Druk 3D jest postrzegany przede wszystkim jako technologia produkcyjna, za pomocą której tworzy się nowe rzeczy. Często pomijanym aspektem jest jednak naprawa części wykonanych z metalu, które można regenerować technikami proszkowymi lub poprzez proces napawania. Projekt 4DHybrid, którego liderem jest firma Prima Industrie wynosi ten obszar funkcjonalny na dużo wyższy poziom, tworząc system do regeneracji działający bądź to w środowisku przemysłowym lub ekstremalnych warunkach zewnętrznych, np. na platformach naftowych czy statkach.

Głównym celem 4DHybrid jest opracowanie nowej koncepcji hybrydowego wytwarzania przyrostowego na potrzeby tzw. prowadzenia operacji naprawczych (MRO – Maintenance Repairing Operation) na średnich i dużych obiektach. Projekt zakłada opracowanie tanich i kompaktowych modułów, które mogą zostać zainstalowane np. na robotach lub maszynach naprawczych. Moduły mają być wyposażone w laser, głowicę osadzającą materiał oraz zestaw czujników i systemy inspekcyjne. Technologie jakie mają zostać zawarte w modułach będą zarówno addytywne jak i ubytkowe.

Urządzenia z linii 4DHybrid są przeznaczone do pracy zarówno w standardowym zakładzie produkcyjnym, jak i w trudnych warunkach morskich, dzięki czemu z powodzeniem odnajdą się w przemyśle lotniczym, naftowym, gazowym i energetyce. Koncepcja modułowości i złożonych systemów monitorowania opartych na czujnikach, zapewni zupełnie nowe możliwości dla różnych sektorów produkcji i napraw. Moduły można zintegrować z dowolnym rodzajem wyposażenia produkcyjnego, co pozwala uniknąć konieczności wdrażania zmian na poziomie przemysłowy – są bezproblemowe dla użytkowników końcowych i mają ograniczony czas rozruchu.

Podczas pierwszych dwóch lat istnienia projektu opracowano hybrydowego robota 4DHybrid Autonomous, służącym do wykrywania i naprawy metalowych, pionowych powierzchni w środowisku morskim. Na robocie zainstalowano skaner 3D Artec Space Spider i pistolet do natryskiwania na zimno. Skaner 3D jest w stanie zrekonstruować powierzchnię i zindywidualizować korozję / defekty na powierzchni metalu, a system Cold Spray nakłada nową warstwę metalu na uszkodzoną powierzchnię. Technologia pozwala na stosowanie zarówno stali nierdzewnej jak i stopy aluminium.

Robot może wspinać się pionowo po bardzo śliskich powierzchniach. Jest to możliwe za sprawą konstrukcji w postaci pojazdu gąsienicowego, wyposażonego w dwa pasy gumowe utrzymujące go na powierzchni dzięki próżniowemu systemowi przyczepności jaki jest zainstalowany na samym środku. Robotowi porusza się po metalowych powierzchniach z dwoma różnymi stopniami swobody – do przodu i do tyłu oraz obracać się wokół osi.

Dodatkowo robot jest wyposażony w system odzyskiwania proszku, który zasysa go i przenosi na szczyt statku. Może pracować w różnych warunkach – skorodowanych i nieskorodowanych, w obecności wody i brudu oraz temperaturze otoczenia od 3 do 35°C.

Projekt 4Dhybrid został sfinansowany w ramach programu „Horyzont 2020” Komisji Europejskiej i obejmuje 20 partnerów z 10 różnych krajów. W skład konsorcjum wchodzi 12 podmiotów przemysłowych, działających jako dostawcy technologii i użytkownicy końcowi – jego liderem jest firma Prima Industrie.

Źródło: materiały prasowe

Paweł Ślusarczyk
Jeden z głównych animatorów polskiej branży druku 3D, związany z nią od stycznia 2013 roku. Twórca Centrum Druku 3D - trzeciego najdłużej działającego medium poświęconego technologiom przyrostowym w Europie. Od 2021 r. rozwija startup GREENFILL3D produkujący ekologiczny materiał do druku 3D oparty o otręby pszenne.

Comments are closed.

You may also like