W tydzień po tym jak obwieściliśmy światu, że olsztyński Zortrax ma sprzedać DELL`owi 5000 szt. swoich drukarek 3D, amerykański gigant komputerowy ogłosił kolejny spektakularny deal w postaci wprowadzenia do swojej oferty drukarek 3D MakerBota! W przeciwieństwie do Zortraxa, Replicatory MakerBota nie staną w biurach projektowych firmy, tylko będą sprzedawane przez DELL`a w jego salonach w USA. Tym samym staną się komplementarną częścią oferty – klienci będą mogli kupić drukarkę 3D od razu z komputerem (lub odwrotnie) na podobnej zasadzie jak kupują obecnie tradycyjne drukarki do papieru.

Pełny pakiet ofertowy będzie zawierał:

  • stację roboczą Precision wyposażoną w AMD FirePro W5000, zoptymalizowaną kartą graficzną i certyfikatem na SolidWorks²; komputer będzie również przystosowany do pracy z produktami MakerBota
  • oprogramowanie do projektowania obiektów w 3D – SolidWorks²
  • pełny asortyment drukarek 3D MakerBota w postaci: Replicatora 2, Replicatora 2X, Replicatora Mini, Replicatora z nowej edycji oraz Z18
  • skaner 3D MakerBot Digitizer
  • peły asortyment filamentów MakerBota.

Sprzedaż ma oficjalnie ruszyć 20 lutego br. Będzie miała miejsce wyłącznie w USA, wyłącznie w oficjalnych salonach sprzedaży DELL`a. Zarówno Andy Rhodes – executive director stacji roboczych Dell Precision, jak i Bre Pettis – CEO MakerBota wypowiadają się na temat współpracy bardzo entuzjastycznie. DELL jest pierwszym producentem komputerów, który nawiązał na taką skalę współpracę handlową z producentem drukarek 3D, MakerBot poszerza z kolei swoje kanały sprzedaży, pamiętamy bowiem, iż od połowy zeszłego roku Replicatory 2 i 2X są dostępne w salonach Microsoft Store.

DELL MakerBot

Źródło: www.3ders.org

Zatem spory sukces MakerBota, przyćmiewający nieco naszą radość z zeszłotygodniowej, sensacyjnej informacji o Zortraxie. Ale czy na pewno…?

Gdy pochylimy się nieco nad szczegółami transakcji (oczywiście tylko w takim zakresie w jakim pozwala nam na to szczegółowa wiedza na ich temat), sprawy nie wyglądają wcale tak dobrze ani dla MakerBota ani dla DELL`a…

  1. Zortrax sprzedaje DELL`owi 5000 szt. – ile sprzedaje MakerBot? Nie wiadomo? Nie wiadomo na jakiej zasadzie DELL udostępnia przestrzeń sprzedażową w swoich salonach, mogę zakładać, iż kupuje od MakerBota konkretne ilości urządzeń na ich dalszą odsprzedaż, ale nie musi to być wcale takie oczywiste. Poza tym w pierwszym okresie trwania sprzedaży, na pewno nie będzie towarował się w nie wiadomo jakich ilościach? Na pewno nie będzie to 5000 szt. urządzeń.
  2. Ile DELL ma salonów sprzedaży w USA? Sprzedaż będzie odbywać się wyłącznie w oficjalnych salonach firmowych, których wbrew pozorom wcale nie jest tak dużo. Sukces będzie zatem miał póki co charakter propagandowy, ponieważ rzeczywista sprzedaż wcale nie musi z tego tytułu znacząco podskoczyć?
  3. Z czego drukuje MakerBot? Tylko i wyłącznie z PLA. Tzn. Replicator 2X ma jako jedyny możliwość druku 3D z ABS, ale całe środowisko robocze oraz filamenty są nastawione na PLA. Z jednej strony jest to świetne rozwiązanie dla klienta indywidualnego, który nie będzie miał poważniejszych problemów z drukiem prostych i nieskomplikowanych rzeczy (np. modeli opisywanej w poprzednim artykule Hondy), lecz z drugiej ogranicza znacząco odbiorców z rynku profesjonalnego, którzy chcą i potrzebują drukować z ABS. Co prowadzi nas do kolejnego pytania…
  4. Po co DELL`owi tak skomplikowana oferta na komputery? Firma uwierzyła chyba Bre Pettisowi, że jego drukarki 3D są naprawdę prosumenckie, a PLA to idealny materiał do druku 3D dla profesjonalistów. Tylko kwestia wiary może tłumaczyć, dlaczego postanowili połączyć Replicatora z wyjątkowo rozbudowaną maszyną do projektowania profesjonalnych modeli 3D oraz najnowszą wersją Solid Edge`a.
  5. Po prostu pomóżmy sobie nawzajem… Bo w tym wszystkim chyba tak naprawdę chodzi przede wszystkim o to, aby podbudować nawzajem swój nieco nadszarpnięty wizerunek? Jeśli chodzi o DELL`a to sprawa jest oczywista – firma przeżywa olbrzymie kłopoty i na ratunek musiał przybyć sam ojciec założyciel przedsiębiorstwa, Michael Dell, który wykupił ją z rąk akcjonariuszy, przejmując nad nią pełną kontrolę. Jeśli chodzi o MakerBota to stwierdzenie o nadszarpniętym wizerunku brzmi absurdalnie – firma jest świeżo po prezentacji swoich urządzeń na targach CES w Las Vegas, gdzie wzbudziła powszechny aplauz i zainteresowanie mediów prezentacją swoich urządzeń – a przede wszystkim innowacyjnego środowiska roboczego. Skąd zatem to stwierdzenie?Otóż nie da się ukryć, iż główną gwiazdą targów było jednak 3D Systems, które najpierw wyprzedziło MakerBota o kilka godzin z równie spektakularną prezentacją swoich urządzeń, a potem zaprezentowało will.i.ama jako swojego nowego dyrektora kreatywnego. Tego samego, który we wcześniejszym teledysku z Britney Spears promował drukarkę Bre Pettisa. Oprócz tego warto zauważyć, iż współpraca firmy ze Stratasysem może i otworzyła drzwi do sejfu z patentami, ale zamknęła drogę do korzystania z ABS. MakerBot ograniczając się do PLA bardzo mocno straci w końcowym rozrachunku. W końcu sam deal DELL`a z Zortraxem pokazał, że teoretycznie kompletnie nieznana szerzej w branży firma „z Europy” jest w stanie przeprowadzić tak wielką transakcję. W obliczu tego, podpisanie przez Bre Pettisa kontraktu na sprzedaż drukarek 3D w salonach DELL`a urosło do rangi honorowej…

