Druk 3D w branży samochodowej na przykładzie luksusowego muscle car

12

Solid Concepts to amerykańska firma specjalizująca się w profesjonalnym druku 3D, która zasłynęła w zeszłym roku produkcją pierwszego pistoletu wydrukowanego w całości z metalu. Światowy rozgłos jaki uzyskała oraz renoma jaką się cieszyła na amerykańskim rynku doprowadziły do jej fuzji ze Stratasysem – jedną z trzech największych firm z branży druku 3D. I chociaż wciąż jest kojarzona przede wszystkim w kontekście wydrukowanego pistoletu, to swoją pozycję zawdzięcza świadczeniu wysokiej klasy usług szybkiego prototypowania. Świetnym pokazem prawdziwych możliwości firmy był jej udział w projekcie luksusowego muscle car`a – BASS770 autorstwa Equus Automotive.

Muscle cars to przede wszystkim domena Amerykanów i Australijczyków. Są to samochody o stosunkowo niewielkich rozmiarach, wyposażone za to w bardzo duże silniki (zwykle V8), przeznaczone do osiągania wysokich osiągów. Auta te były bardzo popularne w latach 60-tych i 70-tych, niestety kryzys paliwowy i wzrost cen benzyny spowodował spadek ich popularności, ze względu na wyjątkowo nieekonomiczną eksploatację. Nie mniej jednak, muscle cars są do dziś postrzegane jako arcydzieła amerykańskiej motoryzacji, a ich ceny osiągają na aukcjach kolekcjonerskich astronomiczne ceny.

Firma motoryzacyjna Equus Automotive postanowiła stworzyć swoją wersję muscle car`a, nawiązującą z jednej strony do tradycji, a z drugiej w pełni odnajdującą się w realiach XXI wieku. Do budowy auta zaprosiła Solid Concepts, które wspomogło firmę w tworzeniu szeregu elementów z wykorzystaniem druku 3D. Wykorzystano do tego SLS (spiekanie proszku laserem), SLA (stereolitografię, czyli druk 3D z żywicy) oraz FDM (druk 3D z plastiku – oczywiście w najwyższej, profesjonalnej wersji).

Większość prac jakie wykonano na drukarkach 3D służyło stworzeniu form do odlewów poszczególnych elementów auta. Wykorzystywanie do tego druku 3D jest bardziej ekonomiczne i szybsze niż tradycyjne metody, można je również stosunkowo szybko i tanio modyfikować lub zmieniać w momencie gdy okaże się, że dane rozwiązanie nie spełnia wstępnych oczekiwań. Ponadto wydrukowano szereg elementów, które po obróbce i pomalowaniu stały się częściami wykończenia samochodu. Tak zostały wykonane m.in. wajchy regulacji siedzenia, które po wydrukowaniu w SLS zostały pochromowane oraz grille, które zostały z kolei wydrukowane z plastiku w FDM.

Powyższy muscle car to właśnie przyszłość druku 3D. Możliwość wykorzystania różnorodnych technologii do wykonania ekskluzywnego auta, sprawiając, że koszty jego produkcji są niższe niż w przypadku tradycyjnych rozwiązań. Choć coraz mniej wierzę w „drukarkę 3D w każdym domu„, tak coraz bardziej jestem w stanie wyobrazić sobie ją na stanie każdego warsztatu samochodowego – a z pewnością autoryzowanego serwisu, mającego dostęp do wszystkich oryginalnych projektów danego auta. Może zamiast próbować „wciskać” drukarki 3D zwykłym ludziom, którzy nie bardzo mają na nie ochotę oraz pomysł co z nimi zrobić, warto pomyśleć nad rozwiązaniami atrakcyjnymi dla samochodziarzy?

Źródło: www.blog.solidconcepts.com
Grafika: [1]

Udostępnij.

O autorze

Paweł Ślusarczyk

Prezes zarządu CD3D Sp. z o.o. oraz Business Development Manager. Posiada ponad 12-letnie doświadczenie w biznesie, zdobyte w branży IT, reklamowej i poligraficznej. Od stycznia 2013 roku związany z drukiem 3D.