Materialise, belgijski potentat rynku usług druku 3D, ogłosił dziś, że stał się kwalifikowanym dostawcą części dla Airbus. Drukowane 3D zostaną wykonane na maszynach EOS, działających w technologii SLS, z niepalnego materiału PA2241 FR. Materialise wspólnie z EOS stali się tym samym pierwszymi kwalifikowanymi dostawcami części wykonywanych w technologii selektywnego spiekania laserowego, spełniającego szereg wymogów stawianych przez Airbus.

Airbus od lat przejawia duże zainteresowanie możliwościami optymalizacji poprzez wdrożenie technologii druku 3D w ich procesy produkcyjne. Jednak przejście przez procedury certyfikacyjne firmy i spełnienie wszystkich rygorystycznych wymagań dotyczących zarówno materiału jak i procesu to długotrwały proces. W przypadku technologii druku 3D, wcześniej procesowi certyfikacji poddawano materiał ULTEM 9085, stworzony do produkcji w technologii Stratasys FDM –  materiał jest wykorzystywany w produkcji gotowych części do samolotu A350 XWB.

Kwalifikacja kolejnej technologii addytywnej w poczet procesów zgodnych z surowymi wymaganiami Airbus to ważny kamień milowy na drodze wdrażania druku 3D w branży lotniczej. Materialise jest obecnie w stanie świadczyć usługi dwóch, kwalifikowanych technologiach Airbus. Drukowanie 3D z materiału ULTEM 9085 jest możliwe na przemysłowych maszynach FDM Stratasys – części z PA 2241 FR wykonywane są z kolei na maszynach EOS, głównie systemach EOS P 770. Obecnie Materialise drukuj około 100 różnych rodzajów części do modelu Airbusa A350, co daje 26 000 części rocznie w całym ekosystemie A350.

Materiał PA 2241 FR na bazie poliamidu to materiał, którego cechuje niepalność – materiał spełnia surowe normy dotyczące m.in. palności, dymienia a także toksyczności. Markus Glasser, starszy wiceprezes europejskiego EOS, mówi, że kwalifikacja systemów produkcyjnych EOS podkreśla najwyższą jakość produktu oraz materiałów eksploatacyjnych.

Jak podkreśla CTO Materialise, Bart Van der Schueren, uzyskana kwalifikacja umacnia długoterminowe partnerstwo z Airbusem jak i otwiera dodatkowe zastosowania technologii druku 3D zarówno dla Airbusa i jego dostawców. Materialise w przyszłości zamierza także dostarczać części do innych modeli Airbus, w tym A320, A330 i A340. Wierzy, ze to właśnie technologia SLS jest w stanie odegrać kluczową rolę.

Źródło: materialise.com

Grafika przewodnia: Materiały prasowe Materialise

Magdalena Przychodniak
Inżynier biomedyczny śledzący najnowsze doniesienia dotyczące biodruku oraz zastosowań druku przestrzennego w nowoczesnej medycynie.

    Comments are closed.

    You may also like

    More in Druk 3D