Stratasys publikuje oficjalne wyniki finansowe za Q3 2015 i notuje dramatyczny spadek sprzedaży!

0

Dwa tygodnie temu informowałem, iż Stratasys – jedna z dwóch największych firm produkujących drukarki 3D na świecie, zapowiedział bardzo niskie przychody za III kwartał bieżącego roku. Firma tłumaczyła to głównie słabnącym popytem na drukarki 3D na świecie, a przede wszystkim problemami ze sprzedażą MakerBot Replicatorów, za którymi ciągnie się zła sława zapychających się Smart Extruderów. W minioną środę Stratasys w końcu opublikował swoje oficjalne wyniki finansowe i… wyglądają one naprawdę tak źle jak je zapowiadano.

Stratasys w III kwartale 2015 r. osiągnął przychód na poziomie 167,6 mln, a całkowita strata liczona wg GAAP („Generally accepted accounting principles” – ogólnie przyjętych zasad rachunkowości) wyniosła aż 983 mln $. Ten katastrofalny wynik spółka zawdzięcza w dużej mierze odpisowi w wysokości 910 mln $ tytułem przejęcia MakerBota oraz – jak to określiła, „rosnącej niepewności w branży druku 3D„.

Dla porównania, w zeszłym roku Stratasys zanotował w III kwartale przychód na poziomie 203 mln $, a strata GAAP wyniosła zaledwie 31,3 mln $. W zeszłym roku firma osiągnęła zysk non-GAAP w wysokości 30,1 mln $, a w tym roku było to zaledwie… 700 tysięcy $.

Stratasys

Jednakże to co budzi największy niepokój to drastycznie spadająca sprzedaż urządzeń. W trzecim kwartale 2014 roku Stratasys sprzedał imponujące 10.965 szt. drukarek 3D, a w III kwartale tego roku zaledwie 5467 szt., a więc o 50% mniej! To dramatyczny spadek, obrazujący chyba rzeczywistą skalę problemów Stratasysa.

Stratasys 01

Jak widać na załączonych wykresach, Stratasys notuje ujemne wartości we wszystkich kategoriach, a jedyny wyjątek to… wzrost kosztów operacyjnych sprzedaży. W swoim oświadczeniu CEO firmy – David Reis tłumaczy to niezmiennie słabnącym popytem na drukarki 3D oraz mniejszymi inwestycjami przedsiębiorstw w ten segment technologii.

Nie ukrywam, iż patrzę na to wszystko z ciekawością bliską zaniepokojeniu. Generalnie kiepskie wyniki sprzedażowe Stratasysa mnie nie martwią. Chociaż kompletnie nie odczuliśmy tego w Polsce (i w dużej mierze nie odczuły tego również kraje europejskie), ale problemy z MakerBot Replicatorami 5-tej generacji (a konkretnie z innowacyjnym chociaż kompletnie zawodzącym extruderem) odbiły się bardzo negatywnym echem w USA.

SmartExtruder

MakerBot stracił bardzo wiele w oczach użytkowników co spowodowało, iż zaczęli oni szukać alternatywnych rozwiązań na rynku. Mówiąc krótko – Stratasys sprzedaje dużo mniej drukarek 3D, ponieważ w 2014 roku wypuścił na rynku wadliwy produkt, który położył się cieniem na najbardziej rozpoznawalnej marce drukarek 3D na świecie. Wyniki sprzedażowe w III kwartale 2015 r. są po części pokłosiem tamtych wydarzeń – tym bardziej, że MakerBot do tej pory nie zaproponował żadnego nowego rozwiązania, skupiając się jedynie na naprawie tego co wcześniej było niedoskonałe.

Utrata jakości wykończenia wydruków przy użyciu pierwszych wersji Smart Extrudera

Utrata jakości wykończenia wydruków przy użyciu pierwszych wersji Smart Extrudera

Z drugiej jednak strony, mam pewne obawy, czy to wszystko to naprawdę tylko i wyłącznie zasługa Smart Extrudera? Z pewnością rosnąca na całym świecie konkurencja i coraz większa ilość świetnych drukarek 3D innych producentów na rynku w niczym nie pomaga, ale… przecież Gartner, Wohlers i inni od wielu lat zapowiadają stały wzrost sprzedaży wynoszący aż 100% na rok??? Skoro co roku ma sprzedawać się dwa razy więcej drukarek 3D, dlaczego sprzedaż produktów Stratasysa spada aż o połowę?

Teoretycznie tą różnicę mogą zapełnić inni producenci drukarek 3D, ale… co jeśli Gartner i reszta się pomylili?

Na razie nie wiązałbym z tym żadnych poważniejszych przemyśleń, niemniej jednak warto mieć na uwadze to, że wobec prognozowanych corocznie wzrostów sprzedaży, jedna z dwóch największych firm na rynku notuje straty finansowe i jej kolosalny spadek. Co więcej, w przypadku jej największego konkurenta – 3D Systems, jest dokładnie tak samo. Może mniejsi gracze przejmują pałeczkę? A może…?

Źródło: www.3ders.org
Grafika: [1] [2] [3]

Udostępnij.

O autorze

Paweł Ślusarczyk

Prezes zarządu CD3D Sp. z o.o. oraz Business Development Manager. Posiada ponad 12-letnie doświadczenie w biznesie, zdobyte w branży IT, reklamowej i poligraficznej. Od stycznia 2013 roku związany z drukiem 3D.

Rozmowa
z Cedrykiem
?