We wczorajszym artykule opisywałem kwestię właściwego przygotowywania modeli do druku 3D pod kątem wytwarzania makiet architektonicznych wskazując, że jednym z głównych problemów w tym obszarze jest brak elementarnej wiedzy projektantów i architektów jak to dobrze robić. Ten problem jest oczywiście dużo bardziej powszechny niż architektura i często stanowi podstawową barierę w popularyzacji technologii przyrostowych wśród pracowników danego przedsiębiorstwa. Jedna z niemieckich fabryk Audi postanowiła wyjść na przeciw temu problemowi tworząc oprogramowanie, które w prosty i przystępny sposób pozwoli projektować narzędzia drukowane w 3D i wykorzystywane na hali produkcyjnej przy montażu aut Audi e-tron GT.

Program został stworzony w ramach współpracy specjalistów od druku 3D z fabryki Audi Böllinger Höfe oraz pochodzącej z Berlina firmy informatycznej trinckle. Jego zadaniem jest umożliwienie każdemu pracownikowi w szybki i prosty sposób przygotowanie projektu narzędzi, które zostaną potem bez większego problemu wydrukowane na drukarkach 3D. Pracownicy nie muszą posiadać specjalistycznej wiedzy w zakresie projektowania w środowisku CAD czy obsługi drukarek 3D – oprogramowanie jest na tyle intuicyjne, że bez większych problemów przeprowadzi ich przez cały proces. Co ważne, program działa z poziomu przeglądarki internetowej.

Oprogramowanie skraca czas projektowania o 80%. Tak opisuje to Waldemar Hirsch – project manager w Audi:

Nasz program czyni proces tworzenia detali prawie całkowicie zautomatyzowanym, dzięki czemu możemy szybko i elastycznie wykonać niezbędne narzędzia oraz odpowiedzieć na konkretne żądania planistów produkcji lub naszych współpracowników z linii montażowej. Wspólne projektowanie umożliwia również optymalizację na wcześniejszym etapie procesu – oznacza to, że wszystkie niezbędne narzędzia będą już dostępne i skalibrowane do dokładnych wymagań, gdy rozpocznie się produkcja.

Przykładem tak zaprojektowanego i wydrukowanego oprzyrządowania jest narzędzie do wstępnego montażu sprężarek klimatyzacji i linii do chłodzenia. Wszystkie elementy muszą być ze sobą wyrównywane z wyjątkową precyzją podczas montażu. Wcześniej wymagało to pomocy innej osoby – teraz specjalnie zaprojektowane urządzenie do montażu ze zintegrowanym zaciskiem utrzymuje wszystkie elementy we właściwej pozycji. W druku 3D wykorzystywane są takie materiały jak kompozyty tworzyw sztucznych i włókna szklanego, czy filamenty klasy ESD (odporne na wyładowania elektrostatyczne).

Oprogramowanie jest obecnie używane głównie w Audi Sport GmbH w Böllinger Höfe, ale planowane jest wprowadzenie go w całej Grupie Volkswagen.

Źródło: www.audi-mediacenter.com

Paweł Ślusarczyk
Prezes zarządu CD3D Sp. z o.o. Posiada 15-letnie doświadczenie w biznesie. Jeden z głównych animatorów polskiej branży druku 3D, związany z nią od stycznia 2013 roku. Twórca Centrum Druku 3D - trzeciego najdłużej działającego medium poświęconego technologiom przyrostowym w Europie.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Może cię również zainteresować