Australijskie konsorcjum, w skład którego wchodzi Swinburne University of Technology, organizacja IMRC oraz firma Tradiebot, zajmie się opracowaniem technologii pozwalającej na błyskawiczną i tanią naprawę części samochodowych z tworzyw sztucznych. Projekt Repair Bot, w który zainwestowano już ponad 1,2 mln dolarów australijskich, czyli niemal milion dolarów amerykańskich, ma się opierać na kompleksowo zautomatyzowanym druku i skanowaniu 3D.

Technologie przyrostowe bardzo dobrze odnajdują się w branży motoryzacyjnej. Do tej pory wykorzystywane były jednak głównie do tworzenia części do pojazdów z najwyższej półki cenowej – do supersamochodów lub poszukiwanych klasyków. Celem projektu Rapair Bot jest wykorzystanie nowych technologii do rutynowych napraw popularnych samochodów.

W realizację projektu Repair Bot zaangażowany jest Swinburne University of Technology, Innovative Manufacturing Cooperative Research Centre (IMRC – organizacja non-profit wspierająca australijskie firmy we wdrażaniu innowacyjnych technologii produkcji) oraz Tradiebot Industries (firma specjalizująca się w wykorzystaniu druku 3D i robotów do napraw samochodów po stłuczkach).

Przedsięwzięcie włącza się w nurt idei przemysłu 4.0 (Industry 4.0) – korzysta z technologii cyfrowych oraz łączności do zwiększenia wydajności. Z jednej strony znacząco skróci czas oczekiwania na naprawę, bo potrzebne elementy wytwarzane będą in situ (części będą produkowane tam, gdzie wystąpi zapotrzebowanie, nawet bezpośrednio na uszkodzonym pojeździe), a proces będzie w większości zautomatyzowany. Z drugiej, umożliwi odzyskanie części do tej pory nienaprawialnych, więc ograniczy produkcję odpadów, a także wyeliminuje koszty magazynowania i transportu.

Sam Tradiebot stawia przed sobą dość ambitne cele – przede wszystkim ma być pionierem zautomatyzowanych rozwiązań do napraw samochodów po kolizji, a pierwsze urządzanie ma być uruchomione w 2020 roku. Dodatkowo firma zakłada, że docelowo projekt przyczyni się do ograniczenia produkcji odpadów z tworzyw sztucznych o ponad 100 tys. ton rocznie.

Szczegóły technologiczne związane z projektem Repair Bot nie są jeszcze znane. IMRC oraz Tradiebot podają jedynie ogólne informacje o planowanym wykorzystaniu robotyki, technologii przyrostowych oraz skanowania przestrzennego. Pierwszy projekt konsorcjum realizowany będzie w 2018 oraz 2019 roku.

źródła: imcrc.org, tradiebot.com

Wojtek Lipiński
Chemik (organik) z zawodu i z zamiłowania, student Politechniki Łódzkiej. Entuzjasta klasycznej motoryzacji, nauki i techniki.

    Comments are closed.

    You may also like

    More in News