W maju 3D Systems ogłosiło, iż nawiązało współpracęJingdong Mall, największym sklepem internetowym w Chinach, rozpoczynając sprzedaż swoich drukarek Cube 3D. Na odpowiedź ich największego konkurenta – Stratasys trzeba było czekać raptem 4 miesiące. Firma ogłosiła właśnie rozpoczęcie współpracy z Aurora Group, czołowego dystrybutora artykułów i akcesoriów biurowych na świecie. Na mocy tego porozumienia Aurora zajmie się dystrybucją profesjonalnych drukarek 3D marki Idea Series. I wydaje się, że jest też tylko kwestią czasu jak w tym samym kierunku podążą drukarki 3D MakerBota?

Aurora Group działa w Chinach od 1993 roku i posiada w tym kraju ponad 500 punktów stacjonarnych i ponad 1000 platform sprzedażowych i serwisowych. Nawiązanie współpracy będzie zatem korzystne dla obydwu firm – Stratasys otrzyma dostęp do największego rynku konsumenckiego i komercyjnego na świecie, a Aurora wejdzie w nowy segment produktów i usług. Oprócz dystrybucji Aurora zapewni Stratasys szkolenia i serwis maszyn, jak również kompleksową usługę przed i po sprzedażową. Do sprzedaży trafią takie modele drukarek 3D jak Stratasys Mojo oraz uPrint SE i uPrint SE Plus. Ich cena waha się w granicach 10 000 – 20 000 $.

Stratasys rozpoczął ekspansję na rynek chiński od swoich flagowych produktów. Nie wiem na ile wejście na ten rynek z dość drogimi urządzeniami jest rozsądne w obliczu tego co zrobiło 3D Systems, które sprzedaje drukarki za 10% ceny, lecz z drugiej strony nie podejrzewam żeby nie była to przemyślana decyzja. Możliwości są trzy:

  • firmy dogadały się i 3D Systems zaatakowało rynek konsumencki, a Stratasys komercyjny?
  • Stratasys wie, że polityka 3D Systems się nie powiodła i firma nie realizuje takiej sprzedaży niskobudżetowych drukarek 3D jak zakładała?
  • Stratasys przeciera szlaki MakerBotowi?

Tak czy inaczej wejście MakerBota na rynek chiński jest tylko kwestią czasu. Ciekawe jak będzie wyglądała rywalizacja tych dwóch marek (replicator i Cube) na obcej ziemi? O ile w USA nie słychać o żadnych poważniejszych tarciach i firmy raczej solidarnie dzielą rynek miedzy siebie, o tyle w Chinach rywalizacja może przebiegać zupełnie inaczej.

Tak czy inaczej, Aurora zamierza w przeciągu 3 lat zwiększyć udział sprzedaży drukarek 3D i usług z nimi powiązanych do poziomu 10%-15% całkowitej puli zysków osiąganych w Chinach. W zeszłym roku chiński rynek drukarek 3D był wart 163,42 miliony dolarów. Jeśli chodzi o świat, to szacuje się, że całkowita wartość rynku w zeszłym roku wyniosła 2,1 miliarda dolarów. Mimo to szacuje się, że do 2016 roku wartość rynku chińskiego wzrośnie dziesięciokrotnie i przegoni USA w kategorii największego rynku drukarek 3D na świecie.

Paweł Ślusarczyk
Jeden z głównych animatorów polskiej branży druku 3D, związany z nią od stycznia 2013 roku. Twórca Centrum Druku 3D - trzeciego najdłużej działającego medium poświęconego technologiom przyrostowym w Europie. Od 2021 r. rozwija startup GREENFILL3D produkujący ekologiczny materiał do druku 3D oparty o otręby pszenne.

Comments are closed.

You may also like

More in News