Kiedy w 2018, na targach motoryzacyjnych w Genewie, Goodyear zaprezentował futurystyczna wizję ekologicznych opon, koncepcja wydawała się na tyle oderwana od realiów rzeczywistości, że większość traktowała tę informacje jako ciekawostkę. Wykorzystanie innowacyjnych technologii, jak druk 3D czy sztuczna inteligencja i połączenie ich z ekologicznymi rozwiązaniami było bardzo śmiałym pomysłem, wydawać by się mogło niemożliwym do zrealizowania…

A jednak! Kilka lat po premierze swojego pomysłu Goodyear rozpoczęło testy funkcjonalne swoich opon. I chociaż odbiegają od początkowej koncepcji, to mogą dać początek zupełnie nowym metodą projektowania i wytwarzania w branży produkcji gumy i opon.

Przypomnijmy – zaprezentowany koncept „bezpowietrznych” opon Oxygene Tire zakładał połączenie żyjących organizmów, druk 3D oraz sztuczną inteligencję. Zgodnie z założeniami projektowymi,  opony miały zostać wyposażone w specjalny bieżnik pochłaniający wilgoć, który nie tylko zbierze wodę z ulicy i dostarczy ją do roślin, ale także zapewni przyczepność pojazdu na mokrym podłożu. Goodyear szacuje, że jeśli w mieście, w którym na co dzień porusza się 2,5 miliona pojazdów każdy miałby „tlenowe opony” rocznie z atmosfery mogłoby być absorbowane ponad 4000 ton dwutlenku węgla i wytwarzane 3000 ton tlenu. Jak na razie, na udział żywych organizmów w oponach Goodyear musimy poczekać…

W pilotażowym projekcie testowania bezpowietrznych opon wykorzystane zostały autonomiczne autobusy Olli, o których teksty niejednokrotnie gościły na łamach centrum druku 3D. Elementy w Olli w 80% procentach zostały wykonane z wykorzystaniem technologii druku 3D, głównie metodą BAAM opracowanej przez Oak Ridge National Laboratory. Modułowa konstrukcja daje szerokie pole do zmian i personalizacji niektórych elementów, zgodnie z wymaganiami użytkowników.

W ramach projektu wspierającego miejski transport w Jacksonville na Florydzie na ulicach pojawiły się pojazdy autonomiczne Olli, wyposażone w „bezpowietrzne” (fachowa nazwa to niepneumatyczne) opony. Współpraca zawarta między Goodyear a Local Motors (twórcami pojazdów autonomicznych Olli to krok w stronę wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w ramach transportu miejskiego. Ostanie trzy lata minęły na intensywnych testach laboratoryjnych rozwiązania – teraz, czeka je sprawdzenie w codziennym środowisku ich pracy. Twórcy mają nadzieję, że opony niepneumatyczne mogą stać się standardem branżowym w nadchodzących latach.

Faza testów użytkowych w środowisku jakim jest transport miejski będzie, zdaniem członków zespołu, szczególnie wartościowa i da odpowiedź na więcej pytań na temat opon niepneumatycznych niż ostatnie lata testów laboratoryjnych. Sprawdzeniu poddany zostanie tez komfort użytkowania, taki jak poziom hałasu, komfort jazdy czy inne odczucia pasażerów.

Michael Rachita, odpowiedzialny za realizację projektu po stronie Goodyear podkreśla, że rozwój mobilności autonomicznej wymaga nowych rozwiązań również w kwestii ogumienia. Niepneumatyczna alternatywa dla standardowych opon to kamień milowy w rozwoju nowych metod poruszania się – jak zapowiada Goodyear, do końca trwającej dekady zmierzają wprowadzić do oferty całkowicie ekologiczne i bezobsługowe opony.

Źródło: 3dprint.com

Magdalena Przychodniak
Inżynier biomedyczny śledzący najnowsze doniesienia dotyczące biodruku oraz zastosowań druku przestrzennego w nowoczesnej medycynie.

    Comments are closed.

    You may also like

    More in News