Technologie addytywne w ciągu ostatnich kilku lat zaczęły być postrzegane jako rozwiązanie mogące znacząco wpłynąć na oblicze logistyki, pozwalając na szybką produkcję na żądanie w miejscu, gdzie elementy są potrzebne. Pozwala to na redukcję kosztów związanych z transportem elementów, ale również generowanie oszczędności wynikających z braku konieczności magazynowania m.in. części zamiennych.

Na addytywną produkcję elementów zapasowych w systemie „on-demand” decyduje się coraz więcej firm z różnorodnych branży, m.in. Whirlpool, Daimler czy jego spółka zależna Mercedes Benz. Do firm, które będą korzystać z drukarek 3D w produkcji części zamiennych dołączył też Siemens Mobility, który zdecydował się na wdrożenie dwóch drukarek 3D Stratasys, Fortus 450mc. Urządzenia odgrywają istotną rolę w projekcie „Easy Sparovation Part”, w ramach którego produkowane są części zamienne do szybkiej floty pociągów Sapsan RZD.

Siemens Mobility, korzystając z zasobów swojej wiedzy dotyczących przemysłu kolejowego oraz technologii addywtywnych jest w stanie szybko i tanio produkować części zamienne pociągów. Działania podjęte przez Siemens Mobility wiążą się z niedawno wygranym przetargiem, w ramach którego zbudowane zostanie 13 dodatkowych szybkich pociągów Velaro, które wzbogacą istniejącą już flotę 16 maszyn. Dodatkowo, specjaliści z firmy będą odpowiedzialni za utrzymanie i obsługę pociągów przez następne 30 lat.

Dwie drukarki 3D Fortus 450 mc zostały zainstalowane w Petersburgu i Moskwie. Za sprawą dwóch rożnych lokalizacji specjaliści Siemens Mobility są w stanie produkować części zamienne, minimalizując jednocześnie koszty wynikające z transportu.

Fortus 450 mc to urządzenie, które z powodzeniem łączy technologię addytywną z produkcją seryjną. Maszyny te są polecane zarówno do wytwarzania wysoko wyspecjalizowanych narzędzi i części, jak i funkcjonalnych, wytrzymałych prototypów. Jednocześnie, producent urządzeń zapewnia materiały, z których mogą być wykonywane zarówno wewnętrzne części kabiny, jak i zewnętrzne elementy odporne na ekstremalne temperatury.

Podjęte działania to preludium projektu „Easy Sparovation Part”, którego celem jest optymalizacja utrzymania pociągów z wykorzystaniem drukowania 3D, a także stworzenie cyfrowego spisu oryginalnych części pociągów z uwzględnieniem czasu ich eksploatacji. Baza danych z indeksem części online może pomóc szybko reagować na zapotrzebowanie na części zamienne, aby dotrzymywać restrykcyjnych terminów realizacji.

Podobny projekt Siemens Mobility realizował w Niemczech, gdzie wdrożenie metod druku 3D pozwoliło na skrócenie czasu wykonania nawet o 95% (w przypadku niektórych elementów) w porównaniu z tradycyjnymi metodami produkcji.

Źródło: investors.stratasys.com

Magdalena Przychodniak
Inżynier biomedyczny śledzący najnowsze doniesienia dotyczące biodruku oraz zastosowań druku przestrzennego w nowoczesnej medycynie.

    Comments are closed.

    You may also like