochodem kilka dość cennych informacji nt. rynku, na którym działa.

3D Hubs szacuje że na świecie funkcjonuje ok. 100 000 drukarek 3D, podczas gdy na platformie jest zarejestrowanych 2% tej liczby. Dawałoby to 2000 drukarek 3D, co może stanowić jakieś – mniej lub bardziej, odwzorowanie rynku. Na pewno zaprezentowane informacje mają znaczenie dla osób zamierzających prowadzenie komercyjnej działalności związanej z drukiem 3D – pokazuje bowiem, z jakiego sprzętu najczęściej korzysta potencjalna – światowa konkurencja oraz jakich rozwiązań póki co najlepiej unikać.

W artykule skupię się wyłącznie na wybranych, najważniejszych parametrach – całość raportu można obejrzeć pod tym linkiem.

1. Najpopularniejsze drukarki 3D drukujące dla 3D Hubs:

Źródło: www.3dhubs.com

Źródło: www.3dhubs.com

Najpopularniejszą drukarką 3D w dalszym ciągu pozostaje Ultimaker, choć mejsce to zawdzięcza tylko temu, iż autorzy rankingu rozdzielili produkty MakerBota. Tak więc oddzielnie liczony jest Replicator, jak i Replicator 2 i Replicator 2X. O ile w pierwszym przypadku jest to zrozumiałe, ponieważ jest to maszyna starszej generacji, o tyle Replicator 2 różni się od 2X jedynie wyposażeniem i rozdzielenie tych urządzeń jest dość sztuczne. Ilość zarejestrowanych w platformie Ultimakerów wynosi aktualnie 281 szt. (14,7%) podczas gdy Replicatorów 2 i 2X odpowiednio 199 i 117. Na platformie pojawiły się już najnowsze Ultimakery 2, ale póki co mają one śladowy udział na poziomie 27 szt. (1,4%).

Poza tym w zestawieniu nie ma większych niespodzianek, może poza dość niską pozycją Up!2 Plus i Up Mini, co pokazuje, że nie są to najpopularniejsze drukarki 3D jeśli chodzi o działalność komercyjną. Bardzo silne są RepRapy – zarówno wszystkie autorskie produkcje w ten sposób sklasyfikowane, jak i Mendel Prusa i Prusa i3. Gdy je zsumować, da nam to wynik na poziomie 471 szt., a więc niewiele mniej niż Ultimakera i Replicatora 2 razem wziętych!

Ciekawy jest również coraz większy spadek Leapfroga i Felixa. Mimo że 3D Hubs jest platformą holenderską, większość użytkowników zdecydowanie wybiera Ultimakera lub zagraniczne konstrukcje.

2. Najpopularniejsi producenci

Źródło: www.3dhubs.com

Źródło: www.3dhubs.com

Tutaj podział jest dość dobrze ukształtowany. Liderem jest Stratasys (głównie za sprawą MakerBota), potem są RepRapy, Ultimaker, 3D Systems i… cała reszta, stanowiąca blisko 25% zestawienia.

3. Najpopularniejsze materiały do druku 3D

Źródło: www.3dhubs.com

Źródło: www.3dhubs.com

Tutaj również bez większych niespodzianek, zestawienie zostało zdominowane przez ABS i PLA. Jeśli chodzi o kolory, to najczęściej drukowanymi są biały, czerwony, niebieski, zielony i czarny, których udział jest porównywalny.

4. Drukarki 3D o najwyższej stopie wzrostu

Źródło: www.3dhubs.com

Źródło: www.3dhubs.com

Czyli urządzenia, których ilość najbardziej wzrosła w ostatnim czasie. Tutaj liderami są Ultimaker 2 – który dopiero co wszedł na rynek, MakerBot Replicator 2, The Form 1 – które również zaczyna coraz lepiej być dystrybuowane oraz… Prusa i3!

Podsumowując, ciekawe zestawienie pokazujące trendy na rynkach usługowych drukarek 3D. Pokazuje nam, że nadal istnieje spora równowaga pomiędzy korporacyjnymi, komercyjnymi drukarkami 3D oraz RepRapami, jak również pierwsze oznaki spadku popularności kilku marek, które do niedawna wydawały się być czołowymi na rynku.

Źródło: www.3dhubs.com

Udostępnij.

O autorze

Paweł Ślusarczyk

Prezes zarządu CD3D Sp. z o.o. oraz Business Development Manager. Posiada ponad 12-letnie doświadczenie w biznesie, zdobyte w branży IT, reklamowej i poligraficznej. Od stycznia 2013 roku związany z drukiem 3D.