Site icon Centrum Druku 3D | usługi druku 3D, drukarki 3D, wiedza i informacja

Nowa „krzywa hype’u Gartnera” dla sektora druku 3D

Gartner’s Hype Cycle concept” to wykres obrazujący kolejne cykle zainteresowania i wykorzystywania nowych technologii przez poszczególne branże, opracowany przez Gartnera – czołową firmę analityczną na świecie. Jest on podzielony na pięć segmentów obrazujących różne stadia zainteresowania daną technologią. Na krzywej naniesione są jej szczegółowe dziedziny, z oznaczeniem w jakim okresie dany stan zostanie osiągnięty: mniej niż 2 lata, 2 do 5 lat, 5 do 10 lat oraz powyżej 10 lat.

Od kilku lat Gartner aktualizuje swoją krzywą hype’u dla segmentu druku 3D. Chociaż są sfery, gdzie firma myli się w swoich predykcjach (jak np. zawyżony wzrost sprzedaży drukarek 3D na świecie, który był prognozowany na poziomie 100% rok do roku, do 2018 r.), w przypadku wykresu jest ona dość konsekwentna i póki co trudno powiedzieć, aby popełniła gdzieś znaczące błędy. W zeszłym tygodniu Gartner opublikował najnowszą odsłonę krzywej dla branży druku 3D…

Firma pozycjonuje różne obszary technologii przyrostowych na pięciu segmentach:

Tak prezentują się aktualne predykcje Gartnera:

Jak zatem widać, jedyne obszary, w których drukarki 3D są wykorzystywane w sposób powszechny, bądź ich charakter jest niezbędny lub kluczowy, to szybkie prototypowanie (a więc segment, dla którego technologie przyrostowe zostały w ogóle powołane do życia) oraz produkcja elementów aparatów słuchowych (wąsko wyspecjalizowana dziedzina zarezerwowana dla koncernów medycznych). Reszta obszarów czeka jeszcze długa droga ku upowszechnieniu…

Najciekawiej przedstawia się kwestia tak popularnego ostatnimi czasy druku 3D z metalu – według specjalistów z Gartnera, sektor ten czeka wkrótce poważne załamanie i przejście drogi, którą od 2-3 lat podąża konsumencki druk 3D. Biorąc pod uwagę ostatnie inwestycje w tym sektorze takich koncernów jak GE, Michelin, czy DMG Mori, możemy spodziewać się interesujących zawirowań…? Inna warta odnotowania kwestia to coraz bliższe wejście na płaskowyż produktywności wykorzystywanie drukarek 3D w przemyśle motoryzacyjnym i dentystycznym. Osiągnięcie tego poziomu dla tych dwóch branż wiązałoby się bez wątpienia z dużym wzrostem sprzedaży drukarek 3D.

Wszystkich zainteresowanych najnowszą odsłoną raportu Gartnera poświęconego krzywej hype’u, mogą zamówić go tutaj.

Źródło: www.gartner.com

Exit mobile version