Jesienią zeszłego roku informowaliśmy, że Centrum Druku 3D zostało oficjalnym partnerem teamu Graften Motorsport, którego lider – Daniel Mańkowski wykorzystuje projektowane przez siebie drukarki 3D do tworzenia części montowanych w swoich motocyklach. W ostatni weekend maja w Poznaniu, odbyła się połączona runda Pucharu Europy AAC oraz Mistrzostw Polski, w którym Mańskowski zanotował debiut w klasie Superstock 1000. Wydarzenie było połączone z premierą długo wyczekiwanej drukarki 3D – Graften One.

Dla obu serii wyścigowych była to I runda sezonu 2017. Zawody wzbudziły wielkie zainteresowanie mediów oraz kibiców, ponieważ na poznański tor wyścigowy zjechała się śmietanka wybitnych i piekielnie szybkich kierowców z całej Europy. Wśród zawodników znaleźć można było wiele nazwisk znanych z różnych cykli Mistrzostw Świata a nawet Grand Prix. Team Graften Motorsport wystawił swojego zawodnika w najmocniej obłożonej klasie Superstock 1000. Kategoria ta finalnie okazała się szybsza od tzw. królewskiej klasy Superbike (zwycięzca Superstock 1000 pokonał dystans 14 okrążeń w czasie krótszym aniżeli zwycięzca Superbike).

W kwalifikacjach do piątkowego wyścigu Mańkowski wywalczył 15 pole startowe w stawce 32 zawodników łączonego wyścigu Alpe Adria Cup i WMMP. Po zaciętej walce z rywalami na mecie zameldował się tuż poza punktowaną strefą AAC, ale w Mistrzostwach Polski Superstock 1000 zajął doskonałe 7 miejsce. Do drugiego wyścigu Mańkowski ustawił się z 16 pola, wyprzedzając obecnego II Vice Mistrza Polski. Po stoczeniu kolejnych zaciętych pojedynków ponownie o włos rozminął się ze strefą punktowaną Pucharu Europy, ale do mety dowiózł cenne 8 punktów za 8 miejsce w klasyfikacji Mistrzostw Polski.

Olsztyńska firma Graften, która od kilkunastu lat funkcjonuje w branży poligraficznej, od ponad roku pracuje nad rozwojem swoich autorskich drukarek 3D – Graften One. Z uwagi na zainteresowania jej twórcy i właściciela – Daniela Mańkowskiego, na sportach motorowych, urządzenie jest profilowane stricte pod wykorzystanie w segmencie automotive. Na co dzień drukarki 3D są wykorzystywane przez Graften do drukowania prototypów nowych części wykorzystywanych w motocyklach teamu, jak również finalnych części, które są w nich montowane.

Drukarka 3D wykorzystuje w pracy zarówno ABS jak i filamenty kompozytowe, zawierające np. włókno węglowe. Oprócz produkcji samych drukarek 3D (które wg nieoficjalnych informacji znalazły już kilku prestiżowych klientów), Graften świadczy także usługi druku 3D detali dedykowanych motoryzacji, przygotowuje także bezpłatną bazę projektów 3D części racingowych do popularnych motocykli. Więcej szczegółów można uzyskać na stronie producenta.

Drukarki 3D występują w dwóch wariantach – GRAFTEN One M1, wyposażone w jedną głowicę drukującą oraz GRAFTEN One M2, wyposażoną w dwie głowice.

Specyfikacja techniczna drukarek 3D:

  • technologia: FDM
  • obszar roboczy: 20 x 18 x 20 cm
  • filament: 1,75 mm
  • średnica głowicy: 0,4 mm z możliwością wymiany na inne
  • podgrzewany stół roboczy (max temperatura stołu – 110°C)
  • komunikacja: USB lub WiFi
  • konstrukcja: aluminiowo – stalowa, spawana dla zapewnienia maksymalnej sztywności konstrukcji i malowana proszkowo
  • multimedialny, tablet 7” sterujący pracą urządzenia.

Ceny drukarek 3D to:

  • GRAFTEN One M1 – 7257,00 PLN
  • GRAFTEN One M2 – 9717,00 PLN.

Paweł Ślusarczyk
Jeden z głównych animatorów polskiej branży druku 3D, związany z nią od stycznia 2013 roku. Twórca Centrum Druku 3D - trzeciego najdłużej działającego medium poświęconego technologiom przyrostowym w Europie. Od 2021 r. rozwija startup GREENFILL3D produkujący ekologiczny materiał do druku 3D oparty o otręby pszenne.

Comments are closed.

You may also like