Jakiś czas temu pisaliśmy o TESCO, które rozważa wejście w usługi związane z drukiem 3D. UPS Store, sieć punktów świadczących usługi logistyczne i biurowe, otwiera właśnie pierwsze testowy punkty tego rodzaju. Zostaną one uruchomione w San Diego i będą korzystały z profesjonalnej drukarki 3D Stratasys uPrint SE Plus, drukującej w technologii FDM z ABS.  Jeżeli eksperyment się powiedzie i biznes okaże się rentowny, sieć zamierza poszerzyć swoje usługi o kolejne lokalizacje, których posiada na terenie USA aż 4 300.

Usługi będą kierowane do mikro i małych przedsiębiorstw, start-upów oraz klientów indywidualnych. Za pomocą drukarek Stratasysa będzie można wydrukować bardzo dokładne obiekty o dowolnym przeznaczeniu (może za wyjątkiem broni?). Model tej drukarki jest dość drogi i wynosi 20 900 $. Zatem aby przedsięwzięcie miało okazać się opłacalne, UPS Store musi obsłużyć dość dużo klientów na tą usługę. Z drugiej strony, jeżeli pomysł zaskoczy to Stratasys może załapać się na całkiem sowity kontrakt (4 300 x 20 900 $ = 89 870 000 $ [SIC!]).

Abstrahując od tego, decyzja UPS Store jest kolejnym przykładem na to jak druk 3D wkracza do mainstreamu i codziennych usług. Gdyby pomysł się przyjął i koncern rozszerzył by usługę o Europę, możliwe że rykoszetem trafiłby również do nas. I niekoniecznie chodzi o sieć UPS – możliwe że zainspirowani jego sukcesem usługę powieliliby inni dostawcy tego typu usług – w Polsce np. Mail Box Etc. Nie pozostaje zatem nic innego jak oczekiwać na dalszy rozwój wypadków.

Paweł Ślusarczyk
Jeden z głównych animatorów polskiej branży druku 3D, związany z nią od stycznia 2013 roku. Twórca Centrum Druku 3D - trzeciego najdłużej działającego medium poświęconego technologiom przyrostowym w Europie. Od 2021 r. rozwija startup GREENFILL3D produkujący ekologiczny materiał do druku 3D oparty o otręby pszenne.

Comments are closed.

You may also like

More in News