Premiera wielkoformatowego systemu hybrydowego KRAKEN

0

Dzisiaj w hiszpańskim AITIIP Technology Center obyła się premiera zapowiadanego systemu hybrydowego KRAKEN. Jego twórcy, przesuwając granice technologii przyrostowych zdecydowali się na stworzenie systemu łączącego w sobie technologie przyrostowe i substraktywne, umożliwiającego wytwarzanie elementów o maksymalnych wymiarach 20 x 8 x 6 m.

Przez ostatnie trzy lata piętnastu partnerów z sześciu krajów prowadziło prace nad stworzeniem systemu, który opiera się o przemysłową suwnicę z ramieniem robotycznym i łączy w sobie możliwości technologii druku 3D z termoplastów, metodę napawania metalu, frezowania oraz skanowania 3D. Jak mówi José Antonio Dieste, koordynator projektu, maszyna jest już gotowa do wdrożenia na rynek. Została przetestowana w realnym środowisku produkcyjnym i spełnia wymagania stawiane rozwiązaniom dedykowanym dla przemysłu. Producenci systemu KRAKEN zapewniają usługę dostarczenia i instalacji modułów urządzenia zgodnie z wymaganiami klienta.

Podczas premierowego pokazu twórcy systemu przedstawili zalety swojego rozwiązania, deklarując zamiar zrewolucjonizowania produkcji elementów o dużych gabarytach, zarówno z metalu, jak i innych materiałów. Jako przewagi rozwiązania podają jakość wykonania elementów, która idzie w parze z wydajnością procesu i szybkością produkcji.

Dodatkowo, za sprawą wbudowanego skanera 3D urządzenie posiada system monitorowania jakości w czasie rzeczywistym (a także już po zakończeniu wytwarzania przyrostowego), co pozwala na porównanie elementu z modelem CAD i natychmiastową, automatyczną korektę toru poruszania głowicy drukującej 3D. Wykorzystanie systemu monitorowania procesu druku 3D pozwolił na sprostanie wyzwaniu jakim było zachowanie wysokiej rozdzielczości (nawet 0,01 mm) druku przestrzennego przy bardzo dużym obszarze roboczym.

Rozwiązania hybrydowe mają największy potencjał zastosowań w branży lotniczej, kolejowej czy w przemyśle morskim, czyli wszędzie tam, gdzie priorytetem jest wysoka precyzja również w przypadku dużych elementów konstrukcyjnych, przy jednoczesnej oszczędności materiału.

Urządzenie pozwala na wytwarzanie zarówno wielkoformatowych prototypów jak i produkcję niskoseryjną. Jako przykład możliwych do zrealizowania projektów twórcy KRAKENA wymieniają m.in. współpracę z firmą Acciona, w ramach której tworzono hybrydowe panele okładzinowe do tuneli drogowych o długości 3,2 m. Co więcej, aby udowodnić możliwości systemu dla potencjalnych klientów z branży automotive twórcy przygotowali makietę samochodu na potrzeby biura projektowego Pininfarina- model ma ponad dwa metry długości i waży blisko 250 kg.

Źródło: 3dprintingmedia.network

DODAJ KOMENTARZ:

Leave A Reply