Z początkiem 2015 roku wkroczyliśmy w trzeci rok istnienia naszego portalu. Na przestrzeni ponad dwóch lat zebraliśmy niewiarygodną ilość doświadczenia, zarówno w kwestii samej technologii druku 3D jak i prowadzenia serwisu internetowego. Z jednej strony wypracowaliśmy swój własny styl, a z drugiej dokładnie wiemy czego oczekują od nasi czytelnicy. Na bazie tych doświadczeń, z początkiem roku podjęliśmy decyzję o przebudowie serwisu i wzbogacenia go szereg nowych funkcjonalności. Jak to zwykle w tego przypadkach bywa – jedna zmiana pociągała za sobą kolejne. Zgodnie z metodologią lean startup postanowiliśmy wdrażać kolejne funkcjonalności sukcesywnie, na bieżąco implementując ewentualne uwagi użytkowników portalu. Na początek prezentujemy zmodyfikowaną stronę główną, która została wyposażona w kilka nowych opcji. Na przestrzeni kolejnych tygodni pojawią się kolejne nowości. Póki co, zachęcamy do korzystania i oceniania tego co jest wdrożone w tej chwili.

Genesis

Jakkolwiekby to nie zabrzmiało, moim głównym źródłem inspiracji w prowadzeniu portalu… był zespół SLAYER. Slayera pojawił się na muzycznej scenie na początku lat 80-tych na fali tzw. speed / thrash metalu, podążając tą samą ścieżką co takie grupy jak Metallica, Exodus, czy Overkill (później do tego grona dołączyły Megadeth, Anthrax i Testament, a w Europie niemiecki Kreator). To co wyróżniało Slayera spośród pozostałych zespołów to niebywała jak na tamte czasy szybkość, agresja i bezkompromisowość w muzyce. Slayer grał teoretycznie to samo co reszta, jednakże robił to w bardziej ekstremalny i bezpośredni sposób. Podniósł poprzeczkę na wyższy poziom, inspirując kolejne rzesze osób. Tak Slayer brzmiał w 1984 roku:

Gdy CD3D wkroczyło szturmem do branży druku 3D na początku 2013 roku, nasz styl był równie surowy i bezpośredni zarazem. Jako pierwsi w Polsce (i jedni z pierwszych na świecie) opisywaliśmy technologię druku 3D – a przede wszystkim jej niskobudżetową odmianę z pozycji zwykłego użytkownika, który musi mierzyć się ze wszystkimi jej niedoskonałościami. Nie fascynowały nas proste wydruki figurek lub wazoników – staraliśmy się za to dopatrzeć w tym wszystkim rzeczywistych korzyści dla posiadacza niskobudżetowej drukarki 3D, który miał wydać kilka – kilkanaście tysięcy złotych na urządzenie. Byliśmy krytyczni i czepialiśmy się pomijanych przez resztę szczegółów. Jeżeli czegoś nie rozumieliśmy – pytaliśmy o to, zadając niejednokrotnie trudne pytania.

Z drugiej strony ruszyliśmy w Polskę poznając i prezentując w serwisie dokonania zarówno twórców niskobudżetowych drukarek 3D jak i ich dystrybutorów. Odwiedzaliśmy praktycznie każdą imprezę poświęconą drukowi 3D w kraju. We wrześniu 2013 roku postawiliśmy i sobie – i wszystkim pozostałym wysoką poprzeczkę, realizując pierwszą relację na żywo z II edycji Dni Druku 3D w Kielcach. Nikt wcześniej nie robił takich rzeczy. Póki co – w Polsce nikt jeszcze nie zaczął…

W 1985 roku Slayer wydał drugą płytę – „Hell Awaits„, która była rozwinięciem stylu zaprezentowanego na debiutanckim „Show No Mercy„. Grupa zaprezentowała dłuższe i bardziej rozbudowane utwory, dodając do tego mroczną atmosferę i cięższe brzmienie. Sukcesywnie powiększała grupę swoich fanów, wychodząc powoli z podziemia i stając się rozpoznawalnym zespołem w gronie fanów muzyki metalowej. Z drugiej jednak strony, utwory stały się nieco rozwlekłe i nie tak skondensowane jak na debiutanckiej płycie…

