Wraz z rosnącą popularnością technologii addytywnych rośnie liczba osób, które chciałyby spróbować swoich sił w tym obszarze i szukają sposobu na rozpoczęcie biznesu w branży druku 3D. Głównym motywatorem jest tutaj przeświadczenie, że druk 3D jest czymś nowym i świeżym, a na rynku panuje wciąż niska konkurencyjność – w związku z czym szansa na osiągnięcie sukcesu jest relatywnie wysoka. Niestety, jest to jeden z mitów jakie narosły wokół druku przestrzennego. Prawda jest taka, że branża druku 3D jest dość wymagająca, wiele obszarów potencjalnych działań jest już pozajmowanych, a projekty z największą szansą powodzenia wymagają od ich twórców wykorzystania naszego największego deficytu narodowego – innowacyjności…
Nie oznacza to bynajmniej, że na nowe firmy brakuje miejsca lub że nie warto rozpoczynać działalności w tym obszarze. Wprost przeciwnie – co roku na rynku pojawia się coraz więcej sposobów na rozpoczęcie biznesu w branży druku 3D. Część z nich oczywiście nie wytrzymuje zderzenia z rzeczywistością i upada, ale większość firm dynamicznie rośnie i rozwija się – i to w niesamowitych, jak na realia biznesowe, okresach kilku-kilkunastu miesięcy!
Kluczowe są tutaj dwie rzeczy – posiadane zasoby finansowe oraz wspomniana na wstępie innowacyjność. Jeśli brakuje nam jednego – musimy być bardzo silni w drugim. Najlepsze firmy na rynku to liderzy w obydwu obszarach – innowacyjne firmy o dużych zasobach finansowych.
Poniżej prezentuję 8 pomysłów na rozpoczęcie biznesu w obszarze druku 3D. Są to praktycznie wszystkie najpopularniejsze obszary działań – a te które pominąłem są albo wyjątkowo niszowe (skanowanie 3D ludzi i drukowanie przestrzenne ich miniatur), albo trudne do wdrożenia w polskich realiach gospodarczych (np. drukowanie 3D biżuterii lub spersonalizowanych upominków dla klientów indywidualnych). Są też pomysły nie do końca uregulowane prawnie, które są z kolei zbyt ryzykowne, aby opierać o nie nową działalność (druk 3D żywności lub protez).
Zachęcamy do skorzystania z naszego kursu: Jak odnieść sukces w branży druku 3D? – jedynego tego typu szkolenia na rynku!
1. Sprzedaż drukarek 3D
Postawmy sprawę jasno – Polska nie potrzebuje kolejnego producenta niskobudżetowych drukarek 3D drukujących w technologii FDM. Tego typu firm mamy już kilkadziesiąt – niestety znakomita większość z nich tworzy niewiele różniące się od siebie urządzenia. Zamiast produkować lepiej skupić się na sprzedaży. Ilość firm wdrażających rozwiązania druku 3D w branży przemysłowej stale rośnie. Jeszcze więcej jest osób zainteresowanych kupnem urządzenia, ale wciąż szukających odpowiedniego dla swojej firmy. Dlatego, aby być dobrym handlowcem w branży druku 3D, nie wystarczy wiedza z zakresu technologii. Należy posiadać szereg cech i umiejętności określających sprzedawców w każdej innej gałęzi przemysłu. Trzeba być dobrym słuchaczem i doradcą, oraz znać rynek.
Kolejnym ważnym aspektem nad którym warto się zastanowić, jest to czy dywersyfikować swoją ofertę, czy skupić się na kilku produktach? Z jednej strony mamy tutaj takie firmy jak 3D Phoenix lub Spectrum Store, które posiadają szerokie portfolio drukarek 3D, a z drugiej CadXpert czy get3D, które ograniczają je do kilkunastu modeli urządzeń. Dzisiaj nie jestem w stanie jednoznacznie stwierdzić, który model biznesowy jest lepszy – dlatego warto bacznie przyglądać się temu jak radzą sobie w/w firmy i jakie działania będą podejmowały w przyszłości.
