Stratasys rozpoczyna produkcję seryjną części dla Airbusa

0

Airbus w przeciągu ostatnich lat podejmował współprace z szeregiem renomowanych firm z branży addytywnej – wśród nich warto wymienić Materialise, Renishaw, a także Stratasys. Wdrażanie technologii przyrostowych zarówno w procesach szybkiego prototypowania, a także produkcji elementów końcowych (również wysokoseryjnej) ma prowadzić do minimalizacji kosztów przy zachowaniu najwyższej jakości świadczonych usług.

W czasie ostatniego Paris Air Show producenci zapewnili, że specjalistyczny materiał ULTEM 9085, opracowany przez inżynierów Stratasys na potrzeby Airbusa, może być wykorzystany do wytwarzania detali w produkcji seryjnej. Konfiguracja profesjonalnych drukarek przestrzennych Fortus 900 pozwoliła na wytwarzanie w technologii FDM detali z tak wymagającego tworzywa jakim jest ULTEM, zapewniając wysoki stopień powtarzalności połączonej z niezawodnością, kwalifikującą do stosowania w samolotach. Airbus oficjalnie wybrał Stratasys Direct Manufacturing do produkcji  addytywnej części z tworzyw sztucznych w modelu A350 XWB.

Scott Sevcik, odpowiedzialny za projekty Stratasys realizowane na potrzeby lotnictwa i automotive, wyjaśnia, że w przeciągu ubiegłych lat zostało podjęte wiele działań prowadzących do realnej współpracy pomiędzy jego firmą a liderem branży lotniczej. Długotrwały proces certyfikacji oraz optymalizacji cyklu wytwarzania addytywnego detali w technologii FDM wreszcie dobiega końca, pozwalając na rozpoczęcie produkcji seryjnej w najbliższym czasie.

Współpraca oznacza dla Airbus’a m.in. osiągnięcie większego stopnia elastyczności łańcucha dostaw i przyspieszanie czasu reakcji, co ma znaczny wpływ na zwiększenie konkurencyjności firmy na rynku komercyjnym. Dodatkowo, włączanie technologii przyrostowych w cykl produkcyjny wiąże się z redukcją ilości potrzebnego materiału, zmniejszając tym samym koszty zarówno wytwarzania jak i magazynowania.

Wśród części wykonywanych z zastosowaniem metod przyrostowych producenci wymieniają nieobciążane części lub elementy o lekkim obciążeniu umieszczane wewnątrz kabiny (np. osłony kablowe), które również muszą spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa. Decyzja Airbus o włączeniu drukowanych 3D elementów do produkcji seryjnej może w niedalekiej przyszłości zaowocować rozpoczęciem wytwarzania tą metodą również części konstrukcyjnych.

Jak przyznaje Joe Allison, CEO Stratasys Direct Manufacturing, kooperacja z Airbus jest kolejna fazą sukcesywnego wdrażania profesjonalnych technologii przyrostowych w przemyśle lotniczym. Specjalistyczna wiedza lidera branży addytywnej połączona z wieloletnim doświadczeniem ma stanowić wsparcie dla Airbus w pełnym wykorzystaniu zalet, jakie niesie z sobą druk 3D.

 Źródło: engineering.com

Udostępnij.

O autorze

Magdalena Przychodniak

Przyszła inżynier Inżynierii Biomedycznej, śledząca najnowsze doniesienia dotyczące biodruku oraz zastosowań druku przestrzennego w nowoczesnej medycynie. Zaangażowana w życie koła naukowego zajmującego się budową biodrukarki 3D.

Rozmowa
z Cedrykiem
?