Hyperloop to wizja transportu przyszłości roztoczona przez przedsiębiorcę-miliardera i wynalazcę, Elona Muska. Idea zakłada przewożenie pasażerów w hermetycznych kapsułach kursujących z prędkością bliską prędkości dźwięku w rurze ciągnącej się pomiędzy stacjami. We wnętrzu rury, w celu zmniejszenia oporu aerodynamicznego, panować ma podciśnienie, a napęd kapsuł Hyperloop stanowić mają liniowe silniki indukcyjne wspomagane łożyskowaniem powietrznym.

Podstawowe założenia projektu Hyperloop zostały opracowane w latach 2012-2013 przez inżynierów z firm Muska: SpaceX i Tesla Motors. W 2015 roku miliarder ogłosił zamiar wybudowania toru testowego dla kapsuł, zaznacza jednak, że ani on sam, ani SpaceX nie mają zamiaru tworzyć własnego, komercyjnego systemu Hyperloop, a zainteresowani są jedynie wsparciem innych w rychłym stworzeniu działającego prototypu.

W tym celu Elon Musk ogłosił konkurs skierowany do studentów i niezależnych zespołów inżynierskich, których zadaniem jest zaprojektowanie i zbudowanie prototypu kapsuły. Zespoły które zakwalifikują się do ostatniego etapu konkursu, będą miały możliwość przetestowania swojego pełnowymiarowego prototypu latem tego roku na torze zbudowanym przez Muska w Teksasie.

Do drugiego etapu konkursu zakwalifikowało się 300 drużyn z całego świata, w tym dwie z Polski. Oba zespoły postanowiły poszukać finansowego wsparcia dla swoich przedsięwzięć na polskich serwisach crowdfundingowych.

Pierwszy z nich to HyperLodz, składający się ze studentów Politechniki Łódzkiej. Ekipa ta skupia się na projekcie kapsuły, a na serwisie Polakpotrafi.pl zbiera fundusze na pokrycie ich wyjazdu na konkurs projektowy do Stanów Zjednoczonych. Kampania kończy się za dwa dni, ale studenci PŁ zebrali już całą potrzebną im kwotę… a nawet dużo więcej. Zespół celował w 12 tys. zł, a hojna społeczność crowdfundingowa uraczyła ich ponad 31 tys. zł.

Za tą kwotę zespół HyperLodz będzie mógł pod koniec stycznia 2016 wziąć udział w konkursie projektowym, w którym ekipy niedysponujące środkami na stworzenie prototypu będą walczyć o pozyskanie dofinansowania od firm.

Drugi zespół, Hyper Poland, składa się ze studentów oraz doktorantów Politechniki Warszawskiej oraz Politechniki Wrocławskiej. W przedsięwzięcie zaangażowali się także profesjonaliści z firm projektowych. W sumie ekipa liczy już 25 osób. Wśród zespołu są twórcy gadżetu o którym pisaliśmy niecały rok temu, czyli zCARBONki – personalizowanego portfela z włókna węglowego, który zabezpiecza znajdujące się w nim karty przed kradzieżą danych.

Hyper Poland już stworzyli własny projekt kapsuły, a teraz chcą wykonać drukowany w 3D (technologia SLS) prototyp swojego rozwiązania i na ten cel zbierają fundusze w serwisie OdpalProjekt.pl.

Stopień zaawansowania prototypu zależy od kwoty jaką uda im się zebrać. Najniższa kwota jaką zakładają, 40 tys. zł, pozwoli im na wykonanie modelu poglądowego w skali 1:24 (24 tys. zł), wysłanie 4 osób na zawody do Stanów Zjednoczonych (12 tys. zł) oraz pokrycie kosztów związanych z prowadzeniem kampanii crowdfundingowej (4 tys. zł).

Zespół Hyper Poland wsparło już 280 osób łączną kwotą 28 tys. zł, kampania potrwa jednak jeszcze blisko miesiąc. Jeżeli zespołowi uda się zebrać 70 tys. zł, będą mogli wykonać model kapsuły w skali 1:24 z ruchomą turbiną poruszaną silnikiem elektrycznym. 100 tys. zł pozwoli na wydrukowanie modelu stacji przeładunkowej, a 150 tys. zł to kwota, za którą zespół będzie mógł wykonać pełnowymiarową makietę przedziału pasażerskiego.

Na razie nie jest do końca jasne, co będzie nagrodą dla najlepszych zespołów podczas finałowego konkursu prototypów na torze Hyperloop. Organizatorzy zdradzają na razie jedynie, iż dla zwycięzców przewidziane jest „najbardziej odjechane trofeum w historii”. Brzmi intrygująco? Zatem zachęcamy do wspierania kampanii polskich zespołów!

Adela Walczak
Specjalistka w dziedzinie szeroko pojętego Rapid Prototyping'u, kształciła się na kierunkach: Matematyka Stosowana, Product Design Engineering oraz Papiernictwo i Poligrafia. Jest aktualną wicemistrzynią Polski w Curlingu, w przeszłości reprezentowała kraj m.in. na Mistrzostwach Świata.

    2 Comments

    1. Zawsze sądziłem, że prototyp to urządzenie już działające i posiadające podstawowe możliwości urządzenia docelowego? Plastikowy model w skali bądź pełnowymiarowa makieta nijak mi do tego nie pasują.

      1. Istnieją różne rodzaje prototypów. Prototyp o którym Pan wspomina, tzw. prototyp funkcjonalny, posiadający pełnię lub część funkcji urządzenia docelowego, to jeden z rodzajów, ale są także prototypy wizualne lub typu studium formy, analizujące jedynie wygląd i proporcje projektu.

    Comments are closed.

    You may also like

    More in News