Niemieckie przedsiębiorstwo Porsche, produkujące sportowe i luksusowe samochody realizuje projekt produkcji addytywnej tłoków silnika w jednym z swoich flagowych samochodów sportowych – Porsche 911 GT2 RS. Firma współdziała w tym sektorze z Mahle, niemieckim producentem części samochodowych oraz z Trumpf, czyli przedsiębiorstwem oferującym rozwiązania technologiczne z zakresu druku 3D z metali.
Nie jest to pierwszy raz, gdy Porsche decyduje się na użycie druku 3D w swoim procesie wytwórczym. Wcześniej w tej technologii powstawały części zamienne do klasycznych samochodów sportowych oraz prototypy. Firma, widząc potencjał technologii przyrostowej postanowiła ponownie jej zaufać. Dzięki wdrożeniu nowej technologii możliwe było przeprojektowanie tłoków Porsche.
Wpłynęło to na obniżenie wagi części. Tłok wytworzony na drukarce 3D jest lżejszy o 10% od takiego samego modelu, powstałego w tradycyjny sposób. Co więcej, tłoki wykonane w technologii addytywnej mogły zostać wzbogacone o zamknięte kanały chłodzące , których stworzenie w technologiach substraktywnych było niemożliwe.
Frank Ickinger, będący pracownikiem działu rozwoju zaawansowanych napędów Porsche, podkreśla mnogość korzyści wynikających z zastosowania technologii przyrostowych w branży motoryzacyjnej. Użycie w konstrukcji samochodu innowacyjnych, lżejszych tłoków pozwala na obniżenie obciążenia temperaturowego tłoków, zwiększenie prędkości obrotowej silnika oraz zoptymalizowanie spalania. Przez to silnik może wygenerować więcej mocy, a co za tym idzie – jego wydajność wzrasta.
Przechodząc do samego procesu wytwarzania nowych tłoków, powstają one poprzez laserowe stapianie proszku metalicznego o wysokiej czystości w technologii laser metal fusion. W celu ostatecznej weryfikacji jakości tłoków z drukarek 3D, skorzystano z systemów pomiarowych dostarczonych przez firmę Zeiss. Elementy poddawane są dużym obciążeniom, dlatego muszą cechować się niezawodnością i wytrzymałością na najwyższym poziomie.
Poza innowacyjnymi tłokami dla 911 GT2 RS, firma Porsche zaprezentowała ostatnio również nowoczesne pełne siedzisko dedykowane seriom 718 oraz 911. Oparcie oraz poduszka fotela zostały wytworzone w technologii addytywnej. Siedzisko posiada funkcje regulacji twardości, przez co klient może spersonalizować fotel pod kątem wygody.
Michael Steiner, członek zarządu ds. badań i rozwoju Porsche mówi, że fotel samochodowy stanowi miejsce połączenia pomiędzy pojazdem a człowiekiem, dlatego dostosowanie go do potrzeb kierowcy jest istotne dla precyzyjnego prowadzenia szczególnie sportowych samochodów.
Porsche korzysta z druku 3D również podczas produkcji części zamiennych do niedostępnych już modeli samochodów zabytkowych. Przykładowo, firma obecnie wykorzystuje technologię druku 3D do wytwarzania dźwigni sprzęgła w modelu Porsche 959.
Źródło: newsroom.porsche.com