Protocow – (kolejna) nowa platforma do wyceny druku 3D on-line

4

Kolejny tydzień, kolejny (nowy) serwis z usługami dla druku 3D. Duński start-up Protocow wystartował z platformą sprzedażową dla usług druku 3D, która oferuje mniejszym serwisom tego typu możliwość wykonywania szybkich wycen on-line. Protocow stworzył również specjalny plugin o nazwie „STL Harvester”  (czyli żniwiarz plików STL), za pomocą którego użytkownik danej strony może wgrać swój plik z projektem i otrzymać natychmiastową wycenę, opartą o cennik zawarty na danej stronie www. Dodatkowo plugin uruchamia cały proces zamówienia i kieruje użytkownika do płatności on-line.

Źródło: www.protocow.com

Źródło: www.protocow.com

STL Harvester wyciąga najbardziej istotne wartości z wgranego pliku STL i w zależności od technologii druku 3D oferowanego przez dany serwis i cen, kalkuluje najlepszą ofertę. Dzięki integracji z płatnościami on-line i możliwością przeprowadzenia całego procesu zamówienia wydruku, Protocow dołącza do wąskiego grona serwisów oferujących tego typu usługi w postaci SHAPEWAYS, MATERIALISE i Sculpteo.

Czy taki serwis ma rację bytu? Z punktu widzenia rynku jak najbardziej. W roku 2012 na usługi druku 3D wydano na świecie ok. 800 mln $. Rynek rośnie w skali 25% rocznie, z czego w/w 3trzy firmy generują aż 20% obrotu. Pozostałe 80% jest generowane przez mniejsze lub bardzo małe platformy, które realizują swoje zamówienia drogą mailową. Dzięki zapewnieniu takiego mechanizmu, Protocow jest w stanie znacząco podnieść standard przeprowadzania tego typu operacji.

Jeśli chodzi o ceny, są one dość zróżnicowane w zależności od oferowanego pakietu:

  • STARTER – abonament w wysokości 0,00 €, 10% prowizji od zrealizowanej transakcji, limit 100 darmowych uploadów miesięcznie
  • BASIC – abonament w wysokości 50,00 € miesięcznie, 3,5% prowizji od zrealizowanej transakcji, limit 200 darmowych uploadów miesięcznie
  • PRO – abonament w wysokości 150,00 € miesięcznie, 2,5% prowizji od zrealizowanej transakcji, brak limit na uploady, kody rabatowe
  • ENTERPRISE – abonament w wysokości 300,00 € miesięcznie, 1,5% prowizji od zrealizowanej transakcji limit 200 darmowych uploadów miesięcznie, kody rabatowe i telefoniczna obsługa klienta.
Każdy wydruk 3D kalkuluje się inaczej w zależności od technologii druku Źródło: www.protocow.com

Każdy wydruk 3D kalkuluje się inaczej w zależności od technologii druku
Źródło: www.protocow.com

Osobiście koncepcja platformy mi się bardzo podoba, jednakże nie jestem przekonany do kwestii instalacji pluginu na własnej stronie internetowej. Choć tego typu rozwiązanie jest powszechne w biznesach internetowych – przede wszystkim w branżach turystycznych, gdzie strony poszczególnych pensjonatów i hoteli korzystają ze wspólnych platform do rezerwacji miejsc noclegowych udostępnianych przez dużych operatorów, to czy uda się przenieść ten mechanizm na branżę druku 3D – zobaczymy…?

Źródło: www.3ders.org

Udostępnij.

O autorze

Paweł Ślusarczyk

Prezes zarządu CD3D Sp. z o.o. oraz Business Development Manager. Posiada ponad 12-letnie doświadczenie w biznesie, zdobyte w branży IT, reklamowej i poligraficznej. Od stycznia 2013 roku związany z drukiem 3D.

  • Krzysztof Krajewski

    Co ciekawe miałem bardzo podobny pomysł na portal i nawet poszedł wniosek o dofinansowanie, ale nic z tego nie wyszło 🙁 Niestety na razie nie będzie polskiej wersji serwisu :p

    • Odrzucili go z powodów formalnych (tzn. zabrakło ci jakiegoś kwita, albo przyłożyłeś nie w tym miejscu pieczątkę etc.), czy raczej przegrałeś z kolejnym klonem Pinteresta, Evernote`a, czy innym rewolucyjnym połączeniem eBaya z YouTubem i Twitterem?

      • Krzysztof Krajewski

        Formalnie nawet przeszło, ale dalej się nie udało. Możliwe, że coś z wyliczeniach za słabo wyszło, ale tak to jest jak robi się samemu taki wniosek. Z drugiej strony chyba spróbuje zrobić taki system za rok jak skończę studia 😀 Może nie będzie całego zespołu IT do tego, ale przynajmniej nie będzie też kredytów 🙂

        • Jeśli mogę coś doradzić (mając wieloletnie doświadczenie w realizacji projektów z branży IT), to problemem nie jest produkcja tego typu projektu, tylko jego późniejsza promocja. Na przestrzeni ostatnich 4 lat spotkałem się z wieloma projektami, które zostały wyprodukowane za (za)duże fundusze unijne, a potem ich twórcy dziwili się, że prawie nikt nie korzysta z ich „rewolucyjnych” rozwiązań. I to nawet wtedy, jeśli komuś zdarzyło się nawet faktycznie coś sensownego wyprodukować…

Rozmowa
z Cedrykiem
?