Site icon Centrum Druku 3D | usługi druku 3D, drukarki 3D, wiedza i informacja

Ford uruchamia europejskie Centrum Druku 3D, które będzie tworzyć części do aut elektrycznych

License expires -------------------------- IN PERPETUITY License scope -------------------------- A - Earned editorial, press releases, press kits B - All non-broadcast digital and online media C - All non-broadcast digital and online media, plus Retail and POS (showrooms, events etc) D - All print media (newspaper, magazine etc) Copyright and image rights -------------------------- This content is solely for editorial use and for providing individual users with information. Any storage in databases, or any distribution to third parties within the scope of commercial use, or for commercial use is permitted with written consent from Ford of Europe GmbH only.

Ford – jeden z największych producentów samochodów na świecie, jest w trakcie kompleksowej modernizacji swojego zakładu w niemieckiej Kolonii, przekształcając je w nowoczesne Centrum Elektryfikacji. Kluczowym elementem nowej fabryki jest Centrum Druku 3D, w którym stanęło dwanaście zaawansowanych technologicznie drukarek 3D, produkujących części z tworzyw sztucznych i metalu. Największa z nich pozwala na produkcję pojedynczych elementów o wymiarach 2,4 x 1,2 x 1 metr. Celem Forda jest wypuszczenie ze zmodernizowanej fabryki pierwszych aut elektrycznych do końca bieżącego roku.

„W Kolonii wytwarzamy głównie narzędzia i osprzęt dla wykorzystywany na liniach produkcyjnych” — mówi Nurah Al-Haj-Mustafa, inżynier Forda ds. druku 3D. „Każda część może być absolutnie niepowtarzalna. Niemniej jednak każdy wydruk 3D jest taki sam pod względem jakości i właściwości”. W Kolonii są produkowane m.in. mierniki do sprawdzania wymiarów, szablony do mocowania logo Forda, jak również masywne konstrukcje chwytaków do ramion robotów montujących karoserie. W nowym centrum druku 3D Forda można również drukować komponenty do pojazdów pilotażowych i małoseryjnych.

Oprócz elastyczności druku 3D, przy małych ilościach można również zaoszczędzić czas i pieniądze – do 80% w porównaniu z konwencjonalnym procesem formowania wtryskowego, w którym produkcja odpowiedniej formy jest bardzo złożona. Istnieje również aspekt zrównoważonego rozwoju – druk 3D wymaga znacznie mniej materiału, a w przypadku proszków metali, niewykorzystany materiał może być ponownie użyty. Równocześnie Zespół Produkcji i Materiałów w Centrum Badań i Innowacji Forda w Akwizgranie pracuje obecnie nad pilotażowym projektem recyklingu filamentów do druku 3D.

Proces drukowania 3D istnieje w firmie Ford w Kolonii od dawna. Już w latach 90. inżynierowie z centrum rozwoju Merkenich zaczęli drukować w 3D komponenty do pojazdów testowych i prototypów. Ford wyznaczył standardy w tej dziedzinie wytwarzania przyrostowego. Na przykład w 2019 r. Centrum Badań i Innowacji Forda było w stanie wyprodukować największą metalową część, jaką kiedykolwiek wyprodukowano za pomocą druku 3D. Był to aluminiowy kolektor dolotowy do silnika Forda F-150 przerobiony przez nieżyjącą już legendę driftingu, Kena Blocka.

W fabryce Forda w Walencji w Hiszpanii, zespół laboratorium druku 3D, stworzył katalog 5000 części do wydrukowania, które oferują rozwiązania dla różnych etapów procesu produkcyjnego zakładu. Tylko w 2021 roku dział z powodzeniem stworzył łącznie 20.000 wydrukowanych części, a pracownicy mogli w razie potrzeby zamówić lub zaproponować nowe części.

To, co jest nowe i wyjątkowe w centrum druku 3D w Kolonii, to połączenie sieciowe z innymi obszarami i łatwy dostęp. Każdy pracownik Forda może złożyć wniosek o produkcję części za pośrednictwem aplikacji, dodając własny rysunek techniczny lub opisując, do czego jest ona potrzebna.

„Dążymy do rozpoczęcia działalności na krótkich dystansach i przy niewielkiej biurokracji” — powiedział Oliver Färber, który jako kierownik fabryki silników jest również odpowiedzialny za obszar centrum druku 3D. „Części wymagane przez pracowników są następnie specjalnie projektowane przez zespół i mogą zostać wyprodukowane bardzo szybko”.

Na przykład stworzono już zabezpieczenie krawędzi drzwi, które jest obecnie testowane na linii w montażu końcowym iw przyszłości może być stosowane na innych stanowiskach. Testowana jest również ergonomicznie udoskonalona pomoc w montażu poduszek powietrznych. Części są już drukowane w 3D do przyszłej produkcji pierwszego e-modelu „made in Cologne”, z 1800 urządzeniami chroniącymi przed uderzeniami, które są obecnie budowane dla nowego systemu transportu drzwi. Zapewniają, że drzwi nie zostaną uszkodzone podczas transportu na linię.

Źródło: www.ford.com
Zdjęcia: www.ford.com (materiały prasowe / wszystkie prawa zastrzeżone)

Exit mobile version