Sketchfab – jedna z największych platform z modelami 3D, zmieniła swój regulamin użytkowania (Terms of Use), co jest bezpośrednio związane z ostatnimi zmianami w narzędziach opartych o AI (sztuczną inteligencję). Od teraz użytkownicy platformy wgrywający na nią swoje prace, mogą zaznaczyć opcję „NoAI”, która spowoduje, że ich modele 3D nie zostaną udostępnione na standardowej licencji Creative Commons i nie będą mogły być używane przez deweloperów narzędzi AI do wykorzystywania ich w procesie uczenia maszynowego.

Od kilkunastu miesięcy tysiące osób na świecie używa narzędzi opartych o sztuczną inteligencję (AI) do generowania treści, obrazów lub (od niedawna) muzyki. Narzędzia w rodzaju ChatGPT, DALL-E czy Midjourney są w stanie wygenerować dowolną treść lub obrazy na podstawie opisu tekstowego. Im bardziej dokładny i uszczegółowiony jest opis zadania, tym lepszy jest efekt końcowy. Mimo że powyższe narzędzia zostały udostępnione użytkownikom zaledwie kilka miesięcy temu, już teraz są źródłem licznych kontrowersji związanych z kwestiami praw autorskich.

Ponieważ źródłem wszystkich treści i dzieł wygenerowanych przez AI są miliony tekstów, obrazów lub zdjęć jakie zostały przetworzone przez systemy AI w trakcie tzw. „uczenia maszynowego” (Machine Learning). Innymi słowy – silnik AI przeanalizował nieprzebrane zasoby stworzone kiedyś przez człowieka i na ich podstawie jest w stanie wygenerować własne dzieło „inspirując” się danymi, z których korzysta.

Cztery grafiki wygenerowane przez AI dla frazy „industrial landscape” i czterech styli artystycznych:

Od pewnego czasu trwają prace nad stworzeniem narzędzi, gdzie na tej samej zasadzie będą tworzone obiekty 3D. Wśród firm opracowujących systemy „text to 3D” są m.in. OpenAI (twórcy ChatGPT), NVIDIA i Luma AI. Chociaż systemy te mają na razie bardziej formę koncepcji, wymagają materiałów źródłowych do nauki maszynowej. Pod koniec stycznia tego roku opisywaliśmy już efekty tego typu prac tworzonych przez NVIDIA:

Specjaliści Nvidii wygenerowali model 3D żaby po wpisaniu frazy: „niebieska żaba z zatrutą strzałką siedząca na lilii wodnej”. Uzyskany obiekt po naniesieniu niezbędnych ulepszeń, może być wykorzystany w scenach graficznych CGI lub grach wideo. Nvidia traktuje Magic3D jako odpowiedź na DreamFusion – system zamiany tekstu na obiekty 3D zaprezentowany przez badaczy z Google we wrześniu 2022 r.

Zespół badawczo-rozwojowy Nvidii przekonuje, że ich technologia pozwoli każdemu tworzyć modele 3D bez potrzeby specjalnego szkolenia. „Po udoskonaleniu uzyskana technologia może przyspieszyć rozwój gier wideo (i VR) i być może ostatecznie znaleźć zastosowanie w efektach specjalnych do filmów i telewizji. Mamy nadzieję, że dzięki Magic3D możemy zdemokratyzować syntezę 3D i otworzyć kreatywność wszystkich w tworzeniu treści 3D”.

Magic3D stosuje dwuetapową metodę, która pobiera zgrubny model utworzony w niskiej rozdzielczości i optymalizuje go do wyższej rozdzielczości, wykorzystując model zamiany tekstu na obraz w celu wytworzenia obrazu 2D. Ten jest następnie optymalizowany do wolumetrycznego NeRF (Neuralne Pole Radiacyjne). Zdaniem Nvidii, technologia tworzenia modeli przez Magic3D pozwala generować je dwa razy szybciej niż DreamFusion.

Magic3D może również przeprowadzać szybką edycję siatki 3D. Mając podstawowy monit i model 3D o niskiej rozdzielczości, tekst można zmodyfikować, aby zmienić wynikowy model. Dodatkowo autorzy Magic3D zilustrowali zachowanie tego samego projektu wyjściowego przez wiele iteracji i wdrożenie stylu obrazu 2D (takiego jak malarstwo kubistyczne) do modelu 3D.

Sketchfab próbuje temu zapobiec – lub przynajmniej mieć wpływ na to jak jego zasoby (czy też zasoby użytkowników) będą wykorzystywane przez twórców narzędzi AI. Wprowadzając nowe zapisy do regulaminu informuje:

Jeśli chcesz chronić swoje pliki przed wykorzystaniem przez generatywne programy sztucznej inteligencji, możesz oznaczyć swoje modele jako „NoAI”.

Ty (i inni użytkownicy) zgadzasz się nie używać przesyłanych plików oznaczonych jako „NoAI” w zbiorach danych do opracowywania lub wprowadzania do generatywnych programów sztucznej inteligencji.

Jeśli udostępnisz swoją pracę na podstawie licencji, która zezwala na redystrybucję (w tym jako część większego dzieła), na przykład jednej z licencji Creative Commons lub standardowej umowy licencyjnej Sketchfab, zgadzasz się na oznaczenie wszystkich swoich modeli, które zostały wykonane wykorzystanie generatywnych programów AI jako „CreatedWithAI”.

Sketchfab zgadza się nie wykorzystywać żadnych przesłanych przez Ciebie danych w zbiorach danych do opracowywania programów generatywnych AI ani jako danych wejściowych do tych programów.

Sketchfab zgadza się nie udzielać licencji osobom trzecim na przesyłane przez Ciebie pliki do użytku w zbiorach danych, w rozwoju lub jako dane wejściowe do generatywnych programów sztucznej inteligencji.

Źródło: www.sketchfab.com

Chociaż biorąc pod uwagę, że rezultaty osiągane przez narzędzia AI do generowania obiektów 3D na podstawie opisu tekstowego są na ten moment raczej w powijakach, krok Sketchfab w kierunku uświadamiania użytkowników z ryzyka darmowego udostępniania swoich zasobów m.in. na cel uczenia maszynowego wydaje się być zasadna. Gdyby podobne kroki zostały swego czasu podjęte przez największe repozytoria zdjęć i obrazów, wielu grafików i fotografów nie musiałoby dziś drżeć o swoje iejsca pracy lub przyszłą karierę…

Źródło: www.sketchfab.com via www.fabbaloo.com
Zdjęcie: drukarki 3D wygenerowane przez jedno z wiodących narzędzi AI dostępnych w internecie

Paweł Ślusarczyk
Jeden z głównych animatorów polskiej branży druku 3D, związany z nią od stycznia 2013 roku. Twórca Centrum Druku 3D - trzeciego najdłużej działającego medium poświęconego technologiom przyrostowym w Europie. Od 2021 r. rozwija startup GREENFILL3D produkujący ekologiczny materiał do druku 3D oparty o otręby pszenne.

Comments are closed.

You may also like

More in News