Podsumowując, umowa pomiędzy DELL`em a MakerBotem na sprzedaż drukarek 3D jest bardzo znaczącym, ale z pewnością nie przełomowym wydarzeniem. To raczej kolejny krok w kierunku popularyzacji zarówno Replicatorów jak i samych drukarek 3D w świadomości zwykłych amerykanów, odwiedzających salony firmowe DELL`a. Oceniałbym to przede wszystkim jako ciekawe posunięcie marketingowe i PR`owe, ale nie przeceniałbym jego wartości handlowej i sprzedażowej dla obydwu stron.

Źródło: www.3ders.orgwww.3dprintingindustry.com

Paweł Ślusarczyk
Jeden z głównych animatorów polskiej branży druku 3D, związany z nią od stycznia 2013 roku. Twórca Centrum Druku 3D - trzeciego najdłużej działającego medium poświęconego technologiom przyrostowym w Europie. Od 2021 r. rozwija startup GREENFILL3D produkujący ekologiczny materiał do druku 3D oparty o otręby pszenne.

6 Comments

  1. Sprzedają MakerBoty a sami chcą drukować na Zortraxach… Wymowne 🙂

  2. coś tu nie gra
    taki kolos kupuje od małej firmy drukarki tak naprawdę nie wie co one prezentują ….
    a potem zaczyna sprzedawać drukarki firmy doświadczonej na rynku….
    A może to kolejny gracz na rynku drukarek wchodzący nie frontowymi drzwiami jak HP tylko od tyłu…..
    Omni też kiedyś sprzedawało Repcrafta….
    Ale to tylko moje wywody na ten temat…..przyszłość pokarze

    1. >taki kolos kupuje od małej firmy drukarki tak naprawdę nie wie co one prezentują…

      Wątpię, aby inżynierowie Della nie wiedzieli co biorą – a sam Zortrax jest chyba największą firmą drukarkową w naszym kraju. To nie Heniu&Zdzisiu Ltd. ze swoim szumnym StartUpem – nawet cała Kickstarterowa zbiórka pieniędzy w ich wykonaniu z daleka (dokładniej – także zza oceanu) wyglądała jedynie na sprytną akcje promocyjną której tak naprawdę nie potrzebowali.

      Cały ten news wygląda mi na drugą już przegraną potyczkę wizerunkową MakerBota w tym roku (pierwszą była spóźniona prezentacja modeli które wyglądają dosyć blado przy 3DSystems). Idę o zakład, że szykowali się do ogłoszenia tego newsa za jakiś czas a tu zonk, szok i niedowierzanie – bo wyprzedził ich „jakiś Zortrax”. Musieli więc na szybkości rozpętać hype pod tytułem „My Też Możemy!” aby zachować pozory wizerunku lidera w branży. Wyszło to cienko.

      1. @danio85:disqus @blazakov:disqus – jeżeli prawdą jest co mówią Rafał z Marcinem, to są dość mocno osadzeni w Chinach z uwagi na wcześniejszą współpracę z Nokią i Sony Ericssonem. Dlatego też deal z Dellem dotyczył przede wszystkim Azji i – być może (?) Europy. Zgadzam się z BlazakoV`em że był to spory cios wizerunkowy dla MakerBota, tym bardziej, że wartość jego dealu z Dellem oceniam dużo niżej niż Zortraxa.

        MakerBot jest w Microsoft Store i lada moment będzie w salonach Della. Tymczasem 3D Systems wstawiło Cube`y do sieciówek pokroju Staples, gdzie zakupy nie robią indywidualni odbiorcy tylko całe firmy. Tym samym widać kto patrzy na biznes z jakiej perspektywy…

        Zresztą po co długo szukać – swego czasu Omni3D można było kupić przez strony www Komputronika i RTV EURO AGD, a nie napędziło im to specjalnie sprzedaży… Drukarkę 3D zwykłemu Kowalskiemu (lub Joe Smithowi) wciąż prędzej sprzedasz przez specjalistyczny sklep on-line lub forum, niż przez mainstreamowy salon komputerowy.

  3. A co jeśli za tymi dwoma decyzjami Della (dystrybucja Makerbota, kupno Zortraxów) stoją zupełnie różne działy korporacji – techniczny i handlowy:D które nie konsultowały się ze sobą:D
    Handlowcy łyknęli hype Bre Pettisa, technicy potrzebują czegoś co dobrze działa.

    1. Abstrahując od tego wszystkiego co napisano powyżej – najprawdopodobniej tak właśnie było 🙂

Comments are closed.

You may also like

More in News