Sketchfab i TimeSlice tworzą pierwszy interaktywny model 4D

0

Model popiersia Tim’a, który mruga i robimy miny, a my możemy nim obracać. To ponoć pierwszy interaktywny model 4D udostępniony publicznie. Tylko co to w ogóle znaczy „interaktywny model 4D„?

Sketchfab to miejsce, w którym możemy załadować swoje modele i dzielić się nimi. Serwis chwali się bazą opiewającą na ponad pół miliona projektów 3D. Ciekawostką jest, że Sketchfab umożliwia oglądanie modeli za pomocą aplikacji do AR (Augmented Reality) i zestawów VR (Virtual Reality). Więc jeżeli ktoś jest posiadaczem pudełka od Google, może z powodzeniem przetestować tą opcję. TimeSlice natomiast to profesjonaliści w zakresie nagrywania wieloma kamerami (multi-cam). Oferują nagrania w 2D, 3D i 4D. Całość ich działalności najlepiej opisują filmy zamieszczona na ich stronie.

O co więc chodzi z tym modelem 4D? O model w trzech wymiarach, którym możemy manipulować: obracać, okręcać, itd. Do tego dochodzi czwarty wymiar w postaci ruchów samego modelu. Czyli oprócz tego, że model występuję w trzech wymiarach i tak właśnie możemy go oglądać (manipulować nim), model jest ruchomy. Jak to wygląda możemy zobaczyć poniżej.

Aby osiągnąć taki efekt, obraz był rejestrowany przez 53 kamery Go Pro Hero3+ Black Edition. Kluczowe było wykorzystanie technologii GoPro Sync oraz wewnętrznego narzędzia TimeSlice. Model 4D powstał z osobnych klatek obrazu, które zostały połączone w jedną całość. Co ciekawe, każda z tych klatek funkcjonowała jako model 3D.

Materiał został więc w całości przygotowany przez TimeSlice, natomiast rola Sketchfab to udostępnienie go na swojej platformie, która obsługuje tego typu materiały. Przyczyniło się do tego oprogramowanie oferujące możliwości VR i AR i doświadczenie Sketchfab w tym zakresie.

Zarówno Sketchfab jak i TimeSlice są zadowoleni ze swojej współpracy i wsparcia jednych przez drugich. Przedstawiciele obu firm patrzą na siebie jako tych, którzy patrzą w tym samym kierunku, a ich działania zmierzają do zagospodarowania wyłaniającego się segmentu AR i VR. Mariaże tego typu na pewno wyjdą obu firmą na dobre, gdyż projekt interaktywnego modelu 4D jest jednym z pierwszych tego typu, a co za tym idzie jest technologicznym protoplastą. Jak podaje TimeSlice na pewno będzie rozwijany, na czym skorzystają obie firmy.

Źródła: www.3ders.org
Zdjęcia: www.timeslicefilms.com

Udostępnij.

O autorze

Karol Krawczyński

Karol Krawczyński - Grotołaz i RPG'owiec. Analityk, menedżer, redaktor i przedsiębiorca. Z drukiem 3D związany od początku 2013 r. Współtwórca Start-Up'u Ekoteria i AMSolutions.