BASF jest jedną z największych firm w przemyśle chemicznym i od kilku lat czołowym dostawcą materiałów eksploatacyjnych dla drukarek 3D różnego typu. Na targach Formnext we Frankfurcie nad Menem Zortrax – czołowy producent drukarek 3D typu FDM / FFF w Europie, ogłosił wprowadzenie dwóch filamentów marki Ultrafuse do swojej szerokiej oferty materiałowej. Filamenty są dedykowane do pracy z modelem Zortrax M300 Dual.

Pierwszy materiał – Ultrafuse PP GF30 składa się z polipropylenu wzmocnionego w 30% dodatkiem włókna szklanego. Drugi – Ultrafuse PAHT CF15, to poliamid wzmocniony w 15% włóknem węglowym. PP GF30 od lat jest szeroko stosowany w przemyśle motoryzacyjnym. Jest wyjątkowo trwały i odporny na wysokie temperatury, dzięki czemu może być z powodzeniem używany także w robotyce i lotnictwie.

BASF Ultrafuse PP GF30 i PAHT CF15 są intensywnie wykorzystywane w przemyśle motoryzacyjnym do produkcji szerokiej gamy komponentów. Zastosowanie tych materiałów do części konstrukcyjnych i półstrukturalnych zamiast bardziej tradycyjnego aluminium generuje znaczne oszczędności masy i kosztów. Z tego powodu różni producenci OEM z branży motoryzacyjnej decydują się na PP GF30 i PAHT CF15 podczas np. budowy tylnej klapy, wsporników tablicy rozdzielczej, wsporników lusterek, pokryw silnika, zespołów modułów drzwi, aktywnych żaluzji wlotu powietrza i innych.

„Wykorzystanie tworzyw sztucznych zamiast stopów metali we wszystkich tych zastosowaniach zapewnia większą swobodę projektowania inżynierom, którzy mogą osiągnąć optymalne kształty i geometrie. Oszczędność masy jest również kluczowa, zwłaszcza w przypadku niedawnego wzrostu liczby pojazdów elektrycznych, w których stosunkowo ciężkie akumulatory muszą być kompensowane przez wytwarzanie inne komponenty są lżejsze, aby zwiększyć zasięg. Wszystkie te względy przyczyniają się do rosnącej popularności materiałów polimerowych w przemyśle motoryzacyjnym. W odpowiedzi na to rosnące zapotrzebowanie nawiązaliśmy współpracę z firmą BASF, aby udostępnić filamenty Ultrafuse PP GF30 i PAHT CF15 w naszym Zortrax M300 Dual” – mówi Michał Siemaszko, Kierownik Działu Badań i Rozwoju Zortrax S.A.

Dodatek w postaci włókna szklanego sprawia, że ​​modele drukowane w 3D z Ultrafuse PP GF30 są wyjątkowo sztywne. Jest to szczególnie ważne w częściach stosowanych we wnętrzach samochodów. Część, która nie poddaje się i nie odkształca się pod wpływem naprężeń, nie generuje odgłosów skrzypienia. Ponadto materiał zachowuje tę wysoką sztywność w szerokim zakresie temperatur. Temperatura ugięcia pod wpływem ciepła Ultrafuse PP GF30 wynosi 73°C przy 1,8 MPa i ponad 127°C przy 0,45 MPa. Odpowiada to zgrabnie ogólnym wymaganiom producentów samochodów, którzy muszą używać materiałów zachowujących swoje właściwości w zakresie od -30°C do 80°C dla wnętrz i nieco powyżej 120°C dla części pracujących pod maską w pobliżu silnika.

PAHT CF15 oferuje nieco szerszy zakres temperatur pracy. Jego temperatura ugięcia pod wpływem ciepła przy 1,8 MPa wynosi 92°C i dochodzi do 145°C przy 0,45 MPa. Dodatek włókna węglowego gwarantuje sztywność PAHT CF 15 nawet wyższą niż PP GF30. Wreszcie, zarówno Ultrafuse PP GF30, jak i PHAT CF15 są szczególnie odporne na promieniowanie UV, co oznacza, że ​​można je bezpiecznie stosować do elementów narażonych na bezpośrednie działanie promieni słonecznych.

Materiały mogą być wykorzystane do drukowania przyrządów pozycjonujących, narzędzi montażowych oraz różnych uszczelek i osłon stosowanych w zakładach motoryzacyjnych. Wysoka odporność na zużycie filamentów PP GF30 i PAHT CF15 zwiększa żywotność takich przyrządów, a tym samym generuje znaczne oszczędności czasu i kosztów.

Ultrafuse PP GF30 i PAHT CF15 do drukarki 3D Zortrax M300 Dual można zamówić w sklepie internetowym Zortrax lub u lokalnych resellerów. Przed pracą należy wysuszyć filamenty w gorącym powietrzu lub suszarce próżniowej w temperaturze 60°C przez 4 do 16 godzin przed drukowaniem. Zaleca się również korzystanie z predefiniowanych ustawień drukowania, aby uzyskać najlepsze możliwe wyniki. PP GF30 i PAHT CF15 mają silne właściwości ścierne, dlatego do druku 3D należy zastosować dyszę ze stali hartowanej o średnicy 0,6 mm.

Źródło: materiały prasowe Zortrax

Informacje Prasowe
Centrum Druku 3D - największy portal poświęcony technologiom przyrostowym w Polsce. Funkcjonujemy od stycznia 2013 r.

Comments are closed.

You may also like