Staples uruchamia usługi druku 3D on-line. Z papieru!

1

Niedawno pisałem o patencie na usługi druku 3D on-line, który posiadła firma Kraftwürx i który może teoretycznie stanowić zagrożenie dla interesów dotychczasowych liderów tej branży SHAPEWAYS i MATERIALISE. Jednakże okazuje się, że dużo poważniejsze zagrożenie czyha z zupełnie innej strony. Oto Staples, największy dystrybutor artykułów biurowych na świecie, który wszedł w branżę druku 3D raptem kilka miesięcy temu, uruchomił właśnie serwis internetowy będący funkcjonalną kopią wspomnianej dwójki. Jednakże kluczową przewagą może okazać się nie kopiowanie sprawdzonych rozwiązań, a używana technologia druku 3D. Staples bowiem będzie oferować druk 3D… z papieru!

Źródło: www.staples.nl

Źródło: www.staples.nl

Staples uruchomił swój nowy biznes internetowy w miniony poniedziałek w Holandii. Użytkownicy serwisu mogą zarówno uploadować swoje projekty do druku 3D, jak również zlecać wydruk modeli z katalogu on-line. Podobnie jak w przypadku SHAPEWAYS i MATERIALISE, użytkownicy będą mogli tworzyć w ramach serwisu swój mini sklep internetowy, gdzie będą wystawiać własne projekty do druku 3D. Zamówienia mają być realizowane w terminie 8-14 dni roboczych. Ponadto Staples zapowiedziało, że nie będzie brało odpowiedzialności za uploadowane projekty pod kątem praw autorskich, przerzucając to w całości na użytkowników serwisu. Sprytne!

Źródło: www.3ders.org

Źródło: www.3ders.org

To co może zadecydować o sukcesie całego przedsięwzięcia to wykorzystana technologia druku 3D. W przeciwieństwie do innych tego typu firm na rynku, Staples nie będzie korzystać z drukarek proszkowych CJP, czy FDM tylko wykorzysta nowatorską technologię MCOR`a w postaci pełno kolorowego druku 3D z papieru, przy użyciu drukarki 3D Iris. Działa to w taki sposób, iż kartki zwykłego papieru są dwustronnie drukowane, a następnie sklejane ze sobą. Kolejnym etapem wycinanie na nowo powstałej warstwie zadanego kształtu. Gdy wszystkie warstwy zostają wydrukowane, sklejone i nacięte, cały blok kartek zostaje sprasowany siłą 1,5 tony. Następnie wystarczy tylko wydobyć docelowy obiekt z otaczających go ścinków papieru – obiekt nie wymaga żadnej dodatkowej obróbki ani uszlachetniania.

Staples 01

Chociaż drukarka 3D MCOR jest bardzo droga, to sam koszt wydruku obiektu jest już niezwykle tani – w sumie najtańszy ze wszystkich dostępnych na rynku opcji. Do produkcji obiektów używamy zwykłego papieru, nie różniącego się niczym od papieru do tradycyjnych drukarek laserowych lub atramentowych. Kolory są nakładane również na podobnej zasadzie jak w przypadku drukarek do papieru, tak samo jest z klejem. To co jest skomplikowane w tej technologii to dystrybucja papieru wewnątrz samej maszyny, z komór drukujących do miejsca wycinania kształtów i prasowania gotowego stosu.

Staples 02

Zaletami tego typu druku jest możliwość uzyskania niezwykle kolorowych i realistycznie wyglądających wydruków przy niezwykle niskich cenach. Wadą jest fakt, iż jest to tylko papier – model z niego wydrukowany będzie miał szereg oczywistych ograniczeń w jego stosowaniu.

Staples 04

Wracając do Staples. Firma jak na dystrybutora materiałów biurowych przystało, pozostała wierna specyfice biurowej i wybrała maszynę, która z jednej strony jest unikalna w postaci zastosowanych rozwiązań, a z drugiej wydaje się być najbardziej oczywistym rozwiązaniem w kontekście tej firmy. Co więcej łącząc swój globalny zasięg i rozpoznawalność marki wraz unikalnością oferty ma spore szanse na przejęcie dużej części dotychczasowych klientów SHAPEWAYS i MATERIALISE. Dużą rolę będzie tu z pewnością odgrywała również cena, z którą trudno będzie komukolwiek rywalizować. Zatem o ile nie skorzystamy ze Staples w przypadku druku 3D biżuterii lub filiżanek do kawy, tak druk postaci czy innego rodzaju figurek będzie już jak najbardziej możliwy.

Zdjęcia obiektów wydrukowanych z papieru, które zostały zawarte w tym artykule, zostały wykonane w siedzibie oficjalnego dystrybutora maszyn MCOR w Polsce.

Staples 03

Źródło: www.3ders.org

Udostępnij.

O autorze

Paweł Ślusarczyk

Prezes zarządu CD3D Sp. z o.o. oraz Business Development Manager. Posiada 15-letnie doświadczenie w biznesie, zdobyte w branży IT, reklamowej i poligraficznej. Jeden z głównych animatorów polskiej branży druku 3D, związany z nią od stycznia 2013 roku.