Omni3D, polski producent przemysłowych drukarek 3D od początku swojej działalności angażuje się w projekty m.in. dla branży motoryzacyjnej czy aeronautycznej. Realizując kolejne projekty wspiera młodych ambitnych inżynierów, którzy wiedzą jak wykorzystać potencjał technologii przyrostowych oraz mniej popularnych tworzyw sztucznych w rozwoju wspomnianych sektorów.

Jak mówi Paweł Robak, CEO Omni3D, firma angażując się w upowszechnianie metod przyrostowych nie tylko współpracuje z kluczowymi polskimi jednostkami naukowymi, ale wspiera równocześnie zdolnych, młodych inżynierów. Na potrzeby ich projektów realizowane są prototypowe wydruki, przez co popularyzowane jest zastosowanie nowych materiałów w elementach, które do tej pory powstawały z standardowych tworzyw sztucznych.

Omni 3D w branży motoryzacyjnej

Dotychczas wydruki dla branży motoryzacyjnej powstawały na drukarce Factory 2.0 Production System, głównie z filamentu CF-PA-12 domieszkowanego włóknem węglowym. Tak przygotowane zostały m.in. kolektor dolotowy i tunel do chłodnicy dla studentów z Politechniki Rzeszowskiej, startujących w w zawodach Formuły Student. Elementy wydrukowane z tego filamentu ze uwagi na jego właściwości sprawdzają się nie tylko na torze wyścigowym – CF-PA-12 znajduje doskonałe zastosowanie w inżynierii części, produkcji elementów końcowych, a także testowaniu elementów konstrukcyjnych.

W branży motoryzacyjnej materiał zyskał szczególne uznanie z uwagi na fakt, że łączy w sobie trwałość, wysoką sztywność i wytrzymałości na zrywanie. Warto podkreślić, że włókno węglowe posiada wytrzymałość ponad 2,5-krotnie większą niż popularny już ABS-42.

Dla wspomnianego zespołu rajdowego przygotowane zostały również wydruki z TPU, pełniące rolę nakładek na pedały dla bolidu. Materiał posiada odpowiednie właściwości elastyczne, a przy tym zachowuje dużą wytrzymałość i odporność na uderzenia, stąd decyzja o jego wykorzystaniu.

Drone Race Poznań 2019

Firma Omni3D zdecydowała się również na wsparcie poznańskiej imprezy Drone Race Poznań 2019. Paweł Robak podkreśla, że w przypadku dronów technologie przyrostowe są często wykorzystywane – powstają uchwyty kamer, anteny czy nawet całe ramy. W trakcie wydarzenia został zaprezentowany pokazowy wydruk ramy drona z materiału CF-PA-12, cechujący się wysoką sztywnością i wytrzymałością przy jednoczesnym zachowaniu niskiej wagi.

Rama drona (cinewhoop) podobnie jak części bolidu, została wydrukowana na drukarce Factory 2.0 Production System. Tego typu ramy posiadają pełne ochrony na śmigła, przez co są wykorzystywane do nagrywania filmów w ciasnych miejscach lub w pobliżu ludzi. Dron z całym osprzętem oraz baterią waży zaledwie około 450 g –  mimo to, bez problemu uniesie kamerę typu GoPro, nadal pozostając zwrotny i szybki. Czas lotu drona to około 5-7 min, a jego zasięg określa się na około 1km.

Stworzenie elementu z CF-PA-12 zaskoczyło zawodników Drone Race Poznań 2019, ponieważ na ogół powstają one z innego rodzaju materiałów. Omni3D udowodniło, że sięgając po mniej powszechne tworzywa, można zapewnić o wiele lepsze właściwości mechaniczne.

Podczas Drone Race Poznań 2019 zawodnicy i widzowie z zainteresowaniem mogli zobaczyć na własne oczy wydruki Omni3D. Wideo relacja z wydarzenia poniżej:

Informacje Prasowe
Centrum Druku 3D - największy portal poświęcony technologiom przyrostowym w Polsce. Funkcjonujemy od stycznia 2013 r.

Comments are closed.

You may also like