W drugim roku istnienia, CD3D przekształciło się z typowa bloga w serwis informacyjny, który oprócz codziennej porcji newsów i artykułów publicystycznych zaczął być poszerzany o szereg funkcjonalności jak BAZA FIRM, zestawienia drukarek 3D, czy takie działy jak TESTY lub DRUK 3D W PRAKTYCE. Nawiązaliśmy współpracę z kilkoma utalentowanymi autorami jak Krzysiek Matusiewicz czy Karol Krawczyński. W serwisie swoje teksty opublikowała również czołówka osób od lat związanych z branżą druku 3D, na czele z Maciejem Patrzałkiem z Solveere, Robertem Rałowiczem z 3D Lab, Marcinem Walkiewiczem z Datacomp, Januszem Wójcikiem z FabLabu Kielce, Arkiem Śpiewakiem z 3D Printers, czy Krzysztofem Dymianiukiem z 3NOVATICA. Swój tekst zgodził się nam udostępnić również ceniony na świecie specjalista od niskobudżetowego druku 3D – Australijczyk Daniel Brown.

Z drugiej jednak strony, chcąc osiągnąć stricte portalowy charakter, serwis – a w szczególności strona główna, rozrósł się do niebotycznych rozmiarów i w pewnym momencie sam zacząłem się w nim gubić. Na stronie głównej te same treści były rozsiane w kilku niezależnych miejscach tworząc pewien zamęt i natłok informacji. Chcąc to wszystko zoptymalizować po raz kolejny sięgnęliśmy po sprawdzone wzorce…

7 października 1986 roku Slayer wydał swoją trzecią płytę, która z miejsca zmieniła oblicze muzyki metalowej na całym świecie. „Reign in Blood” do dziś jest uważane obok „Master of Puppets” Metallicy, „Paranoid” Black Sabbath i „Number of the Beast” Iron Maiden za jeden z najważniejszych albumów w historii gatunku. To 28-minutowa kwintesencja muzyki metalowej. Utwory są krótkie, zwięzłe i bezkompromisowe. Slayer zawarł całą esencję swojej twórczości w pigułce, stając się inspiracją dla kolejnych setek odbiorców, dając podstawy do stworzenia nowych gatunków muzyki (death i black metal).

Teraz my próbujemy zrobić dokładnie to samo…

CD3D 3.0

Na początek zmiany objęły stronę główną. Zmodyfikowaliśmy całkowicie centralną część serwisu, pozostawiając bez zmian prawą kolumnę oraz dół serwisu. Zrezygnowaliśmy ze slidera oraz licznych działów tematycznych porozrzucanych w poprzedniej wersji. Wyszliśmy z założenia, że każdy kto będzie poszukiwał konkretnej informacji skorzysta albo z wyszukiwarki frazowej, albo menu głównego, które w prosty i przejrzysty sposób wyszczególnia każdy z działów w serwisie.

CD3D_3_0 01

Główną częścią serwisu pozostają artykuły. Wyciągnęliśmy na stronę główną 10 ostatnio opublikowanych artykułów / newsów. Obok nich, w szarej kolumnie zawarliśmy 10 działów lub artykułów, z których będą mogli skorzystać przede wszystkim osoby wkraczające dopiero w świat druku 3D. Znalazły się tam zatem i odnośniki do zestawienia drukarek 3D, i do encyklopedii druku 3D jak również artykułów wprowadzających w arkana tej technologii i/lub doradzających jak się w niej odnaleźć.

CD3D_3_0 02

Poniżej wstawiliśmy dwa (na razie) boxy, w których prezentowane są linki do 5 ostatnio dodanych drukarek 3D do zestawienia oraz 5 firm, które dołączyły do naszej BAZY FIRM. Oprócz nazw, znajdują się tam również informacje dodatkowe w postaci dystrybutora danego urządzenia oraz siedziby i zakresu działalności nowej firmy. Wkrótce pojawią się tam kolejne dwa boksy.

CD3D_3_0_03

Kolejnym nowym działem są wyróżnione oferty z BAZY FIRM. To miejsce również wkrótce poszerzy się o kolejne dwa boksy, dzięki którym użytkownikom będzie dużo łatwiej znaleźć najbardziej interesujące dla nich informacje.

Z prawej kolumny zniknęły ostatnie artykuły, ale ma to miejsce wyłącznie na stronie głównej, gdzie dublowałyby się z działem głównym. Na podstronach układ pozostaje bez zmian. Dodatkowo postanowiliśmy zreaktywować nasze forum, dlatego w prawej kolumnie dodaliśmy moduł z ostatnio dodanymi postami. Zobowiązujemy się odpisywać na większość z nich 🙂

Co dalej?