2. Sprzedaż materiałów eksploatacyjnych do drukarek 3D
Aby skutecznie generować leady, prowadzące do sprzedaży takich produktów, należy posiadać nie tylko ogrom wiedzy o materiałach, ale podobnie jak w przypadku drukarek 3D- także umiejętności sprzedażowe. Dlatego w tym obszarze najlepiej sprawdzą się osoby posiadające doświadczenie w handlu, który jest znacznie bardziej wymagający, niż wiedza w zakresu technologii addytywnych. Duża ilość kontaktów handlowych z potencjalnymi klientami, umiejętność negocjowania warunków współpracy z producentami oraz „szósty zmysł” w dobieraniu produktów do swojej oferty.
Alternatywą dla sprzedaży filamentów dla niskobudżetowych drukarek 3D są żywice i sproszkowane tworzywa sztuczne. W ostatnich latach zainteresowanie maszynami operującymi w technologii SLA, czy SLS znacznie wzrosło. Podobnie jak ilość zastosowań technologii przyrostowych w przemyśle. W coraz większej ilości firm przemysłowych znajdują się żywiczne i proszkowe drukarki 3D, co generuje potrzebę uzupełniania materiałów. Lokalnych dystrybutorów tworzyw specjalistycznych jest stosunkowo niewiele, co wydłuża czas oczekiwania na dostawę od producenta z innego województwa. To generuje przestoje, które nie są pożądane w firmach przemysłowych.
3. Usługi druku 3D
Jeśli nie sprzedaż drukarek 3D to może drukowanie 3D na zamówienie? To drugi najpopularniejszy pomysł na biznes w naszym kraju. Podejmowałem go już kilkakrotnie, najszerzej chyba w tym artykule: „Drukowanie po 10 zł za godzinę, czyli jak niskobudżetowa branża druku 3D wykańcza samą siebie„. Nie chcąc powielać zawartych tam tez zachęcam serdecznie do jego lektury i wyciągnięcia własnych wniosków.
Wiele osób uważa, że do rozpoczęcia świadczenia usług z zakresu druku 3D konieczne jest posiadanie własnej drukarki. Oczywiście, istnieje taka droga rozwoju biznesu w obszarze technologii przyrostowych. Masz urządzenie, materiały, znasz technologię- z łatwością możesz rozpocząć wykonywanie pierwszych zleceń.
Co ciekawe, aby świadczyć usługi druku 3D, wcale nie trzeba posiadać drukarki 3D. Firmy usługowe często szukają brokerów usług, którzy zapewnią im leady prowadzące do sprzedaży usługi. Tutaj doskonale sprawdzą się umiejętności sprzedażowe, ale też znajomość technologii. To czy sam będziesz świadczył usługi, czy zostaniesz ich brokerem, zależy tylko od ciebie.
4. Serwisowanie drukarek 3D
Grono posiadaczy drukarek 3D wciąż się poszerza. Co za tym idzie, rośnie zapotrzebowanie na usługi serwisowania tych urządzeń, zwłaszcza w przypadku, gdy producent zniknął z rynku. Część przedsiębiorców oferujących niskobudżetowe rozwiązania nawet nie świadczy takich usług w ramach sprzedaży urządzenia. Co więcej, urządzenia produkowane w Chinach często wymagają modyfikacji i obsługi przed pierwszym uruchomieniem. W roli serwisanta drukarek 3D doskonale odnajdzie się osoba wykazująca się znajomością podstaw elektroniki i mechaniki.
5. Projektowanie 3D
Branża druku 3D to w dalszym ciągu domena profesjonalistów. Jej największym problemem jest ciągły napływ nowych osób, które nie posiadają niezbędnych kompetencji, co źle wpływa na jakość usług. Jeśli nie chcesz się konkurować z zaniżanymi cenami usług wykonywanymi na sprzęcie niskiej jakości, pomyśl o bardziej wymagającym obszarze działania.
Projektowanie pod druk 3D to obecnie najbardziej pożądana umiejętność na rynku usług. Nie chodzi o zwykłe modelowanie detali, lecz umiejętność tworzenia modeli przestrzennych, z uwzględnieniem wiedzy inżynierskiej z zakresu obróbki tworzyw sztucznych. Potrzebni są specjaliści, którzy będą np. potrafili zaprojektować detal uwzględniając skurcz materiału w trakcie procesu druku 3D, zoptymalizować geometrię pod względem drukowania 3D lub przygotować go w taki sposób, który wyeliminuje szereg problemów związanych z późniejszą obróbką. Prawidłowa optymalizacja projektu pod druk 3D pomoże zaoszczędzić czas i pieniądze, nie tracąc przy tym na właściwościach mechanicznych.
