Artystka Morehshin Allahyari drukuje w 3D zabytki zniszczone przez tzw. „Państwo Islamskie”

2

Obecny jeszcze 2015 rok jest mocno naznaczony prymitywnym niszczeniem przez tzw. “Państwo Islamskie” tysiącletnich zabytków i artefaktów kultury. Mimo, iż oryginały zostały bezpowrotnie stracone, artystka Allahyari korzystając z druku 3D sprawiła, że pamięć o nich nigdy nie zginie.

23 sierpnia 2015 roku starożytne ruiny Palmiry W Syrii, wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO spowił czarny dym, a powietrze przeszył huk eksplozji. Bojownicy z tzw. “Państwa Islamskiego” wysadzili w powietrze historyczną Świątynię Baalszamira, a kilka dni później pochodzącą z I wieku Świątynię Bela. Pięć miesięcy wcześniej spustoszyli drugie największe muzeum w Iraku, niszcząc artefakty historii sprzed 2000 lat. Na szczęście muzeum zostało ewakuowane, a większość zniszczeń dotknęła  reprodukcji. Ucierpiało jednak samo muzeum, a także zniszczono monumentalnego Skrzydlatego Byka, Lamassu, o którym mówi się, że stał przed bramami starożytnej Niniwy w VII wieku p.n.e. oraz statuę króla Uthala. Pokazowo zamordowano też najwybitniejszego syryjskiego archeologa Khaleda Assada, wieloletniego dyrektora muzeum w Palmirze.

W ciągu całego obecnego roku do tej pory dokonano szeregu zbrodni kulturowych, co w konsekwencji wywołało sprzeciw pewnej artystki, z pochodzenia Iranki. Morehshin Allahyari stworzyła projekt pod nazwą Material Speculation: ISIS, za którą dostała właśnie nagrodę specjalną na X festiwalu Florence Biennale. Celem projektu jest zbieranie cyfrowych danych o zabytkach niszczonych przez tzw. “Państwo Islamskie” oraz ich odtwarzanie i zachowanie.

palmyry

Wysadzenie świątyni Baalshamin przez tzw. ISIS

Niewielki zespół zajmuje się modelowaniem w 3D ofiar na podstawie fotografii nadsyłanych od różnych wspierających projekt. Następnie ukończone modele (obecnie dwa) wydrukowano w 3D z żywicy z wykorzystaniem precyzyjnej technologii PolyJet Stratasysa (opisując nawet proces wykańczania modelu w serwisie Instructables). W swojej pracy Morehshin nie ograniczyła się jednak do samego odtworzenia, ale również zachowania. Przedstawione rekonstrukcje wykonane są z przezroczystego materiału, a w ich wnętrzu kryją się dyski flash oraz karty pamięci, na których zapisane są modele 3D straconych artefaktów, a także zdjęcia, materiały, pliki pdf czy filmy , o ich wyglądzie, historii oraz zniszczeniu. Docelowo wszystkie te dane zostaną udostępnione na stronie projektu, sprawiając, że paradoksalnie po fizycznym ich zniszczeniu staną się łatwiej dostępne i popularne. Figury można w prosty sposób otworzyć bez ich niszczenia, aby dostać się do plików.

morehshin_pendrive

Autorka mówi o swoistych Kapsułach Czasu, z których będzie można skorzystać w przyszłości. W ten sposób, bardzo praktycznie chce odpowiedzieć na używanie przez tzw. ISIS, destrukcji kultury jako narzędzia prowadzenia wojny. Zbierając te wszystkie dane, tworząc je faktycznie dzięki drukowi 3D, a także udostępniając je całemu światu nie tylko ratuje zabytki przed zapomnieniem – dodatkowo sprawia, że ordynarne działania paradoksalnie przynoszą odwrotny efekt.

morehshin_wystawa

Jak mówi sama autorka, nowoczesne technologie są elementem naszego życia w XXI wieku, który de facto je warunkuje, dlatego są doskonałym nośnikiem dla sztuki. Allahyari myślała o wykorzystaniu druku 3D jako “poetyckiego i praktycznego narzędzia do cyfrowego i fizycznego dokumentowania”. Jak widzimy technologie addytywne perfekcyjnie wpisują się w ten nurt, a dzięki nim jesteśmy w stanie przeciwdziałać bezmyślnemu i prostackiemu zniszczeniu.

Źródła: www.morehshin.com, www.florencebiennale.orgwww.motherboard.vice.com, www.wikipedia.org, www.dailymail.co.uk, www.3ders.org
Zdjęcia: www.morehshin.com, www.florencebiennale.org, www.dailymail.co.uk

Udostępnij.

O autorze

Karol Krawczyński

W branży druku 3D działający od 2013 roku. Jego przygoda zaczęła się od FDM, a następnie rozwinęła w stronę profesjonalnych i przemysłowych rozwiązań z firmą Solveere. Autor blisko setki artykułów na CD3D, prowadził dział Rynki Finansowe w Gazecie Finansowej oraz magazyn Business Coaching. Pasjonuje się szermierką i fantastyką - obiema w szerokim ujęciu.

  • Anna Widera

    Jedną z rzeźb „King Uthal” z serii „Material Speculation: ISIS” Morehshin Allahyari będzie można zobaczyć w czasie tegorocznej edycji festiwalu art+bits, który odbędzie się 13-15.11.2015 w Katowicach.
    http://www.artbits.pl
    Zapraszamy!

    • Niesamowite, że będzie w Polsce jeszcze w tym roku! Można będzie zatem zobaczyć króla Hatry na żywo. Dzięki za informację!