Jeszcze do niedawna loty kosmiczne wydawały się zarezerwowane wyłącznie dla agencji państwowych i wielkich korporacji. Jednak w 2017 roku w indyjskim Chennai powstała firma AgniKul Cosmos. Grupa inżynierów, naukowców i entuzjastów postanowiła dążyć do celu, jakim jest udostępnienie kosmosu dla każdego. Co więcej, w swojej misji wykorzystali druk 3D. Dzięki temu, firma z sukcesem wzniosła w powietrze rakietę Agnibaan , która otworzyła zupełnie nowy rozdział w historii przemysłu kosmicznego. AgniKul Cosmos nie ograniczył się jedynie do produkcji rakiet. Firma stworzyła także pierwszy w Indiach prywatny kosmodrom w Sriharikocie. To zapewniło dodatkową elastyczność i dostęp do infrastruktury startowej. Ponadto, modułowa budowa pozwala na łatwe modyfikowanie rakiety w zależności od ładunku, zapewniając przy tym niezawodność i stabilność lotu. W ostatnim czasie AgniKul Cosmos ogłosił, że udało mu się stworzyć największy na świecie, jednoczęściowy silnik rakietowy, wykonany z Inconelu przy użyciu druku 3D z metalu.
Innowacyjne wykorzystanie technologii druku 3D
Stworzenie jednoczęściowego silnika to prawdziwa rewolucja w produkcji rakiet. W tradycyjnych metodach silniki składają się z wielu elementów, które muszą być skrupulatnie spawane i łączone. To prowadzi do potencjalnych punktów awarii i znacznego wydłużenia czasu produkcji. Druk 3D z metalu, w tym przypadku Inconelu, eliminuje te problemy. W rezultacie AgniKul Cosmos mógł wyprodukować silnik, który jest nie tylko bardziej niezawodny, ale także lżejszy i wydajniejszy.
Co więcej, firma Agnikul Cosmos posunęła się jeszcze dalej, tworząc we własnej fabryce Agnikul Rocket Factory-1, nie tylko silniki. Zakład produkuje również inne kluczowe komponenty rakiety, takie jak pompy, obudowy silników i osłony. Zdolność do wytwarzania dwóch silników tygodniowo pozwala na budowę jednej rakiety miesięcznie. Taka skala produkcji, możliwa dzięki drukowanym w 3D komponentom. To pokazuje, jak bardzo druk 3D potrafi zrewolucjonizować nawet tak skomplikowany przemysł.
Dlaczego Inconel?
Inconel to nadstop, który jest niezbędny w przemyśle rakietowym. Jest to stop niklu i chromu, znany ze swojej niezwykłej wytrzymałości na wysokie temperatury, ciśnienia oraz korozję. Te właściwości są kluczowe, ponieważ podczas startu rakiety silnik musi wytrzymać ekstremalne warunki. Dzięki drukowi 3D z Inconelu, AgniKul Cosmos mógł stworzyć skomplikowaną, jednoczęściową geometrię, co byłoby niemożliwe przy użyciu tradycyjnych metod. Poza tym, innowacyjne podejście firmy zostało docenione, czego potwierdzeniem jest patent w USA.
Dzięki technologii druku 3D silnik AgniKul ma zoptymalizowany przepływ płynów, co zwiększa jego wydajność. Ponadto, zmniejszenie wagi przekłada się na lepszą wydajność całej rakiety, a także na niższe koszty startów. To sprawia, że dostęp do przestrzeni kosmicznej staje się coraz bardziej realny.
Kompleksowe podejście do misji kosmicznych
AgniKul Cosmos nie ogranicza się jedynie do produkcji rakiet. Firma stworzyła także pierwszy w Indiach prywatny kosmodrom w Sriharikocie, co daje jej i jej klientom dodatkową elastyczność i dostęp do infrastruktury startowej. Rakieta Agnibaan została zaprojektowana jako konfigurowalny pojazd, który można dostosować do różnych wymagań klientów. Ta modułowa budowa pozwala na łatwe modyfikowanie rakiety w zależności od ładunku, zapewniając przy tym niezawodność i stabilność lotu.
Agnikul Cosmos pokazuje, że przyszłość eksploracji kosmosu może być bardziej dostępna i dynamiczna, niż ktokolwiek przypuszczał. To bez wątpienia silny fundament dla dalszych innowacji w sektorze kosmicznym.
Żródło: https://agnikul.in/#/
https://www.metal-am.com/agnikul-claims-worlds-largest-single-piece-am-inconel-rocket-engine/




