Odwrócona inżynieria i nowy Cadillac Elmiraj

1

Odwrócona inżynieria, czy też inżynieria odwrotna (ang. „reverse engineering„) polega na projektowaniu nowych rzeczy na podstawie istniejących obiektów i modeli. Innymi słowy, jest to techniczne i profesjonalne określenie kopiowania 🙂 – jednym z najbardziej znanych tego typu przypadków był Agat – radziecki komputer osobisty zbudowany na podstawie Apple II. Jednakże odwrócona inżynieria może mieć zastosowanie również w ulepszaniu i doskonaleniu własnych projektów. Przykładem może tu być ostatni koncept samochód Cadillac Elmiraj coupe, który powstawał w kilku etapach: metodą tradycyjną, gdzie karoserię rzeźbiono ręcznie z gliny, metodą cyfrową przy użyciu skanerów 3D oraz przy użyciu technologii druku 3D i frezowania.

Źródło: www.3ders.org

Źródło: www.3ders.org

Projektanci rozpoczęli pracę od tradycyjnego modelowania karoserii auta z gliny na podstawie szkiców koncepcyjnych. Następnie gotowy model został zeskanowany za pomocą skanerów 3D i przeniesiony na poziom komputerów, gdzie za pomocą oprogramowania CAD`owskiego były nanoszone kolejne zmiany i ulepszenia. W końcu poszczególne elementy były bądź to drukowane na drukarkach 3D bądź frezowane. Dzięki temu prace nad modelem szły bez porównania szybciej, gdyż dzięki skanom na bieżąco można było wychwytywać potencjalne niedociągnięcia lub braki poczynione przez ekipę modelującą i zlecić jej naniesienie odpowiednich poprawek.

Dużym ułatwieniem była też możliwość skalowania projektu, a więc tworzenia mniejszych modeli z gliny, których powstawanie jest bez porównania szybsze i łatwiejsze, a później odtworzenie ich w innych technologiach od razu w wymiarach rzeczywistych. Projektanci zapewniają, iż ten nowy proces projektowania niesamowicie przyspiesza prace i że są w tej chwili w stanie stworzyć pełnowymiarowy model na podstawie koncepcyjnych miniatur w czasie jednego tygodnia.

Źródło: www.3ders.org

Źródło: www.3ders.org

Skanowanie 3D staje się tym samym elementem niezbędnym dla prototypowania i tworzenia nowych modeli samochodów, czego dowodem może być ten zjawiskowy Cadillac. Projektanci z General Motors, którzy zajmowali się jego projektowaniem wykorzystują technologie skanowania 3D już od ponad 10 lat, jednakże do tej pory stosowali je przede wszystkim przy tworzeniu wnętrz. Tym razem zastosowali tą technologię do stworzenia całego samochodu, co jak widać przyniosło świetne efekty.

Źródło: www.3ders.org

Udostępnij.

O autorze

Paweł Ślusarczyk

Prezes zarządu CD3D Sp. z o.o. oraz Business Development Manager. Posiada ponad 12-letnie doświadczenie w biznesie, zdobyte w branży IT, reklamowej i poligraficznej. Od stycznia 2013 roku związany z drukiem 3D.

  • Piotr Hołubowicz

    Audi np stosuje skanowanie 3d do robienia swojego „Straku” już od wielu lat. Konstruktorzy siedzący w biurach dostają od Audi chmurę punktów otrzymaną ze skanu i na tej podstawie tworzą powierzchnie, którymi modelują zewnętrzne i wewnętrzne elementy.

Rozmowa
z Cedrykiem
?