Krok 9 – zapchana dysza? To nie koniec świata!

Wybierasz model, przygotowujesz go dostosowując parametry druku 3D i włączasz drukarkę 3D. Wydruk ma rozpocząć się za chwilę. Drukowanie w końcu się rozpoczyna, ale materiał nie jest nakładany na stół… Zatrzymujesz wydruk 3D, próbujesz ponownie załadować filament – nadal nic…

Brzmi znajomo? Dysza Twojej drukarki 3D uległa (całościowemu bądź częściowemu) zatkaniu. Spokojnie, zaraz wytłumaczymy Ci jak sobie z tym poradzić…

Powodem zatkania głowicy drukującej jest zazwyczaj:

  • ukruszenia się kawałka filamentu, który blokuje ujście głowicy
  • zanieczyszczenia w materiale
  • duża ilość stopionego materiału, która nie została umieszczona na stole roboczym i sukcesywnie odkładała się wewnątrz dyszy
  • jeżeli najpierw drukowaliśmy z ABS, które ma wyższą temperaturę topienia, a potem założyliśmy PLA i drukujemy w niższej, możliwe że w dyszy pozostały kawałki ABS, które nie mogą się rozpuścić na skutek zbyt niskiej temperatury i blokują przepływ materiału?

Jak poradzić sobie z tym problemem? Zanim przystąpisz do pracy pamiętaj, że dysza w drukarce 3D rozgrzewa się do bardzo wysokich temperatur. Zachowaj więc szczególną ostrożność podczas udrażniania głowicy – do podtrzymywania i przesuwania gorących elementów używaj szczypiec lub kombinerek.

#1

Rozgrzej głowicę do temperatury ok. 10°C wyższej niż zalecana temperatura drukowania danego materiału. Na początku spróbuj odblokować głowicę przy pomocy igły o średnicy mniejszej niż średnica dyszy. Jeśli dysza zakorkowana jest przez niewielki okruch materiału, jego usuniecie może być się całkiem proste. Pamiętaj, że PLA nie jest rozpuszczalne. Jeśli natomiast zapchasz głowicę ABS-em, zdemontuj ją i umieść w acetonie. To z łatwością usunie resztki filamentu.

#2

Alternatywną metodą jest przepchnięcie zablokowanego fragmentu materiału przy pomocy innego filamentu. Po rozgrzaniu głowicy do temperatury topnienia +10°C, nową nitką materiału spróbuj przepchać kłopotliwy fragment materiału zalegający w dyszy. Uważaj jednak, aby nie uszkodzić prowadnicy poprzez wywieranie zbyt dużego nacisku.

#3

Jeśli to nie pomoże, zostaje ostatnia opcja – demontaż i wyczyszczenie głowicy. Jeśli robisz to po raz pierwszy warto robić zdjęcia lub notatki, aby zapamiętać gdzie znajdują się zdjęte elementy. Szczególnie pomocna okaże się tutaj instrukcja obsługi. Zazwyczaj całe zadanie polega na odkręceniu kilu śrub i dokładnym oczyszczeniu dyszy (chemicznym w przypadku ABS lub mechanicznym w przypadku PLA).

Pamiętaj, że wszystkie operacje tego typu należy wykonywać na rozgrzanej głowicy! Odkręcanie głowicy „na zimno” albo to uniemożliwi, albo spowoduje uszkodzenie głowicy. Pamiętaj też, że praca z głowicą rozgrzaną do 220-250°C jest niebezpieczna – zalecamy wykonywanie takich operacji w odpowiednich warunkach i w rękawicach ochronnych.

Jeżeli nie możesz sobie poradzić z problemem – zawsze możesz skontaktować się ze sprzedawcą / serwisantem.

Scroll to Top