Na początku maja br. informowaliśmy o zbliżającej się premierze super taniej, niskobudżetowej drukarki 3D typu FDM – Obsidian. Za konstrukcję jest odpowiedzialny amerykański start-up Kodama, który rok temu triumfował na Kickstarterze z drukarką 3D do samodzielnego montażu – Trinusem (jego chiński odpowiednik – Panowin F1, opisujemy w cyklu artykułów na 3D w praktyce). W przeciwieństwie do Trinusa, Obsidian to w pełni złożona i gotowa do pracy drukarka 3D Plug & Play, której liczne funkcjonalności absolutnie nie korespondują z wyjątkowo atrakcyjną ceną, na poziomie 99$. W poniedziałek (26.06.2017) wystartowała kampania Kickstarterowa urządzenia, a my zastanawiamy się, czy uda się jej pobić rekord wszech czasów w kategorii „druk 3D„, ustanowiony w 2014 r. przez Micro?

Przypomnijmy: Obsidian  jest wyposażony w duży panel LCD służący do sterowania urządzeniem, a komunikacja z nim odbywa się za pośrednictwem WiFi przez aplikację mobilną oraz czytnik USB. Obszar roboczy to 12 cm w każdej z osi. Stół jest podgrzewany, umożliwiając druk 3D z ABS. Obsidian jest otwarty na filamenty różnych dostawców, jednakże Kodama wypuściła własny materiał w postaci kompozytu PLA i obsidianu – skały złożonej niemal wyłącznie ze szkliwa wulkanicznego, powstającego w trakcie stygnięcia lawy.

Ceny drukarki 3D na Kickstarterze przedstawiają się następująco:

  • 99$ – Obsidian – najbardziej ograniczona wersja bez panelu LCD i podgrzewanego stołu roboczego; do drukarki 3D można dokupić rolkę oryginalnego filamentu w cenie 25$
  • 149$ – Obsidian Plus – wersja wyposażona w panel LCD, ale bez podgrzewanego stołu roboczego i szeregu innych funkcjonalności; w cenie zawarta jest 400g rolka wspomnianego filamentu Obsidian
  • 249$ – Obsidian Deluxe – pełna wersja wyposażona w panel LCD, podgrzewany stół roboczy, wbudowaną kamerę video, aplikację mobilną oraz 400g filamentu Obsidian.

Dodatkowo, w pierwszych godzinach trwania kampanii oferowane były też drukarki 3D w opcji early bird w cenie 49$, ale rozeszły się na pniu (200 szt.).

Do każdej z powyższych cen należy doliczyć koszt transportu, a po zakończonej kampanii będzie można wybrać kolor urządzenia – czarny lub biały. Estymowany czas dostarczenia drukarek 3D to grudzień 2017.

Na czas pisania artykułu, Kodama zebrała ponad 626 tysięcy dolarów, sprzedając aż 2456 drukarek 3D. Chociaż to fantastyczny wynik biorąc pod uwagę, że kampania trwa zaledwie tydzień, do rekordu Micro firmie brakuje dokładnie 2.774.559$ (M3D zebrało 3,4 mln $). Kampania Obsidiana trwa do 29 lipca br., więc aby wyrównać rekord, dziennie musiałyby spływać zamówienia na kwotę nieco ponad 106 tysięcy $. W zależności od typu drukarki 3D daje to sprzedaż dzienną na poziomie 430 – 1000 szt.

Ciekawa funkcja drukarki 3D – autosave i odzyskiwanie wydruków w przypadku utraty zasilania

W normalnych warunkach jest to praktycznie niemożliwe do osiągnięcia, ale Kickstarter to miejsce gdzie (przynajmniej w teorii…) spełniają się marzenia. Kodamie będzie bardzo trudno utrzymać wysoką dynamikę sprzedaży przez cały miesiąc (tym bardziej, że jest to miesiąc wakacyjny), ale kto wie jak potoczą się dalsze losy tej kampanii? Tak czy inaczej firma raczej na pewno pobije swój wynik sprzed roku na poziomie 1,6 mln $ – pytanie, czy uda się jej przekuć to na podobny sukces jak Formlabs czy M3D?

Źródło: www.kickstarter.com

Paweł Ślusarczyk
Jeden z głównych animatorów polskiej branży druku 3D, związany z nią od stycznia 2013 roku. Twórca Centrum Druku 3D - trzeciego najdłużej działającego medium poświęconego technologiom przyrostowym w Europie. Od 2021 r. rozwija startup GREENFILL3D produkujący ekologiczny materiał do druku 3D oparty o otręby pszenne.

Comments are closed.

You may also like