Chiński producent przemysłowych drukarek 3D – Farsoon Technologies łączy siły z Hi-Light (Hanglun) – chińskim producentem tytanowych komponentów i ram rowerowych, aby wykorzystać druk 3D z tytanu do produkcji wybranych części. Ich cel to 50,000 elementów rocznie – dużo jak na druk 3D, niedużo jak na produkcję części do rowerów…
Masowa produkcja części przy użyciu technologii druku 3D jest aktualnie wciąż mało rentowna ze względu na ograniczenia technologiczne i wysokie ceny materiałów. Można powiedzieć, że im większa jest część – tym mniejsze ilości opłaca się jej drukować na drukarkach 3D. Niestety w druku 3D część na poziomie 20 cm / 8 cali w osiach XYZ to już dość dużo – tymczasem przemysł oczekuje możliwości masowej produkcji części znacząco przekraczających ten rozmiar.
Nie zmienia to jednak faktu, że jeśli zdefiniuje się odpowiednią część i dodatkowo zoptymalizuje się ją do produkcji przyrostowej, jej wytwarzanie przy użyciu drukarek 3D zaczyna mieć duży sens – często większy niż w przypadku tradycyjnych metod wytwórczych.
Hi-Light posiada ok. 80% udziału w chińskim rynku rowerów szosowych i wytwarza 18,000 ram rocznie. Specjalizuje się w produkcji z tytanu – super lekkim, super wytrzymałym, lecz dość drogim stopem metalu. Do tej pory wykorzystywał w pracy druk 3D, ale w niewielkim stopniu. Teraz firma ma nadzieję to zmienić, korzystając z drukarki 3D Farsoon FS350M wyposażonej w cztery lasery.
Hi-Light zamierza drukować takie elementy jak złącza, główki ram, widełki i widelce, które są kluczowe dla geometrii roweru. Dzięki dostosowywaniu tych części do indywidualnych potrzeb rowerzystów, firma może łatwo tworzyć nowe projekty rowerów. Technologia druku 3D pozwala na bardziej efektywną produkcję z mniejszą liczbą części i etapów produkcji, co może poprawić jakość i precyzję wykonania.
Hi-Light produkuje dziennie 38 takich komponentów, które zostały zoptymalizowane pod kątem komfortu jazdy i sztywności. Firma planuje nadal korzystać z tradycyjnego odlewania do produkcji masowej, ale widzi w druku 3D szansę na większą elastyczność i możliwość szybszego wprowadzania innowacji. Dzięki tej technologii udało się obniżyć wagę ramy do 1,4 kg, zachowując jej wytrzymałość.
Firma rozważa produkcję całych rowerów i rozszerzenie oferty z produkcji samych części do wytwarzania gotowych rowerów.
Źródło: www.farsoon-gl.com