Test skanera 3D SENSE

0

Od dłuższego czasu poszukiwałem prostego i taniego skanera 3D do działań nie związanych z codzienną pracą i obowiązkami. Skaner 3D Sense udostępnił mi do testów Mirek Jaskułowski z Printili za co jestem mu bardzo wdzięczny. Skanerem bawiłem się 3 dni próbując finalnie przenieść odwzorowanie przodu mojego auta na model 3D (zależało mi na odwzorowaniu szczegółowości do dalszych prac tunignowych auta). Poniżej prezentuję efekty moich prac…

Skaner 3D jest bardzo przyjemny w dotyku, plastiki są wysokiej jakości i dobrze spasowane. W skanerze mamy praktycznie to samo co w Kinekcie (bazuje również na sensorze Prime Sense). Podczas instalacji softu instalują się sterowniki OpenNI jakie wykorzystywane są przy innych czytnikach opartych o sensor Prime Sense (więc i w tej materii SENSE nie różni się od Kinecta). Przewód USB mógłby być trochę dłuższy, bo wykonywanie skanów z laptopem w ręku po 20-30 skanach sprawia, że laptop waży ze 30 kilo 🙂

Przygotowanie auta do skanowania 3D

Przygotowanie auta do skanowania 3D

Najmocniejszą stroną tego skanera jest niewątpliwie soft, który zarówno podczas instalacji jak i podczas użytkowania jest bardzo przyjazny i klarowny. Jedynie po instalacji trzeba go aktywować online wpisując numer seryjny skanera 3D. Osoby bez wtajemniczenia w skanowaniu od pierwszego podejścia nie powinny mieć jak najmniejszych problemów z poruszaniem się po oprogramowaniu. Prosty interfejs z możliwością szybkiej obróbki skanu (wycięcie tego co zbędne, załatanie dziur itp) + eksport do formatów .obj, .ply, .stl daje kompletne narzędzie do zabawy ze skanowaniem.

Jeden z mniejszych, pojedynczych skanów 3D

Jeden z mniejszych, pojedynczych skanów 3D

W sofcie skanujemy cały obiekt przesuwając skaner nad przedmiotem i w ten sposób generowany jest model 3D (tak samo jak w Skanekcie czy Reconstruct.me).

Skanowanie niestety przebiega tak samo jak w przypadku Kinecta, czyli odległość minimalna to ok. 40cm, częste gubienie ścieżki i nakładanie skanów na siebie, co w rezultacie sprowadza się do skanu od początku (w przypadku skanu dużych obiektów „z ręki„). W sofcie nie ma możliwości łączenia kilku osobnych skanów ze sobą. Jest to moim zdaniem spora wada, bo łączenie kilku osobnych skanów daje możliwość dokładniejszego odwzorowania modelu (o czym pisałem przy okazji zabawy z programem KScan3D w tym temacie).

Proces skanowania z wykorzystaniem SENSE znacznie mniej obciąża system operacyjny i procesor niż alternatywne rozwiązanie w postaci Kinect + Skanect – jest to bardzo ważne, gdyż w Skanekcie znacznie częściej gubiona była ścieżka (tu przewaga softu do SENSE). Warto też dodać, że program Skanect jest również płatny (99 €), bo wersja darmowa niestety nie daje możliwości eksportu skanu w dobrej rozdzielczości.

Test SENSE 05

Dopasowanie skanów w programie DAVID Laserscanner

Ostatecznie po kilkudziesięciu (średnio udanych) próbach zeskanowania przodu auta w całości postanowiłem skanować mniejsze fragmenty (skan mniejszego fragmentu = mniejszy błąd w odwzorowaniu) i po eksporcie takich skanów do formatu .obj całość złożyłem w programie David Laserscaner (posiada wbudowany, bardzo dobrze pracujący mechanizm łączenia skanów ze sobą). Mimo wszystko szczegółowość wszelkiego rodzaju załamań, otworów technologicznych czy otworów na śruby na takim skanie nie istniała 🙁

Test SENSE 06

Widok po renderingu w DAVIDZIE

Podsumowanie

SENSE do bardzo fajny skaner do skanowania większych obiektów, gdzie bardziej liczy się ogólny gabaryt i nałożona tekstura niż szczegółowość. Prawda jest taka, że nie ma co się oszukiwać, że w cenie 2100 zł dostaniemy skaner skanujący z jakością skanerów za 40 000 PLN. Przyjazny soft robi dobrą robotę i każdy się momentalnie odnajdzie w posługiwaniu nim. Sprzęt polecam każdemu, kto chce szybko wejść w świat skanowania 3D i nie chce przy tym kląć, że mu się coś zawiesza, że nie pracuje jak powinno, że „komputer za słaby„, itp – to w pakiecie SENSE nie występuje.

Test SENSE 02

Osobiście poszukuję rozwiązań dających mi większe możliwości i sam gdybym miał robić zakup bym raczej się skusił na inne rozwiązania. Aktualnie zgłębiam temat skanowania dużych obiektów światłem strukturalnym, które daje nieporównywalnie lepszą jakość niż czujnik Prime Sense i nie chcę przy tym przekroczyć kwoty 10k PLN (już pierwsze próby przebiegły pomyślnie, ale pewnie o tym za jakiś czas).

W pliku STL znajduje się koło mojego auta, które zostało zeskanowane za jednym zamachem natomiast pod tym linkiem jest do pobrania skan 3D całego przodu auta (które zostało wykonane również za jednym przebiegiem „z ręki„)

Skaner 3D jest dostępny w Printili w cenie 2099 zł brutto.

Źródło: www.mojreprap.pl

Udostępnij.

O autorze

Krzysztof Dymianiuk

CTO i R&D Manager w firmie 3NOVATICA. Założyciel U-Design, pierwszej firmy w Polsce montującej i sprzedającej niskobudżetowe drukarki 3D. Twórca największego forum o drukarkach 3D w Polsce - MójRepRap.pl