Projektowanie parametryczne zoptymalizowane pod technologie addytywne wymaga połączenia wiedzy z zakresu projektowania 3D i wytwarzania przyrostowego. Branża druku 3D potrzebuje specjalistów w tej dziedzinie, a niebywałą zaletą tej ścieżki kariery jest inwestycja początkowa. Największym wydatkiem jaki czeka osobę, która zamierza świadczyć usługi projektowania 3D jest oprogramowanie. Niemniej jednak istnieją darmowe programy, które pozwolą wyeliminować ten czynnik wkładu własnego. Niezależnie od tego, czy wybierzesz projektowanie inżynierskie, czy artystyczne, wiele branż poszukuje specjalistów w tej dziedzinie, a druk 3D to tylko jedna z nich…
6. Usługi skanowania 3D
Skanowanie 3D to wyższy poziom wtajemniczenia. Za pomocą skanerów 3D możemy nie tylko odtwarzać cyfrowo rzeczywiste obiekty, lecz również wykorzystywać je do pomiarów i kontroli jakości. Tak naprawdę skanowanie 3D jest całkowicie niezależną wobec druku 3D usługą, o odrębnej specyfice i wykorzystaniu. Niemniej jednak obydwa obszary mogą się przenikać nawzajem. Zatem biznes wykorzystujący projektowanie 3D, skanowanie 3D i druk 3D może stanowić wyjątkowo intratne zajęcie – pod warunkiem, że będzie wykonywane w prawidłowy sposób.
Należy mieć na uwadze relatywnie wysoki koszt inwestycji początkowej. Skaner 3D i stacja robocza to dość kosztowne elementy, które mają bardzo określoną specyfikę pracy. Przed zakupem urządzenia należy się zastanowić w czym czujemy się lepiej. Inny skaner należy zakupić, jeśli mamy zamiar zajmować się skanowaniem 3D małych obiektów i detali (jak np. biżuteria), a inny dla wielkiego formatu (np. budynki). Dodatkowo, trzeba pamiętać, że uzyskane skany 3D często wymagają korekty i obróbki, dlatego umiejętności projektowania 3D mogą okazać się niezbędne.
7. Szkolenia z druku 3D
Na przełomie lat 2014-2015 był to bardzo popularny pomysł na rozpoczęcie biznesu w branży druku 3D i nawet sami podążyliśmy w jego kierunku. Właściwe przekazanie wiedzy niezbędnej do rozpoczęcia pracy z drukarką 3D jest bardzo trudne, ale jakże potrzebne. Nie każdy dystrybutor urządzeń oferuje szkolenia wdrożeniowe, które są w większości przypadków bardzo potrzebne. Szkolenia są poszukiwane nie tylko przez początkujących w branży druku 3D, ale także ludzi, którzy pragną uzupełnić (i uaktualnić) swoje kompetencje. Jeżeli posiadasz wiedzę z zakresu wytwarzania przyrostowego, to z pewnością powinieneś rozważyć ten sposób na rozpoczęcie biznesu w branży druku 3D. Niemniej jednak należy mieć na uwadze, że nie powinno być to jedyne źródło dochodu…
8. Tworzenie aplikacji wspierających usługi druku 3D
Ostatni obszar to projektowanie i wdrażanie różnego rodzaju aplikacji oscylujących wokół branży lub technologii druku 3D. Najbardziej znanym przykładem z rodzimego podwórka jest oczywiście Printelize, czyli platforma do wyceny usług druku 3D on-line. Warto też wspomnieć o znanych i cenionych na świecie 3DHubs, czy Astroprint.
Podobnie jak w przypadku projektowania i sprzedaży wydruków 3D, tak i tutaj, ważna jest innowacyjność i oryginalność proponowanego rozwiązania. Niestety większość osób i firm wybierających ten segment myśli przede wszystkim o tworzeniu kolejnego serwisu z wydrukami 3D na sprzedaż – ale to prawie za każdym razem kończy się porażką. Do tej pory, tylko w Polsce, byłem świadkiem upadku 4 serwisów tego typu. Jeśli chcecie robić aplikacje w obszarze druku 3D – pomyślcie o czymś innym.
Zachęcamy do skorzystania z naszego kursu: Jak odnieść sukces w branży druku 3D? – jedynego tego typu szkolenia na rynku!