Aeromet otrzymuje fundusze na (d)opracowanie nowego materiału dla lotnictwa

0

Aeromet International Ltd to brytyjski producent wykonujący odlewy ze stopów na bazie aluminium i magnezu wykonywanych na potrzeby lotnictwa i przemysłu obronnego, posiadający 40-letnie doświadczenie w branży. W sierpniu 2017 roku korporacja ogłosiła współpracę z brytyjską firmą o profilu technicznym i naukowym – Renishaw, w celu opracowania procesu druku 3D dla aluminiowego stopu A20X firmy Aeromet. Niedawno NATEP przyznał środki finansowe na rozwój tego projektu.

Renishaw ma doświadczenie w dostarczaniu produktów i usług w dziedzinach takich jak produkcja silników odrzutowych czy też turbin wiatrowych. To także jedyna firma w Wielkiej Brytanii zajmująca się projektowaniem i produkcją maszyn przemysłowych do druku 3D z metalu. Nic więc dziwnego, że Aeromet wybrał ją jako wspólnika do opracowania szeregu cech, którymi musi charakteryzować się proces druku 3D z opracowanego przez nich stopu A20X.

Projektem zainteresował się NATEP (National Aerospace Technology Exploitation Programme), czyli brytyjski program rozwoju technologii dla lotnictwa. Oprócz wyżej wymienionych firm w inicjatywie biorą udział także Rolls-Royce, Renishaw i Phoenix Scientific Industries Ltd (PSI). Warto zauważyć, że PSI jest znana z produkcji proszków metalowych przy użyciu metody ich gazowej atomizacji.

NATEP jest inicjatywą rozpoczęta w 2013 roku wspierającą brytyjskie firmy, które opracowują nowe technologie w łańcuchu dostaw dla lotnictwa. Ma pomóc w rozwoju projektów innowacyjnych produktów, zwiększać możliwości odniesienia sukcesu na rynku ogólnoświatowym oraz zapewnić nowe miejsca pracy. W kwietniu zdecydowano, że wsparcie otrzyma m.in. projekt opracowania procesu druku 3D z wykorzystaniem stopu A20X.

A20X to aluminiowo-miedziany stop z wysoko oczyszczoną mikrostrukturą i oryginalnym mechanizmem zestalania, co daje mu większą wytrzymałość, wytrzymałość zmęczeniową, odporność na wysoką temperaturę i odporność na korozję naprężeniową w porównaniu do innych stopów aluminiowych certyfikowanych przez MMPDS (Metallic Materials Properties Development and Standarization) i AMS (Aeorospace Material Standards).

Ponadto użycie aluminium w stopie umożliwiło obniżenie jego masy, dzięki czemu nadaje on się do wykorzystania w lotnictwie. Stopu używa się już do wykonywania odlewów szerokiej gamy elementów, które muszą charakteryzować się wysoką wytrzymałością i odpornością na ciepło – od części silników zaczynając na wingletach kończąc.

Źródło: 3dprintingindustry.com

Udostępnij.

O autorze

Magdalena Jaśkiewicz

Przyszła inżynier inżynierii biomedycznej, zafascynowana drukarkami 3D i programowaniem. Czynnie uprawiająca bieg na orientację.