Tym, którzy lubią sporty zimowe chyba nie trzeba przedstawiać firmy Oakley, producenta okularów i innych akcesoriów, najczęściej wybieranych na Igrzyskach Olimpijskich 2016 w Rio de Janiero przez 850 najlepszych sportowców na świecie, którzy z logo Oakley zdobyli 102 medale w różnych dyscyplinach sportowych.

W tym samym roku firma otworzyła swój pierwszy w Europie, innowacyjny salon sprzedaży, ulokowany w stolicy designu i mody – Mediolanie. Nowoczesny sklep koncepcyjny, w którym można odkrywać świat Oakley, to symbol innowacji i wydajności w dziedzinie okularów i sportu.

Nowy sposób projektowania w Oakley

Amerykańskie przedsiębiorstwo z siedzibą w Lake Forest, w Kalifornii, należy do włoskiej firmy Luxottica i jest drugą po Ray-Ban, najbardziej znaną marką, przejętą w 2007 roku ze względu na potencjał w projektowaniu i produkcji akcesoriów z pogranicza sportu i mody, w tym: okularów, gogli, nart, snowboardu, zegarków, plecaków, butów i innej odzieży. Luxottica przejmując Oakley wzmocniła swoje portfolio o jedną z najbardziej znanych marek sportowych, będącej synonimem innowacyjnej technologii, przełomowego designu i maksymalnej wydajności, dzięki czemu jest wybierana przez najlepszych światowych sportowców wyczynowych. Integracja obu firm stwarza im nowe możliwości rozwoju.

Część portfolio okularów sportowych od Oakley

Dzięki stałym inwestycjom w innowacje, Oakley posiada obecnie ponad 600 patentów na okulary, materiały i przekładnie rowerowe, które rozwija między innymi korzystając z druku 3D w technologii HP Multi Jet Fusion.

Praca działu designerskiego nad prototypami okularów

Ta rewolucyjna metoda wytwarzania przyrostowego, pomimo stosunkowo krótkiego stażu, zaczyna wypierać z rynku konkurencyjne rozwiązania, oparte na proszkowej technice. Oszczędza czas i zdecydowanie przyspiesza proces projektowania. Według Jonathana Clingenpeela – Design Model Shop Managera Oakley, korzystając z urządzenia HP Jet Fusion 3D, jego zespół jest w stanie zaprojektować konkretny element nie w 2 lub 3 dni, jak dotychczas, tworząc realne modele na podstawie szkiców w 2D, ale w ciągu 24 godzin.

Prototypy okularów sportowych wytwarzane w technologii HP Multi Jet Fusion 3D

Dodatkowo dzięki drukowi 3D w kolorze, designerzy mogą lepiej ocenić model, posiadając gotowy element, a nie jedynie zrzut ekranu monitora. „Możliwość przekształcenia cyfrowego modelu do postaci 3D oraz zobaczenie go na żywo – to wielka rzecz!” podkreśla Jonathan Clingenpeel. Projektant zwraca również uwagę na fakt, że materiał PA 12, z którego drukuje się w technologii HP MJF, pozwala na uzyskanie jakości porównywalnej z formowaniem wtryskowym, a wytworzony prototyp ma dokładnie takie same właściwości co finalny produkt, przez co testowanie go pozwala w pełni ocenić projekt. Ich słynne soczewki Prizm oraz kolekcja Harmony Fade, powstawały właśnie w ten sposób.

Rozwiązanie do druku 3D – HP Jet Fusion 580 służące do prototypowania w firmie Oakley

Współpraca z NFL

Oakley jako dostawca odzieży i okularów sportowych, gogli, kasków etc., zaangażował się w tym roku we współpracę z NFL, która dotyczy optymalizacji kasków dla graczy, do których Oakley produkuje wizjery z zastosowaniem technologii HP MJF.

Po raz kolejny zatem technologia HP MJF podnosi jakość w całej lidze futbolu amerykańskiego. NFL wykorzystuje już platformę Fitstation HP do jak najlepszego dopasowania odpowiedniego modelu korków dla zawodników ligi, uwzględniając długość, szerokość i wysokość łuku stopy gracza, a w przyszłości również jego pozycję na boisku.

Jako marka zakorzeniona w sportowej optyce wydajności, w ramach partnerstwa z National Football League, Oakley dostarcza zarówno sportowcom jak i konsumentom na całym świecie, wiodącą na rynku, technologię wpływająca na jakość gry. W tak dynamicznym sporcie, jakim jest futbol amerykański, liczy się szybkie podejmowanie decyzji i jasność widzenia, dlatego wizjery Oakley zostały zaprojektowane w celu jak największego podniesienia wydajności i poprawy bezpieczeństwa graczy NFL.

Po raz pierwszy w historii ligi, wszyscy gracze będą mogli nosić kaski z wizjerami Prizm Clear podczas gry i w codziennym życiu. Dzięki temu skorzystają z tych samych możliwości, jakie daje im Prizm na boisku – pozwolą ujawniać niuanse, których normalnie nie dałoby się zauważyć gołym okiem. Fani futbolu amerykańskiego także mogą ocenić jakość widzenia w okularach Prizm i reprezentować swoją ulubioną drużynę dzięki specjalnej kolekcji Oakley NFL, dostępnej w klubowych barwach wszystkich 32 drużyn w 2 wersjach męskich: Holbrook i Flak 2.0 XL oraz na razie siedmiu drużyn w jednej kolekcji damskiej – Low Key. Użytkownicy mogą dostosowywać wybrane oprawki w ramach kolekcji za pomocą niestandardowego oprogramowania, które udostępnia producent.

Projekty przyszłości

Kolejne firmy udowadniają, że dzięki zastosowaniu druku 3D można zupełnie zrewolucjonizować sposób tworzenia, znacznie przyspieszając procesy iteracyjne. Sara Convalo z Australii, designerzy z ED LIGHTING, Freshfiber oraz HP3D.pl – dystrybutor HP Multi Jet Fusion w Polsce, koncentrując się na rozwoju wzornictwa przemysłowego i innowacyjnych technik, podkreślają zalety tej technologii i tworzą unikatowe projekty przedmiotów wzbogaconych elementami, których uzyskanie jest niemożliwe w innych technologiach produkcyjnych.

Patrycja Blechinger
Patrycja Blechinger – redaktor, entuzjastka nowych technologii, szczególnie SI i inteligentnych urządzeń, o których najbardziej lubi pisać. Z wykształcenia kulturoznawca, zainteresowana nowymi formami sztuki w ponowoczesnej rzeczywistości.

    Brak możliwości dodawania komenarzy

    Może cię również zainteresować

    Więcej w HP3D