Z cyklu: cudze chwalicie – swego nie znacie, Solveere buduje prototyp Mazdy przyszłości

1

16 maja w Teatrze Wielkim w Warszawie odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród MAZDA DESIGN 2014, kończąca 5 edycję ogólnopolskiego konkursu dla projektantów. Konkurs dotyczył zaprojektowania sukni wieczorowej KODO i luksusowego samochodu marki Mazda. Wpłynęło 1237 prac, z czego 328 dotyczyło projektu auta. Zwycięzcami zostali Weronika Oleś – w kategorii najlepszej sukni wieczorowej i Maciej Meroniuk – w kategorii najlepszy prototyp Mazdy. W jury oceniającym nadesłane prace zasiedli: Ikuo Maeda – główny projektant Mazdy, Janusz Kaniewski – niezależny car designer z Kaniewski Design, aktorka Anna Dereszowska oraz duet projektantów Paprocki&Brzozowski. Dlaczego o tym wszystkim wspominam? Ponieważ zwycięski model auta został wydrukowany na drukarkach 3D, a następnie złożony i wykończony w całości przez Solveere – jedną z najbardziej cenionych i najdłużej  działających na polskim rynku firm z branży rapid prototyping.

Do tej pory wielokrotnie opisywałem na łamach CD3D liczne projekty gdzie branża samochodowa wykorzystywała z powodzeniem technologię druku 3D. Tymczasem – choć być może mało kto o tym wie, polscy inżynierowie należą do światowej czołówki pod tym względem, pracując na co dzień bądź to w siedzibach największych koncernów, bądź realizując różne projekty na miejscu, w Polsce. Z uwagi na to, że prace dotyczą protoypowania nowych modeli, które nie wyszły jeszcze na rynek, rzadko kiedy pojawia się szansa aby coś o tym napisać nawet post factum, ze względu na bardzo restrykcyjne umowy o zaufaniu poufności. Tym bardziej cieszy, że taka możliwość pojawiła się teraz!

Prototyp zwycięskiego, przełamującego konwencje modelu Mazda Whisper, autorstwa Macieja Meroniuka został wykonany we współpracy z Januszem Kaniewskim oraz Solveere. Wykonano go w skali 1:5 (65 cm długości) w technologiach FDM i 3SP (fotopolimery) na drukarkach 3D Inspire D290 i Envisiontec Ultra. Oprócz wydrukowania, podstawą zamówienia było polerowanie wydrukowanych części, lakierowanie ich oraz późniejszy montaż. Dodatkowo zainstalowano oświetlenie LED.

Jeśli chodzi o największe wyzwanie związane z tym projektem, to zarówno Michał Kosiński jak i Maciej Patrzałek z Solveere wskazywali na czas. Prace trwały zaledwie 10 dni, co biorąc pod uwagę ich zakres, specyfikę oraz efekt końcowy, stanowiło naprawdę świetny wynik. To zadecydowało zresztą o wyborze firmy. „W modelach imitacyjnych z branży automotive i inny przemysłowych specjalizujemy się do bardzo dawna” – powiedział Maciek – „Mazda zwróciła się do nas bezpośrednio. Termin i jakość były tu kluczowe”.

Nie wiadomo czy zwycięski model concept caru zostanie kiedykolwiek zrealizowany, jednakże jego jakość i poziom wykonania zasługują na jak największe brawa. Cieszy również udział w projekcie czołowej firmy z branży druku 3D w Polsce. Oprócz sławy, realizacji projektów zwycięzcy konkursu otrzymali nagrody pieniężne w wysokości 10 000 zł.

Źródło: własne / www.motofakty.pl
Grafika: wszystkie wizualizacje pochodzą z serwisu www.motofakty.pl / zdjęcia produkcyjne przesłane przez Solveere

Udostępnij.

O autorze

Paweł Ślusarczyk

Prezes zarządu CD3D Sp. z o.o. oraz Business Development Manager. Posiada ponad 12-letnie doświadczenie w biznesie, zdobyte w branży IT, reklamowej i poligraficznej. Od stycznia 2013 roku związany z drukiem 3D.

  • j.trzyna

    Gratuluję. Dobra robota.