W przeciągu kilku najbliższych tygodni (mam nadzieję że do targów Dni Druku 3D w Kielcach?) uruchomimy zupełnie nową odsłonę zestawienia drukarek 3D. Wraz z nim pojawi się kolejne zestawienie oraz coś specjalnego, czego póki co nie ma na żadnym serwisie poświęconym technologii druku 3D w Polsce. Liczę na to, że uporamy się ze wszystkim wdrożeniami do końca kwietnia oddając w Wasze ręce zupełnie nowy produkt, za pomocą którego będzie można osiągnąć dużo więcej, niż tylko poznać najnowsze nowinki ze świata druku 3D. W przypadku jakichkolwiek pytań lub wątpliwości co do działania nowego serwisu – tradycyjnie zachęcam do kontaktu: [email protected].

Paweł Ślusarczyk
Jeden z głównych animatorów polskiej branży druku 3D, związany z nią od stycznia 2013 roku. Twórca Centrum Druku 3D - trzeciego najdłużej działającego medium poświęconego technologiom przyrostowym w Europie. Od 2021 r. rozwija startup GREENFILL3D produkujący ekologiczny materiał do druku 3D oparty o otręby pszenne.

8 Comments

  1. Protestuję przeciwko umieszczeniu Anthraxu pośród grup „dołączających później”! m/

    1. Metallica, Megadeth, Exodus i Slayer byli z Południowej Kalifornii i wszyscy wywodzili się z jednego środowiska (Mustain grał w Metallice, King pogrywał na początku w Megadeth, Hammet zakładał z Holtem Exodus etc.). Anthrax zaczynał w tym samym czasie, ale w Nowym Jorku i minęło trochę czasu, zanim dobili do czołówki. Rocznikowo masz rację – wszyscy zaczynali w 1981 r., ale wpływ na gatunek w początkowym okresie mieli przede wszystkim Metallica, Exodus i Slayer.

      Overkill, który powstał w tym samym rejonie co Anthrax (NJ) działał od 1980 r. A w latach 80-tych Overkill był wielki…

      1. Raczysz się odrobinę rozmijać z prawdą. 😉
        Exodus oraz pół Metalliki pochodzi z Bay Area, dokąd drugie pół Metalliki się szybko przeniosło. Metallica była przez pierwsze lata w jednej stajni (Megaforce) z Anthraxem i wymiana inspiracji przed nagraniem debiutów była intensywna – co słychać na obu. Co do skali wpływu Anthraxu na gatunek, wystarczy stwierdzić, że „thrash metal” wzięło się od „Metal Thrashing Mad”.
        Przez cały wiek 20. Anthrax pod względem poziomu popularności ani razu nie ustępował Slayerowi, zaś jego chronologia jest prawie idealnie zbieżna z Metalliką i Slayerem.
        Co do Overkill (szczyt popularności na początku lat ’90 – Horrorscope – klasyk), podobnie jak Exodus (koniec ’80 – Fabulous Disaster) – ciężko dywagować na temat „wielkości” kapel znanych w roku 1981 z garażowych podziemi. W iluż takich kapelach grałem… 🙂

        Podsumowując, zwyczajnie nie przepadasz za Anthraxem. Przyznaj się! ;P

        1. Anthrax = Dan Lilker
          No Dan Lilker – no Anthrax 😉

  2. Do każdej zmiany ciężko mi się przyzwyczaić…
    Jedna rzecz która już mnie irytuje – brak ikonki informującej ile komentarzy jest pod danym artykułem, patrząc z perspektywy strony głównej 😉

    1. Pomyślimy o tym… Generalnie staraliśmy się zoptymalizować zasób treści w kontenerze tekstowym. Komentarze wyświetlają się w prawej kolumnie – jeśli wyświetlilibyśmy je przy każdym tekście w głównej kolumnie, zabrałyby dodatkową ilość miejsca.

      1. Nie chodzi o całe komentarze ale tak jak było do tej pory, czyli „dymek/chmurka” i cyferka, nic więcej 😉

  3. Musicie jeszcze popracować nad wersją mobilną bo są za duże zdjęcia przy artykułach, a treści nie zawsze potrzebne.
    w mobilnej wersji raczej szuka się nowości a nie treści nazwijmy to rzadko się zmieniających. A reklamy są nie wiele mniejsze od tych w wersji cd3d normalnej.

    Zobaczcie mobilny onet lub wp

Comments are closed.

You may also like

More in News