Legendarny zespół Formuły 1 – McLaren Racing drukuje dziesiątki tysięcy części za pomocą dużych, stereolitograficznych drukarek 3D Neo 800 firmy Stratasys. McLaren produkuje 9000 części rocznie w obszarze konstrukcji przednich i tylnych skrzydeł bolidów, a także duże części bocznej karoserii i górnej części nadwozia. Zespół wyścigowy odnotowuje duże postępy w optymalizacji aerodynamiki pojazdu podczas testów w tunelu aerodynamicznym dzięki wysokiej dokładności części wykorzystując pięć systemów Neo800. Poza aspektem jakościowym, został radykalnie skrócony czas produkcji, a zespół jest teraz w stanie wyprodukować niektóre duże części w ciągu zaledwie trzech dni.

Formuła 1 stoi w obliczu niepewnych czasów, a brak jakichkolwiek przychodów podczas pandemii C19 spowodował, że FIA zdecydowała się obniżyć limity budżetów dla zespołów z 175 mln dolarów do 145 mln dolarów w 2021 r., a następnie do 140 mln dolarów w 2022 r. i 135 mln dolarów w 2023 r. Korzystanie z floty własnych drukarek 3D umożliwia McLaren produkcję wszystkich części aerodynamicznych w swojej bazie w Woking w Wielkiej Brytanii, co pozwala zaoszczędzić koszty podwykonawców i związany z tym proces zapewniania jakości.

Zespół może również drukować przyrządy i szablony na drukarkach 3D, które wcześniej byłyby wytwarzane za pomocą frezarek CNC z metalu. Szybkość procesu stereolitografii Neo800 nie tylko pozwala zaoszczędzić sporo czasu, lecz także obniża koszty materiałów, zastępując surówkę metali tańszymi i bardziej wydajnymi żywicami światłoutwardzalnymi.

Jednym z głównych zastosowań, w którym McLaren widzi największą wartość dzięki Neo800 są testy w tunelu aerodynamicznym. Zespół wykorzystuje modele w skali 60%, aby zoptymalizować pakiet aerodynamiczny i znaleźć większą siłę docisku – co zapewnia lepszą przyczepność aerodynamiczną – oraz zrównoważyć przednie i tylne obciążenia aerodynamiczne samochodu.

Zespół drukuje części przy użyciu żywicy Somos PerFORM Reflect, który został specjalnie opracowany do produkcji modeli do testów w tunelach aerodynamicznych. Tworzy mocne, sztywne części, których obróbka końcowa zajmuje 30% mniej czasu niż w przypadku innych materiałów. Duży rozmiar obszarów roboczych drukarek 3D Stratasys Neo800 na poziomie 800 x 800 x 600 mm, pozwala na tworzeni dużych pojedynczych części lub wielu mniejszych w jednym procesie produkcyjnym.

W samochodach wyścigowych McLaren stosuje się 50-60 obudów ciśnieniowych powietrza, aby umożliwić odczyty ciśnienia powietrza na różnych powierzchniach. Niewielkie spusty ciśnieniowe przebiegające przez te komponenty są bardzo skomplikowane i szczegółowe i znajdują się w samochodzie podczas testów i wyścigów, aby umożliwić inżynierom ciągłe monitorowanie i optymalizację wydajności aerodynamicznej.

Źródło: materiały prasowe Stratasys
Zdjęcia: www.incus-media.com

Informacje Prasowe
Centrum Druku 3D - największy portal poświęcony technologiom przyrostowym w Polsce. Funkcjonujemy od stycznia 2013 r.

Comments are closed.

You may also like