Od koncepcji do produktu – rola druku 3D w tworzeniu alternatywnych środków transportu

0

20 czerwca firma Local Motors ogłosiła utworzenie LM Industries Group, Inc. Przedsiębiorstwo, powstałe jako owoc współpracy Local Motors z Launch Forth, ma być pierwszym na świecie cyfrowym producentem oryginalnego wyposażenia, zdolnym do przekształcania koncepcji w gotowy produkt w mniej niż rok.

Wdrażanie produktów odbywać się będzie w zupełnie nowy sposób oparty na projektach tworzonych przez globalną społeczność ekspertów i technologiach pozwalających na wytwarzanie niewielkich partii części w minifabrykach. Oznacza to rozwój już istniejącej współpracy z firmami takimi jak Allianz, czy Airbus w zakresie projektów mających propagować alternatywne do już istniejących środki transportu.

Local Motors znane już jest z opracowania elektrycznego, autonomicznego minibusa „Olli”, który zbudowany został w znacznej mierze z elementów drukowanych w 3D. Pojazd może przewozić do 12 osób i porusza się z maksymalną prędkością 40km/h. „Olli” wzbudził niemałe zainteresowanie nie tylko ze względu na niską cenę i autonomiczność – projekt minibusa można łatwo dostosować do potrzeb kontrahenta. Do innych projektów firmy należy ”Strati” – zaprezentowany w 2015 roku, miał być pierwszym na świecie drukowanym w 3D autem osobowym gotowym do poruszania się po drogach publicznych.

Launch Forth to z kolei twórca platformy dedykowanej każdemu, kto chce mieć wpływ na rozwiązanie problemów trapiących przemysł technologii i wziąć udział w projektowaniu i prototypowaniu produktów.

LM Industries, dzięki połączeniu projektów powstałych z pomocą crowdfundingowej platformy Launch Forth oraz możliwości ich realizacji w mikrofabrykach Local Motors, nadaje nowy wymiar produkcji niskoseryjnej. Powstające w ten sposób produkty mają nie tylko wyróżniać się wysoką jakością, ale również trafiać w ręce konsumentów z niespotykaną dotąd szybkością, jednocześnie dając możliwość szybkiej modyfikacji kolejnych serii zgodnie z konsumenckimi potrzebami.

Jeden z projektów „Strati”, drukowanego w 3D samochodu

Firma ma dostarczać rozwiązania między innymi dla Airbusa, Allianz Group, czy United States Marine Corps. Współpraca z siłami zbrojnymi USA obejmować ma stworzenie modułowych pojazdów logistycznych i bezzałogowego systemu ładunku. Z inicjatywy Airbusa powstała kampania crowdfundingowa mająca na celu stworzenie drona transportowego, zdolnego między innymi do przenoszenia zaopatrzenia medycznego.

Allianz z kolei aktywnie działa na rzecz rozpowszechnienia minibusów „Olli” w miastach, propagując ideę pojazdów autonomicznych. Ponadto firma ubezpieczeniowa wraz z LM prowadzi prace nad wózkiem inwalidzkim dostosowanym do każdego poziomu sprawności i aktywności użytkownika. Nowe wózki projektowane są z myślą o jak największej funkcjonalności. Projektanci z całego świata mogli zaproponować swoje wizje środków transportu dla niepełnosprawnych za pośrednictwem Launch Forth – niektóre koncepcje naprawdę zaskakują.

Jeden z nagrodzonych projektów pojazdów dla niepełnosprawnych (Launch Forth)

Jean-Marc Pailhol, dyrektor w Allianz SE, dołączył do zarządu LM Industries. O pojazdach podobnych do „Olli” wypowiada się z dużym optymizmem, zauważając, że ze względu na duże problemy z zanieczyszczeniem i ograniczeniem ruchu wielkie miasta jako pierwsze zaakceptują i wdrożą autonomiczne środki transportu publicznego. Jak mówi, „LM Industries spełnia wszystkie warunki, jeśli chodzi o cechy swoich pojazdów: w 100% elektryczne, 100% autonomiczne, w 100% połączone ze sobą i w 90% wydrukowane w 3D z możliwością ich produkcji w mikrofabrykach położonych w pobliżu dużych miast”. Według Pailhola, przyszłość transportu należy do małych podmiejskich fabryk pojazdów, a LM Industries ma znaczącą przewagę nad konkurencją.

„Olli” jak na razie jest dopuszczony do poruszania się po drogach publicznych w nielicznych miastach. Zobaczyć go można między innymi na drogach Las Vegas, Knoxville i Waszyngtonu. Jego użycie jest ograniczone przez zasięg, długi czas ładowania i niską prędkość, a i autonomiczny system kierowania nie jest jeszcze doskonały. O rewolucji w transporcie publicznym trudno więc teraz mówić, chociaż niewykluczone, że w dłuższej perspektywie czasu okaże się, że faktycznie drukowany w 3D minibus był jednym z elementów, które ją zapoczątkowały.

Źródło: www.engineering.com, localmotors.com

Udostępnij.

O autorze

Studentka kierunku lekarskiego. Od kilku lat pośrednio związana z branżą FDM. Wbrew pozorom, pisze nie tylko o druku 3D w medycynie.